پیش‌بینی شاخص بورس در یکشنبه شانزدهم آذر

کدخبر: ۳۷۷۳۳۹
شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران روز پرنوسانی را پشت سر گذاشت. هر چند طبق پیش‌بینی‌ها شاخص بورس در اولین ساعات منفی شد اما به تدریج با پیشروی به سمت سد سخت مقاومتی توانست، رنگ سبز را بازپس گیرد. در پایان معاملات، شاخص بورس با افزایش ۱۹ هزار و ۷۳۰ واحد روبه‌رو شد و در آستانه سد مقاومتی یک میلیون و پانصد هزار واحد ایستاد اما انچه اهمیت داشت سبزپوشی شاخص نبود.
پیش‌بینی شاخص بورس در یکشنبه شانزدهم آذر

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از خبرآنلاین: بر این اساس بررسی‌ها نشان می‌دهد ارزش معاملات بورس و فرابورس به بیش از ۱۸.۹ هزار میلیارد تومان رسید که رقم مناسبی تلقی می‌شود و بسیاری حجم معاملات را نشانه بازگشت اعتماد به بازار سرمایه می‌دانند.

 بورس اوراق بهادار تهران که از اصلاحی سه ماهه بیرون آمده است و حالا م ارزندگی سهم‌ها و هم ریزش قیمت‌ها در بازارهای موازی زمینه را برای رونق بورس فراهم کرده است.

حجم معاملات چقدر بود؟

ارزش بازار سرمایه به بیش از ۵ میلیون و ۹۰۰ هزار میلیارد تومان رسید.

امروز معامله‌گران در بورس تهران بیش از ۱۱.۲ میلیارد سهام حق تقدم و اوراق مالی در قالب ۱.۶ میلیون نوبت معامله و به ارزش ۱۲ هزار و ۵۴۵ میلیارد تومان داد و ستد کردند. ارزش معاملات امروز فرابورس هم به بیش از ۶ هزار و ۴۱۹ میلیارد تومان رسید؛ یعنی امروز در دو بازار بورس اوراق و فرابورس ایران، بیش از ۱۸ هزار و ۹۶۴ میلیارد تومان داد و ستد شد.

فردا بورس به کدام سمت می‌رود؟

مصطفی صفاری، کارشناس بازار سرمایه، در تشریح مفهوم رشد امروز بورس تاکید کرد: رشد امروز نشان می‌دهد اقدامات صورت گرفته در بورس تاثیر خود را به جا گذاشته است. ثبات بازار، شفاف شدن اطلاعات، حمایت همه جانبه مسئولین و قوه قضاییه و مقننه و مجریان بازار سرمایه و در یک راستا بودن پروتکل‌ها ،چهار عامل مهمی است که رشد بورس را رقم زده است.  

وی اضافه کرد: این شرایط نوید ماندگاری رشد آهسته و پیوسته بازار را می‌دهد.

وی با اشاره به ارائه لایحه بودجه در پاسخ به این سئوال که سیگنال بوجه ۱۴۰۰ برای بورس چیست؟ گفت: بورس بیشتر تحت تاثیر ماجرای یارانه‌هاست. بحثی هست که یارانه‌های کالایی به صورت نقدی پرداخت شود. این به معنی آزادسازی برخی قیمت‎هاست که خبر خوبی برای بورس محسوب می‌شود. به هر حال بخشی سهم‎ها در بورس با سرکوب قیمت روبرو هستند و با آزادسازی آن‌ها سود خوبی عاید سهم‌های مذکور یعنی دارویی‌ها و غذایی‌ها می‌شود.

وی تاکید کرد: در عین حال در بودجه هم درآمد مالیات بر معاملات سهام دوبرابر شده است و هم حجم سهامی که قرار است دولت در بورس عرضه کند؛ در نتیجه این بدان معنی است که حساب ویژه‌ای بر بازار سرمایه باز شده است.

او در پاسخ به این سئوال که آیا پیش‌بینیای صورت گرفته قابل تحقق است یا خیر؟ گفت: مطمئنا اگر بازارهای دیگر جذابیت نداشته باشند، این برنامه محقق خواهد بود.

وی همچنین در جواب این سئوال که عملکرد حقوقی‌ها چطورارزیابی می‌کنید؟ گفت:فعلا جلوی سهام عدالت را به عنوان بازار خراب کن گرفته‌اند. بقیه بازارها هم به نظر میرسد در حال مثبت شدن هستند. حقوقی‌ها در این شرایط که بازار مثبت است تمایل زیادی به فروش ندارند.

وی با اشاره به حجم ورود پول حقیقی به بورس تاکید کرد: حجم معاملات مهم‌تر از شاخص بورس است. حجم ها در این ده روز گذشته به بالای ۲۰ هزار میلیارد رسیده و این نشان می‌دهد که اعتماد و امید به بازار برگشته است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید