وزارت صمت در گزارش مهرماه 99 خود مطرح کرد

کالاهای اساسی رکورددار گرانی + جدول

کدخبر: ۳۷۷۹۲۲
کدام کالای اساسی و مهم در مهر سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل بالاترین درصد تغییر قیمت را ثبت کردند.
کالاهای اساسی رکورددار گرانی + جدول

به گزارش اقتصادنیوز؛ داده های اعلام شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت بیانگر آن است که «تیرآهن نمره 27 سنگین ذوب آهن»، «کنجاله سویا وارداتی»،‌ «تیرآهن نمره 14 ذوب آهن اصفهان»، «ورق سیاه 3 میلی متر مبارکه»، «تیرآهن نمره 16 »، «ذوب آهن اصفهان میلگرد آجدار نمره 12 »، «تیرآهن نمره 18 سنگین ذوب آهن اصفهان»، «میلگرد آجدار نمره 14»، «عدس درجه یک»، «برنج هندی 1121 » 10 قلم کالای اساسی و مهمی هستند که با توجه به داده های اعلام شده از سوی وزارت صمت بالاترین درصد تغییر را نسبت به مدت مشابه سال قبل تجربه کرده اند.

داده های اعلام شده نشان دهنده آن است که بخش اعظمی از محصولاتی که رشد قیمت داشته اند به کالاهایی سازه های فلزی ساختمانی مربوط می شوند. با توجه به دادهای اعلام شده « تیرآهن نمره 27 سنگین ذوب آهن» در مدت زمان مورد بررسی رشدی 134.6 درصدی را تجربه کرده است،‌رشد این محصول در مهر ماه نسبت به شهریور ماه 41 درصد بوده.

اما « کنجاله سویا وارداتی» نیز در این مدت با رشد 274.9 درصدی نسبت به مدت مشابه سال داشته است، رشد قیمت این کالای مهم و اساسی در مهر ماه نسبت به شهریور ماه 82.2 درصد بوده است. در هفته اخیر قیمت مرغ افزایش چشمگیری پیدا کرد افزایشی که می توان گفت رشد قیمت «کنجاله سویا وارداتی» در آن اثر مستقیمی داشته است و این امر موجب شد تا متولیان این بخش کاهش قیمت این محصول اساسی را در دستور کار قرار دهند، اما با توجه به داده های اعلام شده می توان گفت اقدامات صورت گرفته چندان موفق نبوده است.

« تیرآهن نمره 14 ذوب آهن اصفهان» سومین محصولی است که در دوره زمانی مهر سال جاری به مدت مشابه سال قبل رشد 239.9 درصدی داشته است، رشد این محصول در مهر ماه نسبت به شهریور ماه نیز 29 درصد بوده است.

داده های اعلام شده از سوی وزارت صمت همچنین بیانگر آن است که « ورق سیاه 3 میلی متر مبارکه» نیز در این مدت در میان لیست 10 قلم کالای با رشد مثبت قرار گرفت بطوریکه در مهر سال جاری نسبت به مهر سال گذشته رشد 221.6 درصدی را تجربه کرد که این رشد در مهر به شهریور سال جاری 34.5 درصد بوده است.

« تیرآهن نمره 16 ذوب آهن اصفهان» نیز در این مدت رشدی 221.6 درصدی را تجربه کرده این رشد در مهر سال جاری نسبت به شهریور ماه برابر با 34.5 درصد بوده است.

« میلگرد آجدار نمره 12» یکی دیگر از محصولاتی است که بنابر آمار وزارت صمت در مهر سال جاری نسبت به مهر سال گذشته از رشد بالایی برخوردار بوده و در این دوره زمانی رشد 198.7 درصدی را ثبت کرده است، رشد این محصول در مهر سال جاری نسبت به شهریور سال 28.1 درصد بوده است.

اما در میان حبوبات نیز « عدس درجه یک» نیز در میان فهرست 10 قلم کالای اساسی و مهمی که بالاترین رشد قیمت را در مدت زمان مورد بررسی تجربه کرده اند به دست آورده است.

براساس آمار وزارت صمت رشد این محصول در مهر سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل 170 درصد بوده و این رشد در مهر سال جاری نسبت به شهریور نیز 1.8 درصدی ثبت شده است.

یکی دیگر از محصولاتی که در این مدت از رشد قیمت بی نصیب نبوده «برنج هندی 1121» است که داده های اعلام شده نشان می دهد این محصول در مدت زمان مورد بررسی نسبت به مدت مشابه سال قبل رشدی 160.4 درصدی را ثبت کرده که این رشد در مهر ماه نسبت به شهریور برابر با 20.6 درصد بوده است.  

اساسی

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید