زنگنه مطرح کرد؛

تصمیم‌گیری برای همکاری با شرکت‌های خارجی پس از بازگشت آمریکا به برجام/ برای افزایش تولید از کسی اجازه نمی گیریم

کدخبر: ۳۷۹۱۱۵
وزیر نفت اظهار داشت: ابتدا باید آمریکا به برجام برگردد سپس در مورد همکاری و قرارداد با شرکت‌های خارجی تصمیم‌گیری کنیم.
تصمیم‌گیری برای همکاری با شرکت‌های خارجی پس از بازگشت آمریکا به برجام/ برای افزایش تولید از کسی اجازه نمی گیریم

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایلنا، بیژن نامدار زنگنه در حاشیه آغاز عملیات حفاری فاز 11 پارس جنوبی، در جمع خبرنگاران درباره تحقق بودجه 1400 از درآمدهای نفتی اظهار داشت: تحقق این میزان بودجه کار سختی نیست. اگر تحریم نباشد، منابع محدودی که برای احیای چاه‌هایی که تولیدشان به دلیل تحریم بسته شده بودند نیاز داریم، در دسترس خواهد بود و صادرات 2 میلیون 300 هزار بشکه نفت و میعانات امری کاملا میسر است. من به عنوان وزیر یک دستگاه هرگز کاری را که نمی‌توانم انجام بدهم، نمی‌گویم تا مشکل درست شود.

صادرات نفت ایران

وزیر نفت با بیان اینکه صادرات 2.3 میلیون بشکه عملی خواهد بود و بازار آن نیز وجود دارد، افزود: با این میزان صادرات نفت ایران، قیمت‌ها نیز افت نمی‌کند چون اوپک حساسیت و تعهد لازم برای حفظ قیمت‌ها دارد و ساز و کار لازم تعبیه شده است. اگر ایران به بازار بازگردد بستگی به این دارد که وضعیت تحریم چه خواهد شد؛ فعلا نمی‌توان اظهارنظر کرد.

نامدار زنگنه با تاکید بر اینکه ما برای بازگشت به بازار و افزایش تولید از کسی اجازه نخواهیم گرفت، گفت: ما از اوپک برای بازگشت و افزایش تولید اجازه نمی‌خواهیم چراکه این حق ما است.

وی درباره مصرف گاز تصریح کرد: از مردم می‌خواهیم به اندازه نیاز مصرف کنند و در صورتی که موتورخانه‌ها نیز نیاز به تعمیر داشته باشند ما پول آن را پرداخت خواهیم کرد تا از اتلاف انرژی جلوگیری شود تا ناچار نشویم گاز صنایع را مسدود کنیم.

وزیر نفت درباره رایگان و تخفیف 100درصدی گازبها گفت: کلا 33 درصد از گازبها رایگان خواهد شد که مجموع بار مالی آن کمتر از 400 میلیارد تومان است.

نامدار زنگنه درباره جلسه کمیته نظارتی اوپک اظهار داشت: این کمیته در مورد نحوه مراعات اعضا گزارش خواهد داد. در مجموع، روند مراعات تولیدکنندگان خوب بوده است. آنچه اعضای اوپک به حق انتظار داشتند این بود که کسانی که در ماه‌های گذشت تولید را به اندازه کافی کاهش ندادند تا مارس 2021 کاهش دهند.

وی درباره همکاری با شرکت‌های خارجی در صورت بازگشت آمریکا به برجام توضیح داد: ابتدا باید آمریکا به برجام برگردد سپس در مورد همکاری و قرارداد با شرکت‌های خارجی تصمیم‌گیری کنیم.

وزیر نفت درباره برنامه توسعه میادین جدید نیز بیان داشت: فعلا برنامه‌ای برای توسعه این میادین (نام‌آوران و ارم) نداریم و تمرکز ما روی میادین گازی بلال، فرزاد، پارس جنوبی و کیش است و در بخش نفت نیز غرب کارون، جفیر و سپهر و میادین ایلام در اولویت ما قرار دارد.

نامدار زنگنه در پاسخ به سوال سوم ایلنا درباره تاثیر قراردادهای نفتی عراق با چین و روسیه بر روند تولید و توسعه ایران گفت: این قراردادهای عراق توسعه‌ای نیست بلکه قرارداد پیش‌فروش نفت است و هیچ تاثیر بر روند تولید و صادرات ایران ندارد. عراق باید در چارچوب سهمیه خود نفت بفروشد؛ این قراردادها نیز بازرگانی هستند.

وی درباره توسعه فاز 14 تصریح کرد: یک ترین این فاز تا پایان امسال به بهره‌برداری خواهد رسید.

وزیر نفت درباره حفاری و توسعه فاز 11 توضیح داد: در نیمه اول سال 96 قرارداد توسعه فاز 11 با شرکت‌های توتال، CNPC و پتروپارس منعقد شد که شرکت توتال همزمان با تحریم آمریکا از قرارداد خارج شد و کار به CNPC سپرده شد که این شرکت نیز بعد از مدتی از پروژه خارج شد و سهم هر دو شرکت به پتروپارس منتقل شد. شرکت ایرانی پتروپارس جکت را نصب کرده و دکل مستقر شده و امروز نیز حفاری چاه آغاز شده است.

نامدار زنگنه افزود: ما با پنج چاه بهره‌برداری از این فاز را آغاز می‌کنیم یعنی 500 فوت مکعب تولید خواهیم داشت. یک سکوی این فاز آماده شده که نصب خواهد شد. یک خط لوله کوتاه دریایی هم باید احداث شود و در نهایت به 2 میلیارد فوت مکعب تولید گاز از فاز 11 خواهیم رسید.

وی خاطرنشان کرد: طی اقدامات تکمیلی، پنج حلقه چاه و یک سکوی دیگر نیز حفاری و احداث خواهد شد علاوه بر آن احداث یک تاپ ساید و خط لوله جدید را خواهیم داشت تا گاز ارسال شود.

وزیر نفت با بیان اینکه برای فاز 11 احداث هیچ پالایشگاهی دیده نشده، گفت: ایستگاه فشارافزایی برای این پروژه در دستور کار است که نصف هزینه 4 میلیارد دلاری قرارداد مربوط به تاسیسات فشارافزایی است.

نامدار زنگنه یادآور شد: ما به دلیل نبودِ تکنولوژی امکان احداث تاسیسات فشارافزایی در دریا را نداریم اما مطالعه احداث تاسیسات در خشکی را با جدیت دنبال می‌کنیم و کار نیز به خوبی پیشرفت دارد.

وی درباره تمدید قرارداد صادرات گاز به ترکیه نیز گفت: فعلا ما همین گاز را صادر می‌کنیم. دولت بعدی وقت زیادی دارد که بتواند قرارداد صادرات گاز به این کشور را تمدید کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید