شاخص بورس تحت تاثیر چیست؟

کدخبر: ۳۷۹۲۰۸
در پایان معاملات امروز بازار سهام، شاخص کل بورس تهران با افتی ۲ درصدی کانال حمایتی ۱٫۵ میلیون واحدی را از دست داد.
شاخص بورس تحت تاثیر چیست؟

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از  خبرآنلاین، معاملات امروز بورس در حالی با معامله بیش از ۱۴.۶ هزار میلیارد تومان به پایان رسید که سه نماد فملی، فولاد و فارس بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل داشتند. معاملات امروز که با رشد چند هزار واحدی شاخص آغاز شد در ادامه با افزایش عرضه مواجه شد و در نهایت با بیش از ۳۰ هزار واحد افت به کار خود پایان داد.

نکته مهم، عرضه سنگین حقوقی‌ها بود که در ادامه روند عرضه روزهای گذشته بارها صف‌های خرید را عرضه کردند. در معاملات امروز فرابورس نیز که با بیش از یک درصد افت شاخص این بازار همراه بود، آریا، زاگرس و مارون بیشترین تاثیر منفی را داشتند. این در حالی است که خبر عرضه اولیه اپال در روز چهارشنبه نیز اثری منفی بر بورس داشت و برخی از سهامداران از حالا به منظور جمع‌آوری نقدینگی چوب حراج به سهام خود زدند.

امروز نمادهای گروه بانکی بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند و بعد از آن گروه خودرویی و گروه فلزات اساسی قرار داشتند. این در حالی بود که در میان نمادهای بورسی وپارس، وتجارت و خودرو بیشترین ارزش معاملات را داشتند.

تحلیلگران معتقدند افت ۳۰ هزار واحدی امروز شاخص، که به از دست رفتن محدوده حمایتی منجر شد، صعود بورس را کمی دشوارتر از قبل کرد.

محمد خبری زاده درباره وضعیت شاخص گفت: یک سری شایعات در بازار راه افتاده است. شایعاتی اعم از سیاسی و غیرسیاسی. اما بحثی هم هست که در دو سه روز اخیر یک سری معاملات در بورس شده است که حالت نوسان گیری دارد.

وی با اشاره به اینکه معلوم نیست بازارگردان‌ها این کار را انجام میدهند یا افرادی با معاملات الگوریتمی رباتی، افزود: سازمان بورس در این رابطه باید شفاف توضیح دهد. اما اتفاقی که به طور کلی افتاده این است که سهم ها را روی مثبت کامل طوری می‌فروشند که سهم منفی می‌شود و بعد می‌آیند روی منفی خرید می‌کنند. این اتفاق در این چند روزه شدیدا رخ داده است.

 وی پیش بینی کرد: فردا احتمالا اول وقت بازار منفی باشد اما توجه کنیم که فردا جزء روزهای بسیار حساس است و اگر شاخص منفی بماند، تا پایان هفته بازار نفی می‌ماند. 

وی در توضیح این مطلب که بازار سرمایه رد شرایط کنونی تحت تاثیر چه عواملی است؟ گفت: اختلافات سیاسی بین مجلس و دولت و جنگ لفظی و رسانه ای بازار را تحت تاثیر قرار داد. همان طر که گفتم وضعیت برخی عرضه ها نیز برای من مشکوک و مبهم است . در عین حال شاخص بورس از ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار واحد به ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد رسیده است این به معنی رشد حدود ۲۵ درصدی شاخص است.پس شاید در این نقطه توقف طبیعی باشد. البته من معتقدم با توجه به رشد قیمت های جهانی و ثبات نرخ دلار، این اصلاح خیلی نباید شدید باشد. مسئله دیگر این که رییس جمهوری سخنرانی در اول هفته داشت که گفت دلار تا ۱۱ هزار تومان می آید. شاید این واکنش بازار پیش خور کردن این خبر باشد.

 وی ادامه داد: برای کسانی که استراتژی بلند مدت دارند و روی سهم های ای پی اس محور پرتفوی بسته اند، مشکلی نیست اما ممکن است بازار دستخوش اتفاقات سیاسی شود و این وضعیت بازار را اذیت کند یا جلوی رشد بازار را بگیرد اما اتفاق بنیادی که به نزدیکی درخ می دهد انتشار گزارش‌های ماهانه آذرماه وگزارش‌های ۹ ماهه شرکت‌هاست که هر دو میتوانند به رشد بازار کمک کنند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • گزارش «اقتصادنیوز» از بازار سرمایه

      اقتصادنیوز:‌ شاخص کل در آخرین روز کاری هفته به رقم ۲ میلیون و ۲۶۱ هزار و ۳۸۶ واحد رسید و نسبت به آخرین روز معاملاتی…

    کارگزاری مفید