بررسی تحولات بورس تهران در 22 آذرماه

سبقت بورس با لاستیک های سبز + نمودار

کدخبر: ۳۷۸۶۴۱
در معاملات امروز 22 آذر 99قیمت سهام تمام شرکت‌های گروه لاستیک و پلاستیک رشد کرد.
سبقت بورس با لاستیک های سبز + نمودار

به گزارش اقتصادنیوز، در معاملات امروز بازار سهام، شاخص کل بورس پس از سه روز نزول پیاپی، صعودی شد و به سطح یک میلیون و 527 هزار واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز به 457 هزار و 289 واحد افزایش یافت.

در پیش گشایش معاملات امروز بورس، 353 نماد معادل 55 درصد بازار صف خرید و 55 نماد معادل 7 درصد صف فروش داشتند. بیشترین صف خرید به شرکت‌های پتروشیمی بوعلی (بوعلی)، مدیریت سرمایه‌گذاری کوثر بهمن (وکبهمن) و بانک پارسیان (وپارس) تعلق داشت و پدرخش (درخشان ایران)، وسخراج (شرکت سرمایه‌گذاری استان خراسان جنوبی) و وسگلستا (شرکت سرمایه‌گذاری استان گلستان) بیشترین صف فروش را داشتند.

صعود 21 هزارتایی

با شروع معاملات امروز، شاخص کل روندی صعودی پیدا کرد. در 15 دقیقه ابتدایی شاخص بیش از 20 هزار واحد بالا آمد و به سطح یک میلیون و 526 هزار واحد رسید. شاخص تا ساعت 10 و 30 دقیقه تا سقف یک میلیون و 532 هزار واحد نیز بالا رفت، اما پس از لمس این رقم روندی نزولی پیدا کرد و در پایان معاملات شاخص با رشد 21 هزار و 234 واحدی نسبت به روز چهارشنبه در رقم یک میلیون و 527 هزار واحد ایستاد.

شاخص کل هم‌وزن 6 هزار و 293 واحد رشد کرد و به رقم 457 هزار و 289 واحد رسید. شاخص کل فرابورس نیز رشد کرد و با افزایش 333 واحدی به 19 هزار و 746 واحد رسید.

در پایان معاملات ‌روز شنبه، 310 نماد رشد قیمت داشتند که 217 نماد بورسی و 93 نماد فرابورسی بودند. همچنین 144 نماد کاهش قیمت داشتند که 108 نماد بورسی و 36 نماد فرابورسی بودند. به عبارت دیگر، 65 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 30 درصد بازار افت قیمت داشتند.

آمار معاملات بورس 22 آذر

لیدرهای بازار

در معاملات امروز شرکت فولاد مبارکه اصفهان (با نماد معاملاتی فولاد) بیشترین تاثیر را در رشد شاخص کل  بورس تهران  داشت و به تنهایی شاخص بورس را 3 هزار و 792 واحد بالا کشید.پس از فولاد، فملی (شرکت ملی صنایع مس ایران)، تاپیکو (سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین)، وغدیر (سرمایه‌گذاری غدیر) و اخابر (شرکت محابرات ایران) بیشترین تاثیر را بر افت  شاخص بورس  داشتند. 

گروه سبزپوش بورس

امروز تمام نمادهای گروه لاستیک و پلاستیک رشد قیمت داشتند. قیمت سهام 7 شرکت این گروه، ایران تایر (پتایر)، ایران یاسا تایر (پاسا)، صنایع لاستیک یزد (پیزد)، پلاسکو کار سایپا (پلاسک)، گروه صنعتی بارز (پکرمان)، کویر تایر (پکویر) و پسهند (صنایع لاستیک سهند) افزایش یافت. 

افت ارزش معاملات

در معاملات امروز بورس پایتخت ارزش معاملات کل بازار سهام و ارزش معاملات خرد کاهش یافتند. ارزش معاملات کل بازار با افت 12 درصدی به رقم 23 هزار و 752 میلیارد تومان رسید و ارزش معاملات خرد بورس نیز 21 درصد کاهش یافت و به رقم 21 هزار و 51 میلیارد تومان رسید.

فولاد و فملی مقصد پول های حقیقی

بورس در روز شنبه شاهد ورود 635 میلیارد تومان پول‌ حقیقی بود. بیشترین ورود پول حقیقی به نمادهای فولاد (شرکت فولاد مبارکه)، فملی (شرکت ملی صنایع مس ایران) و زاگرس (پتروشیمی زاگرس) اختصاص داشت.

امروز در سمت تقاضا، 88 درصد خریدها توسط معامله‌گران حقیقی و 12 درصد توسط معامله‌گران حقوقی انجام شد. در سمت عرضه، 85 درصد فروش‌ها توسط معامله‌گران حقیقی و 15 درصد توسط حقوقی‌ها انجام شد.

رشد 177 درصدی عرضه‌های بازار

در پایان معاملات روز ‌شنبه ارزش صف‌های خرید نسبت به چهارشنبه 14.7 درصد کاهش یافت و هزار و 972 میلیارد تومان شد و ارزش صف‌های فروش به رقم 347 میلیارد تومان افزایش یافت که نسبت به روز معاملاتی قبل 177 درصد بیشتر شده است.

امروز ارزش تقاضای بازار از عرضه‌ها بیشتر بود اما رقم مازاد تقاضا نسبت به روز چهارشنبه 25 درصد کاهش یافت و به رقم هزار و 625 میلیارد تومان رسید.  

عرضه و تقاضای بورس

در پایان معاملات شنبه، شرکت پتروشیمی بوعلی با صف‌ خرید 530 میلیارد تومان در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از بوعلی، وکبهمن (مدیریت سرمایه‌گذاری کوثر بهمن) و چخزر (صنایع چوب خزر کاسپین) بیشترین صف خرید را داشتند و بیشترین صف فروش به نمادهای انرژی1 (نهادهای مالی بورس انرژی)، وپست (پست بانک ایران) و وسینا (بانک سینا) تعلق داشت. 

آمار معاملات بورس 22 آذر

فولاد در صدر جدول ارزش معاملات

در معاملات روز شنبه فولاد بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد. ارزش معاملات سهام شرکت فولاد مبارکه 912 میلیارد تومان بود.

پس از فولاد، ایران خودرو بیشترین ارزش معاملات را داشت و شستا رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن، سایپا و بانک تجارت در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

خودرویی ها صدرنشینان جدول حجم معاملات

در جدول حجم معاملات امروز، سایپا با تعداد 1 میلیارد و 631 میلیون و 86 هزار و 981 سهم در صدر قرار گرفته است. ایران خودرو در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به بانک تجارت تعلق داشت. شرکت توسعه و عمران امید (ثامید) و بانک صادرات نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند.


گزارش اکوایران درباره رشد پیوسته سهم‌های کوچک را ببینید:

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید