کاهش قیمت برنج خارجی

کدخبر: ۳۷۹۲۶۱
با وجود قیمت بالای برنج ایرانی، واردات برنج نیز از ابتدای امسال درگیر مشکلات و موانع بسیاری ازجمله تخصیص ارز و مشکلات گمرک بوده و حالا تأخیر در ارائه استاندارد، جدیدترین مشکل واردکنندگان است. برنج ازجمله کالاهایی است که در ۱۰‌ماه اخیر بیشترین افزایش قیمت را تجربه کرده است.
کاهش قیمت برنج خارجی

به گزارش  اقتصادنیوز  به نقل از همشهری، براساس گزارش‌های مرکز آمار کشور قیمت برنج ایرانی در آبان امسال در مقایسه با‌ماه مشابه سال قبل 37.2درصد افزایش داشته و  برنج خارجی  در همین بازه زمانی 143.9درصد افزایش قیمت داشته است. برنج‌های ارزان وارداتی از فروردین امسال تا همین‌ماه قبل هم قیمتشان دوبرابر شده و اگر گزارش مرکز آمار را ملاک قرار دهیم، قیمت هرکیلوگرم برنج خارجی از 10هزار و 300 تومان در‌ماه ابتدایی سال به 22هزار و 840تومان در آبان‌ماه رسیده است. در همین مدت برنج ایرانی هم از کیلویی 23هزار و 900به 31هزار و 800تومان افزایش قیمت یافته است.

اما مشاهدات خبرنگاران نشان می‌دهد قیمت‌ها در کف بازار خیلی بیشتر از این‌هاست. نرخ بیشتر انواع  برنج ایرانی  مدت‌هاست که از 31هزار تومان اعلامی مرکز آمار فاصله گرفته و به 40هزار تومان نزدیک شده است. قیمت هر کیلوگرم برنج ایرانی در اغلب فروشگاه‌های خواربار بالای 35هزار تومان است البته اگر عمده و بالای 50کیلو خرید کنید شاید بتوانید زیر 35هزار تومان چیزی بخرید. قیمت برنج خارجی هم این روزها به 27هزار تومان رسیده و اگر خریدار خوش شانسی باشید ممکن است برنج هندی و پاکستانی را با قیمت 22هزار تومان هم پیدا کنید.

افزایش 16 درصدی واردات برنج هندی

افزایش تولید بدون کاهش قیمت

نیاز سالانه کشور به برنج 3میلیون تن است که نیمی از این تقاضا را تولیدکنندگان داخلی تامین می‌کنند. شالیکاران حالا از افزایش تولید و کاهش نیاز به واردات هم می‌گویند. مدیرکل دفتر امور غلات و محصولات اساسی معاونت امور زراعت وزارت جهادکشاورزی هفته گذشته اعلام کرد: طبق آمارها امسال ۲ میلیون و ۶۰۰ هزارتن برنج سفید در سطح زیرکشت ۸۰۰ هزار هکتار تولید شد که این میزان تولید در کاهش واردات مؤثر است.

 افزایش تولید داخلی در شرایطی که به‌دلیل افزایش نرخ ارز واردات با مشکلات فراوانی همراه شده، خبر بسیار خوبی است، مشروط بر اینکه رشد تولید و فراوانی محصول در بازار را با کاهش قیمت هم ردیف بدانیم؛ اتفاقی که با توجه به صحبت‌های معاون وزیر جهاد به‌نظر نمی‌رسد در بازار برنج شاهد آن باشیم، چراکه فرامک عزیزکریمی در گفته‌های خود به رشد 40درصدی هزینه‌های تولید نیز اشاره کرده است؛ چیزی که به گفته او، قیمت انواع برنج را تا 27درصد و ارقام پرمحصول را تا 50درصد افزایش خواهد داد.

برنج ایرانی؛ 50هزار تومان

 گفته‌های معاون وزیر جهادکشاورزی نشان می‌دهد با ورود محصول برداشت جدید به بازار باید خود را برای برنج 50هزار تومانی آماده کنیم. این در حالی است که بخش زیادی از مصرف‌کنندگان که چیزی در حدود 6دهک درآمدی را تشکیل می‌دهند با قیمت‌های کنونی هم دستشان به برنج ایرانی نمی‌رسد. واردات سالانه 1.2تا 1.5میلیون تن برنج از هند و پاکستان و به‌فروش رفتن کل محصول وارداتی در بازار کشور نشان می‌دهد که بسیاری از مردم با صرف‌نظر از برنج گران ایرانی، به مصرف‌کننده دائم برنج خارجی تبدیل شده‌اند اما از ابتدای امسال با سیاست‌های جدید بانک مرکزی برای اعطای ارز به واردات، قیمت انواع برنج خارجی نیز به‌شدت افزایش یافته است. چالش‌های میان واردکنندگان و بانک مرکزی درحالی بازار برنج را از تعادل خارج کرده که تورم و افزایش قیمت دیگر کالاها توان مصرف‌کنندگان را نیز برای خرید بیش از پیش کاهش داده و در این میان خلأ واردات راه سوءاستفاده و اعلام نرخ‌های «دلبخواهی» را باز کرده است. دولت البته‌ماه پیش با توزیع برنج از محل ذخایر راهبردی تلاش کرده تا شرایط را در بازار برنج ساماندهی کند اما این هم راهکار موقتی بیش نیست.

واردات برنج ارزان از آمریکای جنوبی

گرانی نرخ ارز، مانع بزرگی بر سر راه واردات برنج کیفی از هند و پاکستان است. قیمت این نوع برنج در بازار کمتر از 27هزار تومان کنونی نخواهد بود. به همین دلیل انجمن واردکنندگان برنج راهکار واردات برنج ارزان تر، از کشورهای دیگری مثل تایلند یا کشورهای آمریکای جنوبی را پیشنهاد داده است. این پیشنهاد از سوی دولت پذیرفته شده و قرار است سه‌شنبه همین هفته وزارت صمت با حضور نمایندگان دستگاه‌های مرتبط در این زمینه تصمیم‌گیری کند. دبیر انجمن واردکنندگان برنج که به نتایج جلسات پیش رو در این زمینه خوش‌بین است حالا از مشکل جدیدی می‌گوید که این بار به‌دلیل تأخیر سازمان استاندارد در اعلام کدهای استاندارد برنج ایجاد شده است.

مسیح کشاورز در این زمینه می‌گوید: مشکل جدی‌تر ما درحال حاضر این است که استاندارد 127برنج در زمینه ویژگی‌های فیزیکی با واقعیت برنج‌های وارداتی منطبق نبود و از سال قبل واردات را دچار مشکل و حتی توقف کرده بود که در نهایت برای جلوگیری از کمبود در بازار با امضای 3وزیر این استاندارد تعلیق شد و قرار بر این بود که طی یکسال گذشته این جداول اصلاح شود. اما متأسفانه در برگزاری جلسات و رفع این مشکل کاهلی کرد تا زمانی که خود انجمن برای رفع این مشکل پیگیری‌هایی را آغاز کرد. به گفته وی، سازمان استاندارد هنوز به اصلاحیه جدید نرسیده و هنوز با استناد به استانداردهای قبلی واردات با مشکل مواجه‌می‌شود.

قیمت برنج به زیر 20هزار تومان می‌رسد

افزایش نرخ ارز نیمایی مشکلی است که باعث می‌شود واردات برنج از هند و پاکستان گران تمام شود. دبیر انجمن واردکنندگان برنج، با اشاره به این موضوع تنها راه تنظیم بازار برنج را واردات برنج پرمحصول و ارزان‌تر از دیگر کشورها می‌داند و امیدوار است دستگاه‌های مرتبط با موضوع ازجمله وزارت بهداشت که باید برای انواع جدید برنج وارداتی مجوز صادر کند، در انجام مراحل کار شتاب بیشتری داشته باشند تا واردات بیش از این به تعویق نیفتد. واردات با توجه به نیاز کشور بسیار از برنامه عقب است و از ابتدای سال تاکنون نزدیک به 600هزار تن واردات انجام شده است. کشاورز، آغاز واردات را منوط به رفع موانع پیش رو می‌داند و اعلام می‌کند که درصورت عبور از مشکلات کنونی ازجمله اصلاح جداول استاندارد، واردات از 3هفته آینده آغاز شود. «با آغاز واردات قیمت انواع برنج وارداتی جدید در بازار به زیر 20هزار تومان خواهد رسید». این قولی است که دبیر انجمن واردکنندگان برنج می‌دهد. شاید اخبار خوشی از بازار برنج در راه باشد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید