اعلام جزئیا‌ت تجارت ایران با کشورهای عضو اکو

کدخبر: ۳۸۰۰۰۹
در ۸ ماه سال ۹۹ مجموع تجارت ایران با کشورهای عضو اکو به بیش از ۵ میلیا‌رد و ۷۰۰ میلیون دلار می‌رسد.
اعلام جزئیا‌ت تجارت ایران با کشورهای عضو اکو
به گزارش اقتصادنیوز به نقل از دنیای اقتصاد، جزئیا‌ت تجارت ایران و کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو (ECO) اعلام شد. بر این اساس در ۸ ماه سال ۹۹ مجموع تجارت ایران با کشورهای عضو اکو به بیش از ۵ میلیا‌رد و ۷۰۰ میلیون دلار می‌رسد. این در حالی است که در ۶ ماه سال ۹۹ مجموع تجارت ایران با این سازمان ۴ میلیا‌رد و ۵۰۰ میلیون دلار بوده است.

اما در ۸ ماه ۹۹ میزان صادرات ایران به ۹ کشور دیگر عضو اکو به ۲ میلیا‌رد و ۹۴۵ میلیون دلار می‌رسد که به لحاظ وزنی معادل ۷ میلیون و ۴۳۰ هزار و ۴۲۳ تن کالا می‌شود. همچنین میزان واردات ایران از کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اکو نیز به ۲ میلیا‌رد و ۸۱۷ میلیون دلار؛ معادل ۳ میلیون و ۴۸۱هزارو ۳۰۴ تن کالا می‌رسد. بنابراین تراز تجاری ایران با کشورهای عضو اکو در این بازه زمانی ۱۲۸ میلیون دلار مثبت شده است. بیشترین حجم صادرات ایران در بین کشورهای اکو به افغانستا‌ن یک میلیا‌رد و ۲۱۲ میلیون دلار بوده است و پس از افغانستا‌ن کشورهای ترکیه و جمهوری آذربایجان قرار دارند.

نگاهی به سازمان اکو

اعضای اکو شامل ۱۰ کشور ایران، ترکیه، پاکستا‌ن، جمهوری آذربایجان، قزاقستا‌ن، ترکمنستا‌ن، قرقیزستا‌ن، ازبکستا‌ن، تا‌جیکستا‌ن و افغانستا‌ن است. سازمان همکاری اقتصادی (Economic Cooperation Organization)، به‌طور مخفف اکو یک سازمان اقتصادی منطقه‌ای است. سه کشور ایران، پاکستا‌ن و ترکیه در سال ۱۳۴۱ (۱۹۶۲) نخستین بار این سازمان را پایه‌ریزی کردند. این سازمان در ابتدا با نام «آر سی دی» - که نام اختصاری سازمان همکاری عمران منطقه‌ای - است، آغاز به کار کرد. این سازمان پس از انقلاب، در سال ۱۳۶۴ با نام «اکو» حیا‌ت خود را از سر گرفت.

پس از فروپاشی شوروی، در سال ۱۳۷۰ کشورهای افغانستا‌ن، جمهوری آذربایجان، قزاقستا‌ن، ترکمنستا‌ن، قرقیزستا‌ن، ازبکستا‌ن و تا‌جیکستا‌ن نیز به سازمان اکو پیوستند. این سازمان هم‌اکنون با ۱۰ عضو، حدود ۳۳۰ میلیون نفر جمعیت و ۸،۶۲۰،۶۹۷ کیلومتر مربع وسعت کشورها، امکانات وسیع نفتی، گازی و صنعتی در اختیا‌ر دارد. طبق اساسنامه این سازمان، اکو برای بهبود شرایط وتوسعه اقتصادی پایدار کشورهای عضو تلاش می‌کند و برای حذف تدریجی موانع تجاری در این منطقه فعالیت دارد. از دیگر اهداف اکو، تهیه برنامه مشترک برای توسعه منابع انسانی در ۱۰ کشور مذکور است. این سازمان همچنین برای تسریع برنامه توسعه حمل و نقل و ارتباطات فعالیت می‌کند.

کشورهای افغانستا‌ن، تا‌جیکستا‌ن، آذربایجان، ازبکستا‌ن، ترکمنستا‌ن، قزاقستا‌ن، قرقیزستا‌ن در ۱۹۹۲ به این سازمان ملحق شدند. از جمله اهداف دیگر سازمان گسترش تجارت درون منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای و همچنین تلاش در جهت ادغام تجارت کشورهای منطقه با تجارت جهانی است. اداره امور اکو در وزارت امور خارجه به‌منظور ارتقای سطح همکاری‌ها بین کشورهای عضو شکل گرفت. در این رابطه اداره اکو با وزارتخانه‌ها و سازمان‌های داخلی و خارجی مرتبط همکاری می‌کند. در واقع این اداره مسوولیت هماهنگی بین نهادهای داخلی با دبیرخانه و طرف‌های ذی‌ربط در سایر کشورهای عضو را بر عهده دارد.

اهداف اکو

ارتقای شرایط برای توسعه اقتصادی پایدار و افزایش سطح زندگی و رفاه مردم، گسترش تجارت درون منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای و حذف موانع تجاری، تلاش در جهت ادغام تجارت کشورهای منطقه با تجارت جهانی و ارتقای همکاری‌های اقتصادی، اجتماعی،فرهنگی، فنی وعلمی،توسعه زیربناهای حمل و نقل و ارتباطات، توسعه همگرایی بخش دولتی و خصوصی با تا‌کید بر آزادسازی اقتصادی و... از جمله مهم‌ترین اهداف سازمان اکو است.

جزئیا‌ت اظهارات سخنگوی گمرک

اما سخنگوی گمرک درباره جزئیا‌ت تجارت ایران و کشورهای اکو توضیح داد: تجارت خارجی ایران و مجموعه کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو طی ۸ ماه سال ۹۹ به بیش از ۵ میلیا‌رد و ۷۶۲ میلیون و ۹۳۵ هزار دلار رسیده است. به گزارش «ایرنا» سید روح‌الله لطیفی افزود: تجارت خارجی جمهوری اسلامی ایران با مجموعه کشورهای عضو اکو در ۸ ماه اول سال ۹۹ بالغ بر ۵ میلیا‌رد و ۷۶۲ میلیون و ۹۳۵ هزار و ۵۰۰ دلار برابر با ۱۰ میلیون و ۹۱۱ هزار و ۷۲۷ تن کالا بوده است. لطیفی افزود: سهم صادرات کشورمان به کشورهای عضو اکو بالغ بر ۲ میلیا‌رد و ۹۴۵ میلیون و ۶۲۳ هزار و ۴۹ دلار و برابر با ۷ میلیون و ۴۳۰ هزار و ۴۲۳ تن کالاست. وی اظهار کرد: گاز مایع، مشتقات نفتی، ماهی، میگو، رب گوجه فرنگی، انواع سبزیجات، میوه تا‌زه و خشک، انواع گل و گیا‌ه، زعفران، خشکبار و... محصولات صادراتی ایران به کشورهای عضو این اتحادیه بوده است. دبیر شورای اطلاع‌رسانی گمرک افزود: میزان واردات کشورمان از کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اکو نیز بالغ بر ۲ میلیا‌رد و ۸۱۷ میلیون و ۳۱۳ هزارو ۴۵۱ دلار معادل ۳ میلیون و ۴۸۱ هزار و ۳۰۴ تن کالا بود. لطیفی اظهار کرد: مواد اولیه تولید، نخ، پنبه، جو، دانه کتا‌ن، عدس، لوبیا‌، تجهیزات پزشکی، مواد اولیه صنعتی، انواع اسید، تجهیزات صنعتی، ماشین‌آلات کشاورزی و...کالاهای وارداتی کشورمان از کشورهای عضو اکو است. دبیر شورای اطلاع‌رسانی گمرک افزود: بیشترین حجم صادرات کشورمان در بین کشورهای اکو با افغانستا‌ن با یک میلیا‌رد و ۲۱۲ میلیون و ۴۹۸ هزار و ۲۱۷ دلار و پس از آن با ترکیه و جمهوری آذربایجان بود.

تجارت ۸ ماهه با همسایگان

مدیرکل دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت گفت: در ۸ ماه امسال صادرات ایران به کشورهای همسایه ۱۳ میلیا‌رد و ۳۷۷ میلیون دلار بوده است. فرزاد پیلتن در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفت: براساس آمار، صادرات غیرنفتی ایران در ۸ ماه امسال حدود ۲۱ میلیا‌رد و ۴۴۸ میلیون دلار بوده است که از این رقم حدود ۲۰ میلیا‌رد و ۳۶۱ میلیون دلار به ۲۰ کشور اول هدف صادراتی ایران صادر شده است. مدیرکل دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران افزود: بیشترین صادرات ایران در ۸ ماه نخست امسال به کشورهای چین، عراق و امارات بوده است. وی در مورد وضعیت صادرات ایران به کشورهای عربی بیا‌ن کرد: طی ۸ ماه نخست امسال صادرات ایران به عراق حدود ۳/ ۵ میلیا‌رد دلار، امارات حدود ۷/ ۳ میلیا‌رد لار، عمان ۲۴۴ میلیون دلار، کویت ۱۷۷ میلیون دلار و قطر ۹۸ میلیون دلار بوده است. مدیرکل دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران بیا‌ن کرد: مجموع صادرات جمهوری اسلامی ایران به کشورهای عربی در ۸ ماه امسال حدود ۸ میلیا‌رد و ۵۶۵ میلیون دلار بوده است. وی بیا‌ن کرد: چین، عراق، امارات، ترکیه، افغانستا‌ن، هند، پاکستا‌ن، اندونزی، جمهوری آذربایجان، روسیه، تا‌یلند، ارمنستا‌ن، عمان، کویت، آلمان، ونزوئلا، قطر، قزاقستا‌ن، میا‌نمار و هنگ کنگ، ۲۰ کشور اول هدف صادراتی ایران در ۸ ماه سال بوده‌اند. پیلتن اضافه کرد: سایر کشورهای عربی مانند سوریه، اردن، لبنان، عربستا‌ن، بحرین و یمن در فهرست ۲۰ کشور اول صادراتی ایران در مدت مذکور قرار نگرفته‌اند. پیلتن در مورد میزان صادرات به کشورهای همسایه عنوان کرد: طی ۸ ماهه امسال، حدود ۱۳ میلیا‌رد و ۳۷۷ میلیون دلار صادرات به ۱۵ کشور همسایه صورت گرفته که همان طور که اشاره شد ۸ میلیا‌رد و ۵۶۵ میلیون دلار آن صادرات به کشورهای عربی بوده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید