کمترین تورم ماهانه سال تکرار شد

سه ارزانی در آذر به نفع پولدارها

کدخبر: ۳۸۰۶۹۸
گزارش مرکز امار از یک اتفاق نادر خبر می دهد ارزانی در سه بخش البته برای پولدارها. نرخ تورم دهک دهم، نرخ تورم بخش حمل و نقل و نرخ کالاهای با دوام. نرخ تورم این سه بخش منفی بوده و برندگان اصلی آن ثروتمندان بوده اند.
سه ارزانی در آذر به نفع پولدارها

به گزارش اقتصادنیوز، نرخ تورم سالانه آذر ماه ١٣٩٩ برای خانوارهای کشور به ٣٠,٥ درصد رسیده که نسبت به  ماه قبل، ١.٥ واحد درصد افزایش را نشان می‌دهد اما مهم ترین نکته گزارش را می توان نرخ تورم ماهانه بر اساس گزارش مرکز آمار برای گروه های برخودار دانست. این گروه بیشترین نفع را در حوزه هایی که نرخ تورم کاهشی بود برده اند. در حوزه اول به طور مستقیم نرخ تورم دهک دهم منفی 0.2 درصد بوده است. کالاهای با دوام هم رشد منفی تجربه کرده است. مشتری اصلی این نوع کالاها دهک های برخودار است و دست اخر حمل و نقل نیز در آذر ارزان شده است. ضریب اهمیت این بخش نیز برای دهک های مرفه بسیار بالاتر از دهک های کم برخودار است. بنابراین می توان گفت فشار تورم به گروه هایی که درامد بالاتری دارند کمتر شده است اتفاقی که به نظر می رسد تحت تاثیر تعدیل نوسان نرخ ارز در بازار بوده است. از سوی دیگر نرخ تورم دیگر دهک ها نشان می دهد بیشترین فشار تورمی در ماه آذر بر کم درآمدها وارد شده است. یعنی مواهب تعدیل نوسان نرخ ارز هنوز به دهک های درامد نرسیده است.

رکورد های تورم های آذر

رشد شاخص قیمت در ماه آذر نسبت به ماه گذشته را تورم ماهانه قیمت ها در کشور می نامند. این متغیر برای خانوارهای کشور در آذر 2 درصد برآورد شد که کمترین رکورد ماهانه تورم در 9 ماه ابتدایی سال جاری به حساب می آید. این در حالی است که در بخش خوراکی ها و آشامیدنی ها این متغیر 5 درصد ثبت شده و در بخش غیر خوراکی ها در این ماه 0.5 درصد به ثبت رسیده است.

شاخص دیگری که در گزارش های مرکز آمار موردتوجه قرار می گیرد مقایسه دوره 24 ماهه شاخص قیمت مصرف کننده است که آن را تورم میانگین یا سالانه می نامیم. این متغیر در ماه آذر 30.5 درصد محاسبه می شود که دومین رکورد در سال 99 تا کنون به حساب می آید.  فروردین ماه با حد 32.5 درصد رکورد دار تورم میانگین در ماه های سال 99 بوده است.

بیشترین رشد در گروه های تورمی

 بررسی شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی در بخش های اصلی و برخی گروه ها و طبقات کالایی در آذرماه نشان می‌دهد که بالاترین تورم ماهانه در بخش خوراکی ها و آشامیدنی ها به ثبت رسیده است. وزن این گروه نیز در کل شاخص قیمت در ماه گذشته 26.64 درصد برآورد شده که از بالاترین وزن های محاسبه شده در گروه های تورمی کشور به حساب می آید.

در این گروه بخش "شیر، پنیر و تخم مرغ"، "روغنها و چربیها"،" میوه و خشکبار "رشدی بالاتر از 10 درصد را نسبت به آبان به ثبت رسانده که بالاترین تورم ماهانه در بین گروه های تورمی کشور در ماه گذشته بوده است.

در این میان کمترین رشد ماهانه قیمت در آذر به بخش حمل و نقل تعلق داشته است. طبق گزارش مرکز آمار تورم ماهانه در این بخش منفی 3.6 درصد به ثبت رسیده که کمترین رشد ماهانه در کشور در ماه جاری محسوب می شود.

تورم اذر

در تقسیم بندی دیگری در گزارش مرکز آمار از تورم، رشد ماهانه و سالانه قیمت کالاها در بخش های کالاهای بادوام و بی دوام نیز ارائه می شود. بر این اساس کالاهاى بى‌دوام، کالاهایى مصرفى هستند که معمولاً داراى یک یا چند مورد مصرف مى‌باشند. مواد غذایی  و کالاهای مصرفی در این گروه جاى مى‌گیرند. کالاهاى بادوام آن دسته از کالاهاى مصرفى هستند که معمولاً در مدت زمان نسبتاً طولانى‌ترى مورد استفاده قرار مى‌گیرند. این گونه کالاها معمولاً عمر بیشترى دارند. کالاهایى نظیر یخچال، اتومبیل و اثاثیه و مبلمان از جمله کالاهاى بادوام به‌شمار مى‌روند.

در همین خصوص سهم کالاهای بادوام از تورم 5.46 درصد بوده و شاخص قیمت این دسته از کالاها نسبت به ماه قبل منفی 4.5 درصد کاهش پیدا کرده است. در مقابل سهم کالاهای بی دوام اما سهمی معادل با 40.33 درصد داشته و رشد این متغیر نسبت به آبان 4.4 درصد بوده است.

مقایسه آمار های فوق در آذر نشان می دهد که سهم بخش خوراکی ها از تورم آذر بسیار بیشتر از سایر سهم ها بوده است. این اتفاق فشارتورمی را بر دهک های پایینتر جامعه ملموس تر از طبقات بالایی کرده است.

تورم دهک ها در آذر

در بخش تورم ماهانه دهک های درآمدی کشور مشاهده می شود که تورم ماهانه بخش غیر خوراکی و خدمات از دهک های پایین به بالای جامعه رفته رفته کم شده تا جایی که رشد این شاخص برای دهک دهم منفی 1.5 درصد ثبت شده است.  این روند برای بخش خوراکی ها بین بازه 4.5 و 5.2 درصد در دهکهای جامعه در حال تغییر بوده است. در دهک های پایینتر جامعه این رقم 4.9 درصد ثبت شده و در دهک دهم 5.2 درصد.

در کل آمار های تورمی دهک ها نشان می دهد که تورم ماهانه در بخش کم درآمد جامعه بیش از 3 درصد و در پولدارترین بخش جامعه نیز منفی 0.2 درصد ثبت شده است.

مهمترین عاملی که می تواند این کاهش تورمی در بخش پولدارهای جامعه و فشار تورمی را در کم درآمدها توجیه کند اشاره به افت ناگهانی قیمت دلار دارد. این عمل که به طور مستقیم بر کالاهای بادوام اثر گذاشته و سبد مصرفی بخش های پردرآمد را تاثیر پذیر کرده سبب شده که این اثر افزایش قیمت در بخش های کم درآمد محسوس تر از دهک های بالای جامعه باشد.

تورم اذر

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید