رکورد بیشترین ابتلای ماهانه به کرونا در آذر

معمای پیچیده آماری کرونا در آذرماه + نمودار

کدخبر: ۳۸۱۵۳۸
بررسی آمارهای کرونایی آذرماه نشان ازتمایزی جدی بین برخی متغیر های کرونایی داشته که آن را به صورت معمایی عجیب در آورده است. این معما چیست و چه توجیهی دارد؟
معمای پیچیده آماری کرونا در آذرماه + نمودار

به گزارش اقتصادنیوز، پس از اوج‌گیری بیماری کرونا در آبان، سه اتفاق در ماه آذر وضعیت کرونایی این مقطع را خاکستری ترسیم کرد. کاهش 26 درصدی میزان مرگ و میر نسبت به آبان از یک سو و افزایش 22.8 درصدی حد ابتلا از سوی دیگر دو اتفاق مهم در ماه آذر بودند. در کنار این دو متغیر میزان بهبودیافتگان بر اثر بیماری کرونا نیز نسبت به ماه گذشته 97 درصد رشد را به ثبت رساند.نکته عجیبی که در روند این متغیر مشاهده می شود آن است که از مرداد تا کنون شمار بهبودی ها در هر ماه همواره با میزان بیماران تحت درمان رفتاری مشابه داشته است. این در حالی است برخلاف ماه‌های دیگر ماه آذر همزمان با رشد 97 درصدی بهبودی ها این متغیر رفتاری متفاوت داشته است.

اما وضعیت این سه متغیر در آذر نسبت به دیگر ماه‌های شیوع کرونا چگونه بوده است؟

کرونا

آذر در قله ابتلا

شمار مبتلایان به کرونا در ماه سوم پاییزی به 347 هزار و 895 نفر رسیده ورکورد بیشترین ابتلای ماهانه را به نام خود ثبت کرد. این میزان نسبت به ماه آبان 22.8 درصد رشد داشته و قرمزترین وضعیت را از این حیث در ماه های کرونایی کشور پدید آورده است.

مقایسه ماهانه ابتلا نشان میدهد که اگرچه در ماه های اردیبهشت، مرداد و شهریور پس از هر موجی از شیوع کرونا رشد ابتلا منفی بوده اما آمار ابتلای آذر ماه هنوز سیر صعودی خود را حفظ کرده است.

اما این تغییرات در وضعیت جانبختگان کرونای کشور به گونه ای دیگر بوده است.

کرونا ماه آذر

افت 26 درصدی شمار جانباختگان کرونا در آذر

در مقایسه آمار فوتی های ماهانه کرونایی کشور مشاهده می شود پس از قله ای که در میانه پاییز از میزان مرگ ومیر این بیماری  به ثبت رسید در ماه گذشته با منفی 26 درصد رشد نسبت به آبان ای رقم به حد 9 هزار و 300 نفر تنزل پیدا کرده است. کاهش این چنینی آمار فوتی ها درکشور نشان از سرد ترشدن شعله مرگ و میر کرونا در شروع زمستان داشته با این حال هنوز هم رکورد دومین ماه سیاه کرونا به این مقطع تعلق می گیرد.

موازی با این تغییرات شمار بهبودیافتگان این بیماری نیز جهشی بی نظیر در تمام مدت شیوع کرونا درایران را ثبت کرد.

کرونا ماه آذر

رکورد بهبودی ماهانه و معمای آذرماه 99

مطابق با رقمی که وزارت بهداشت و درمان هر روز از شمار بهبودیافتگان کرونایی منتشر می کند ماه آذر با رشدی 97 درصدی نسبت به ماه قبل خود این متغیر را به 296 هزار و 30 نفر رساند. این رقم بالاترین رقم ماهانه بهبودی از بدو ورود کرونا به کشور تاکنون بوده است.

با کسر مجموع میزان بهبودی ها و جانباختگان بر اثر بیماری کرونا از کل مبتلایان در هر مقطع زمانی، رقمی حاصل می شود که نمایانگر وضعیت تحت درمان در هر ماه خواهد بود.  

نکته عجیبی که در روند این متغیر مشاهده می شود آن است که از مرداد تا کنون شمار بهبودی ها در هر ماه همواره با میزان بیماران تحت درمان رفتاری مشابه داشته است. این در حالی است برخلاف ماه‌های دیگر ماه آذر همزمان با رشد 97 درصدی بهبودی ها این متغیر 74 درصد افت پیدا کرده است.  این کاهش می تواند به روند نزولی میزان بستری در بیمارستانها مرتبط باشد. هرچند که این توجیه هم نمی‌تواند به صورت کامل این شکست نموداری را تفسیر کند.

درنهایت با وجود آمار بالای بهبودیافتگان در آذر و کاهش فوتی های این ماه نسبت به آبان ماه باز هم هنوز متغیر سیاه کرونایی وضعیتی نگران کننده را در این ماه ثبت کرده است. وانگهی رکورد ابتلای ماهانه نیز در ماه مذکور شرایط این بیماری را خطرناک توصیف می کند.

کرونا ماه آذر

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید