وضعیت رشد قیمت ها در کجای ایران قرمز است؟

رکورد تورم 50 درصدی در استان ها

کدخبر: ۳۸۲۲۸۴
گزارش مرکز آمار از تورم آذر نشان از دو 50 درصد دارد؛ نرخ تورم در 50 درصد استان ها بیش از نرخ متوسط کل است و تورم 4 استان بالاتر از 50 درصد ثبت شد.
رکورد تورم 50 درصدی در استان ها

به گزارش اقتصادنیوز، آمارهای رسمی گرچه از کاهش شتاب تورم در پایان پاییز خبر می دهد اما توزیع استانی نشان می دهد هنوز فشار قیمتی در برخی استان ها به شدت بالا است. به طوری که نرخ تورم بیش از 50 درصد استان های کشور در بازه ماهانه و سالانه متورم تر از متوسط کشوری بوده است. 

مرکز آمار ایران در کنار میانگین نرخ تورم اقدام به انتشار وضعیت تورم در سراسر ایران به تفکیک استان ها می کند. در این توزیع استانی تورم روندهای تورمی و سالانه قابل رصد است. این روند ها نشان می دهد تب قیمت ها در استان ها چه قدر بالا رفته یا چه قدر از تب تورمی کاسته شده است.

تورم ماهانه

مقایسه شاخص قیمت مصرف کننده در استانهای کشور با ماه گذشته بیانگر تورم ماهانه است. نرخ تورم ماهانه برای کل کشور دو درصد اعلام شده است اما وقتی به جزئیات آمار مراجعه می شود فقط حدود 9 استان نرخ تورم ماهانه ای زیر سطح دو درصد تجربه کرده اند. 70 درصد استان های دیگر یا در سطح دو درصد بوده اند یا بالاتر از این سطح شاهد افزایش قیمت ها بوده اند. استان‌های خوزستان گیلان و تهران در ماه آذر نسبت به آبان گرانی کمتری را تجربه کرده اند.

در مقابل استانهای کرمان، خراسان رضوی، آذربایجان غربی به ترتیب مناطقی بوده اند که در آذر بیشترین تورم های ماهانه را به ثبت رسانده اند. در این بین آذربایجان غربی با تورمی معادل با 4.5 درصد بالاترین حد تورم ماهانه را در بین استان‌های کشور داشته و حتی از استان قبلی خود یعنی خراسان رضوی 0.7 واحد درصد بالاتر بوده است.مقایسه آمارها نشان می دهد تورم ماهانه 20 استان کشور از متوسط کشوری بیشتر بوده است.

تورم

تورم نقطه به نقطه

مقایسه شاخص قیمتی با موقعیت مشابه در سال قبل نیز بیانگر وضعیت گرانی در هر زمان نسبت به یکسال گذشته است. این متغیر را تورم نقطه به نقطه می نامند.

نرخ تورم نقطه به نقطه در کل کشور در محدوده 45 درصد اعلام شده است اما توزیع استانی نرخ تورم بر اساس این شاخص اندازه گیری نشان می دهد تعداد استان هایی که بالایی این سطح فشار تورمی را تجربه را کرده اند از تعداد استان هایی که زیر این سطح قرار گرفته اند فاصله مشهودی دارد.

روند تورم نقطه به نقطه در استان‌های کشور نشان می‌دهد شرایط تورمی 12 استان از متوسط کشوری بهتر است. در رتبه بندی تورم نقطه به نقطه مشاهده می شود استانهای های قم، تهران و البرز کمترین تورم را داشته که البته باز هم از 40 درصد بالاتر بوده است.

استان های با تورم بالای 50 درصد

متوسط نرخ تورم در آذر ماه نسبت به آذر سال قبل گرچه 45 درصد اعلام شده اما در برخی استان فشار افزایش قیمت ها بیش از 50 درصد بوده است. به بیانی دیگر در این استان ها قیمت کالاها و خدمات به طور متوسط در بازه یک ساله بیش از 50 درصد گرانتر شده است. این استان ها می تواند به جهت رنگ تورمی قرمز توصیف کرد زیرا ساکنان ان بیش از سایر استان ها طعم افزایش قیمت ها را می چشند.

بر اساس گزارش مرکز آمار بالاترین تورم‌های نقطه به نقطه کشوری در استان‌های همدان، خراسان شمالی، کرمانشاه و کردستان به ثبت رسیده که همگی بالاتر از 50 درصد بوده اند. این درجه بندی در ضمن نشان می دهد که تورم در 18 استان بالاتر از متوسط کشوری است. 

تورم

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید