گزارش اقتصادنیوز از نتایج عملیات بازار باز

قبض 170 میلیارد تومانی بانک مرکزی

کدخبر: ۳۸۲۷۳۰
بانک مرکزی در عملیات بازار باز در دهم دی ماه به صورت خالص 170 میلیارد تومان نقدینگی قبض کرد. اما روند برگزاری معاملات در یک ماه گذشته چه تصویری را از کمبود نقدینگی ترسیم می کند؟
قبض 170 میلیارد تومانی بانک مرکزی

به گزارش اقتصاد نیوز، در دهمین روز دی ماه معاملات هفتگی بازار باز حاکی از 4 هزار و 530 میلیارد تومان تزریق نقدینگی به بانک‌ها بود. این در حالی بود که در این بازار 4 هزار و 700 میلیارد تومان نیز قبض پول صورت گرفت که در نهایت مانده را به منفی 170 میلیارد تومان کشاند. روند یک ماه گذشته خرید و فروش اوراق به منظور انبساط و انقباض نقدینگی در بازار بین بانکی چه توصیفی را از کمبود نقدینگی در این بازار ارائه می دهد؟

عملیات بازار باز

بانک مرکزی هر هفته درعملیات بازار باز به خرید و فروش اوراق بدهی بین بانک‌ها پرداخته تا از این طریق بتواند نقدینگی بانکها را کنترل کند. 

از این رو، در هفته اخیر بانک مرکزی با تزریق 4 هزار و 530  میلیارد تومان نقدینگی در قالب توافق بازخرید با سررسید 14 روزه با حداقل نرخ 20.0 درصد به بانک‌های متقاضی موافقت کرده است. از سوی دیگر بازخرید دوهفته قبل نیز به ارزش 4 هزار و 700 میلیارد تومان در این بازار انجام شد که به نوعی انقباض نقدینگی در این بازار محسوب می شود.

درنهایت مابه التفاوت این ارقام نشان از آن دارد که به صورت خالص 170 میلیارد تومان نقدینگی از بازار بین بانکی جمع آوری شده است.

بالاتر بودن میزان انبساط نمایانگر کمبود نقدینگی در بازار بین بانکی است. از این رو مقایسه روند تزریق نقدینگی در هفته های اخیر می تواند وضعیت این بازار را از این لحاظ دقیقتر توصیف کند.

عملیات بازار باز

کمبود نقدینگی بانک‌ها

روند انبساط نقدینگی در این بازار از 12 آذر ماه تا کنون مسیری نوسانی را طی کرده است. در همین راستا پس از آنکه در هفته قبل بانک مرکزی 3 هزار و 470 میلیارد تومان اوراق از بانک‌ها خریداری کرده بود در دهم دی ماه این مبلغ را هزار و 290 میلیارد تومان افزایش داد.

از سوی دیگر نرخ سود باز خرید این اوراق همواره صعودی بوده است. به عنوان مثال در 12 آذر ماه نرخ سررسید، معادل با 19.5 درصد بوده که با افزایش تدریجی مداوم خود در 10 دی ماه به 20 درصد رسیده است.

عملیات بازار باز

کنارهم گذاشتن دو روند انبساطی نقدینگی و نرخ سود در بازار بین بانکی حاکی از آن است که این بازار هنوز با مشکل کمبود نقدینگی مواجه بوده و این مشکل تاکنون بر طرف نشده است. آنقدر که بانکها را حتی با خرید اوراق در نرخ های بالاتر نیز راضی کرده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید