چراغ سبز زنگنه به شرکت های خارجی/ مصلحت نیست بگوییم در دوره تحریم به چه توانمندی دست پیدا کردیم

کدخبر: ۳۸۵۲۷۷
زنگنه گفت: ما در دوران تحریم بسیار سختی کشیدیم اما نمی‌توانیم به شما بگوییم که بر چه توانمندی‌هایی دست پیدا کرده‌ایم، زیرا به مصلحت نیست. ظرفیت ما برای فروش نفت و دریافت پول آن به هیچ وجه قابل مقایسه با سال 97 نیست.
چراغ سبز زنگنه به شرکت های خارجی/ مصلحت نیست بگوییم در دوره تحریم به چه توانمندی دست پیدا کردیم

به گزارش اقتصادنیوز از فارس، بیژن زنگنه وزیر نفت در مراسم انعقاد قراردادهای مرحله سوم طرح نگهداشت و افزایش تولید نفت، درباره اهمیت افزایش ضریب بازیافت از میادین نفتی گفت: به طور کلی ما در کنار قراردادهای IPC قراردادهای نگهداشت و افزایش تولید نفت را نیز تدوین کردیم تا بتوانیم با افزایش ضریب بازیافت میادین نفتی، تولید نفت را افزایش دهیم. یک درصد افزایش تولید نفت از میادین نفتی باعث احیای 7 میلیارد بشکه نفت خواهد شد که با نرخ هر بشکه 40 دلار ارزشی معادل 300 میلیارد دلار خواهد داشت.

 

تولید نفت ایران به کجا خواهد رفت؟

وی اظهار داشت: در مرحله سوم قراردادهای طرح نگهداشت و افزایش تولید، رقمی معادل 1.2 میلیارد دلار به پیمانکاران پرداخت می‌شود و اگر ما بتوانیم 100 هزار بشکه در روز تولید نفت را افزایش دهیم، ظرف مدت یکسال 1.5 میلیارد دلار درآمد کسب خواهیم کرد، یعنی بازگشت سرمایه این طرح کمتر از یک سال است و در سال‌های آینده هر چه نفت تولید و صادر شود، به عنوان سود در نظر گرفته می‌شود و تا ده‌ها برابر آنچه سرمایه‌گذاری کردیم درآمد به دست می‌آوریم.

*پیمانکاران طرح نگهداشت و افزایش تولید ملزم به استفاده از تولید داخل شده‌اند

زنگنه گفت: تصمیم بر این است که تمام قراردادهای طرح نگهداشت و افزایش تولید با پیمانکاران ایرانی منعقد شود پیوستی در این قراردادها وجود دارد که پیمانکاران ملزم شده‌اند برای تأمین تجهیزات از داخل کشور اقدام کنند و الان بیش از 70 درصد تجهیزات استفاده شده در طرح‌های قرارداد اول و دوم ساخت داخل هستند.

وزیر نفت بیان داشت: تمامی منابع مالی مورد نیاز برای این طرح از بازار سرمایه تأمین شد. این اولین بار است که طرح‌های وزارت نفت از بازار سرمایه تأمین مالی می‌شود و ما از طریق فروش اوراق توانستیم از بازار سرمایه منابع مالی تأمین کنیم. اگر به انتظار کمک و حمایت صندوق توسعه ملی نشسته بودیم معلوم نبود چه زمانی این منابع مالی در اختیار ما قرار می‌گرفت.

وی گفت: هر طرح تعریف شده در این قراردادها یک هدف مشخص تولید دارد که باید در زمان خودش آن اهداف تحقق پیدا کند ما در سال‌های گذشته میلیاردها دلار هزینه صرف می‌کردیم برای اینکه مثلاً 300 هزار بشکه در روز افزایش تولید داشته باشیم، ولی چون هدف مشخصی به طور دقیق تعیین نمی‌شد، بعد از گذشت مدت زمان مشخص پیمانکاران گزارش می‌دادند که افزایش تولید رقم نخورده و این منابع مالی صرفا برای جلوگیری از افت تولید در میادین نفتی هزینه شده است.

زنگنه خاطرنشان کرد: تمامی پیمان‌های این طرح از طریق مناقصه برگزار شده است و 4 درصد از هزینه‌های طرح نیز باید صرف فعالیت‌های اجتماعی در مناطق مسکونی شود. ما در شرایطی که تحریم بودیم در سال 97 این قراردادها را منعقد کردیم زیرا خود را ملزم می‌دانستیم که برای پیمانکاران ایرانی کار و اشتغال فراهم کنیم.

*برای حل مشکل عقب‌ماندگی طرح‌ها اصلاحاتی را در نظر گرفته‌ایم

وزیر نفت گفت: برخی انتقاد می‌کنند که چرا این طرح‌ها عقب‌ماندگی دارد، بله برخی عقب‌ماندگی‌ها در این طرح وجود دارد ولی ما هم اصلاحاتی را برای حل این موضوع در نظر گرفتیم همچنین توجه داشته باشید اگر الان بسته اول قراردادها دارای پیشرفت 30 درصد است، اگر همین قراردادها نیز منعقد نمی‌شد همین میزان پیشرفت نیز وجود نداشت و پیشرفت ما صفر درصد بود.

وی اظهار کرد: آرزوی من این است که شرکت‌های استانی در حوزه بالادست نفت تقویت شوند، 40 سال تجربه اجرای پروژه‌های بالادست نفت به روش امانی نشان داد که روش ما غلط است، زیرا در این روش تعداد زیادی از پیمانکاران کوچک و محلی ایجاد شده بودند و ما پیمانکار بزرگ نتوانستیم تربیت کنیم، زیرا توقع ما از آنها کارهای کوچک بود نه کارهای بزرگ.

زنگنه بیان کرد: توسعه مراکز R&D، حمایت از شرکت‌های E&P و مدیریت‌ سیستم‌های اجرا، ارکان اساسی است که باید به آنها توجه کنیم. ما حتماً باید شرکت‌های EPC را تقویت کنیم. ما در دوران تحریم بسیار سختی کشیدیم اما نمی‌توانیم به شما بگوییم که بر چه توانمندی‌هایی دست پیدا کرده‌ایم، زیرا به مصلحت نیست. ظرفیت ما برای فروش نفت و دریافت پول آن به هیچ وجه قابل مقایسه با سال 97 نیست همین ظرفیت‌های پیمانکاری و ساخت داخلی که ایجاد شده نیز از جمله نمونه‌های اقدامات ما در دوران تحریم است.

*تمرکز وزارت نفت بر توسعه چاه‌محور با اتکا به ظرفیت‌های فناورانه

وزیر نفت خاطرنشان کرد: البته اگر شرکت‌های خارجی تمایل به همکاری داشته باشند ما نیز با آنها همکاری می‌کنیم ولی به این معنا نیست که از ظرفیت‌های خود دست بکشیم. در حال حاضر ما شرکتی به نام OTC که توانمندی بالایی در ساخت توربین 25 مگاواتی دارد در دوره قبلی در سال 77 ما 100 توربین 25 مگاواتی به این شرکت سفارش دادیم و تازه این شرکت در پی این بود که با شرکت زیمنس وارد همکاری شود و انتقال تکنولوژی صورت بگیرد، ولی الان بعد از گذشت سال‌ها به توانمندی قابل ملاحظه‌ای دست پیدا کرده است.

وی گفت: در ادامه طرح‌های میدان‌محور وزارت نفت ما ایده تمرکز بر توسعه چاه‌محور را تدوین کردیم در این ایده چاه‌های مرده و کم بازده به اتکای نیرو و ظرفیت‌های فناورانه در کشور احیا می‌شوند و قراردادهای یک الی 2 میلیون دلاری با شرکت‌های دانش‌بنیان منعقد خواهد شد که رقم این قراردادها نیز از خود میدان نفتی تأمین مالی می‌شود. این ایده با توجه به اظهارات مقام معظم رهبری مبنی بر این بود که فرمودند صنعت نفت می‌تواند محور کارهای دانش‌بنیان باشد.

*خرید تضمینی انرژی صرفه‌جویی شده توسط دانش‌بنیان‌ها

زنگنه اظهار کرد: همچنین ما بخش بهینه‌سازی مصرف انرژی با اتکا به شرکت‌های دانش‌بنیان را نیز در دستور کار قرار می‌دهیم. همانطور که می‌دانید مصرف انرژی در کشور بسیار بالاست و ما هدررفت انرژی زیادی داریم. البته ظرفیت مناسبی نیز در حوزه نیروی انسانی داشته و می‌توانیم از این ظرفیت از طریق شرکت‌های دانش‌بنیان برای بهینه‌سازی مصرف انرژی استفاده کنیم. نکته قابل ملاحظه درباره این طرح این است که وزارت نفت خود را ملزم می‌داند انرژی صرفه‌جویی شده را از شرکت‌های دانش‌بنیان خریداری کند.

وزیر نفت گفت: در سال 99 مصرف روزانه سوخت‌های مایع به طور میانگین 1.5 میلیون بشکه بود ولی مصرف گاز روزانه معادل 5 میلیون بشکه نفت است. ما امسال نسبت به سال گذشته حدوداً 64 میلیون مترمکعب افزایش تولید گاز از پارس‌جنوبی را داشتیم اما رشد مصرف گاز در بخش خانگی 12 درصد بوده است و در تهران این رقم به 15 درصد رسیده است. حال چه کسی می‌تواند این میزان افزایش مصرف را پوشش دهد.در نتیجه ما هیچ راهی جز صرفه‌جویی در مصرف گاز نداریم.

وی بیان کرد: اولویت اول ما برای تأمین گاز متمرکز بر بخش خانگی است و وقتی مصرف گاز در این بخش افزایش یابد ما مجبور خواهیم بود از سوخت مایع (مازوت) در برخی صنایع استفاده کنیم. البته بنده تأکید می‌کنم در تهران، البرز و قم در هیچ کدام یک از نیروگاه‌ها مازوت مصرف نشده است و این اظهارات مبنی بر اینکه در صادرات مازوت دچار مشکل هستیم صحیح نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید