سکته۳۰ تا ۵۰درصدی قیمت‌ها در بازار خودرو

کدخبر: ۳۸۶۷۰۲
باوجود کاهش ۳ تا ۵۵میلیون تومانی قیـــمت برخی خودروهای داخلی نسبت به هفته گذشته، ورود نرخ دلار به کانال ۲۲هزار تومان و انتظار مشتریان برای کاهش بیشتر قیمت‌ها، موجب قفل شدن بازار و توقف معاملات خودرو در آغاز هفته جاری شد.
سکته۳۰ تا ۵۰درصدی قیمت‌ها در بازار خودرو

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از روزنامه همشهری، موج تازه ریزش قیمت در بازار خودرو با نزدیک شدن به زمان آغاز به‌کار رئیس‌جمهوری جدید آمریکا و سیر نزولی نرخ ارز موجب کاهش ۳ تا ۳۰میلیون تومانی قیمت‌ها شده اما هنوز کمتر خریداری حاضر به پذیرش ریسک خرید خودرو است و همین موضوع به افت شدید معاملات در بازار خودرو منجر شده است.فعالان بازار می‌گویند: سیر نزولی نرخ ارز و چشم‌انداز مثبت معادلات سیاسی موجب شده اغلب مشتریان برای خرید خودرو دست نگه دارند. به‌گفته فعالان صنفی تا زمانی که نرخ ارز در هر محدوده‌ قیمتی برای مدت ۲ تا ۳ هفته تثبیت نشود، نمی‌توان انتظار بازگشت مشتریان به بازار خودرو و رشد نسبی معاملات را داشت.
 

ریزش ۵۵میلیون تومانی قیمت‌ در بازار خودرو 

مشاهدات میدانی خبرنگاران همشهری نشان می‌دهد در یک هفته گذشته بیشترین ریزش قیمت در بازار خودروهای داخلی مربوط به‌خودروهای مونتاژی و گران‌قیمت‌تر مانند هایما اس۷ و دنا پلاس توربو شارژ اتوماتیک بوده است. قیمت هایما اس۷ با کاهش ۵۵میلیون تومانی از ۶۷۵میلیون به ۶۲۰میلیون رسیده و قیمت دنا پلاس توربو شارژ اتوماتیک هم با نزولی ۲۴میلیون تومانی از ۴۳۷میلیون به ۴۱۳میلیون تومان کاهش یافته است.

به‌گفته نایب‌رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران، قیمت خودروها در یک هفته گذشته ۱۰درصد کاهش یافته است.

اسد کرمی افزود: قیمت خودرو که از آبان‌ماه سال‌جاری تا یک هفته پیش ۳۰درصد کاهش یافته بود دریک هفته اخیر نیز، ۱۰درصد دیگر ریزش کرد.

او تأکید کرد: میزان تقاضا در بازار به‌شدت پایین است. به‌گفته او در روز شنبه هفته جاری کاهش ۵۰۰هزار تا ۵میلیون تومانی قیمت‌ها در بازار محصولات سایپا و ریزش ۵۰۰هزار تا ۱۰میلیون تومانی قیمت در بازار محصولات ایران‌خودرو را شاهد بودیم به‌نحوی که قیمت پژو۲۰۶ تیپ۲ به ۱۸۸میلیون، پژو۲۰۶تیپ۵ به ۲۴۷میلیون، سمند  (LX) ۱۷۵میلیون تومان و سمند EF۷به ۱۹۶ میلیون، پژوپارس سال به ۲۰۵میلیون، پژو۴۰۵GLX  دوگانه‌سوز ۱۸۲میلیون، سورن ۲۲۹میلیون، ۲۰۷دستی ۲۷۴میلیون تومان و ۲۰۷پانور به ۳۰۹میلیون رسید. در گروه محصولات سایپا نیز قیمت سایپا ۱۱۱ به ۱۲۳ میلیون، سایپا۱۳۱ به ۱۰۵میلیون‌و۵۰۰هزار، سایپا۱۵۱ (پراید وانت) ۱۱۲میلیون تومان و نرخ تیبا، تیبا۲ و تیبا۲ پلاس نیز به‌ترتیب به ۱۲۶، ۱۲۸ و ۱۳۷میلیون تومان رسید. قیمت ساینا نیز به ۱۳۳میلیون، کوییک دنده‌ای ۱۴۳میلیون و کوییک R به ۱۴۸میلیون تومان کاهش یافت.
 

انتظار کاهش ۳۰درصدی مجدد قیمت خودرو

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو هم در گفت‌وگو با همشهری، با اشاره به انتظار مشتریان برای کاهش بیشتر قیمت خودرو گفت: روند ریزش قیمت خودروهای داخلی در یک هفته گذشته به‌دلیل کاهش نرخ ارز، تندتر شده است.

سعید موتمنی، افزود: تا هفته گذشته شاهد کاهش ۳۳درصدی قیمت خودرو بودیم، خریداران و فروشندگان نیز با این قیمت‌ها کنار آمده بودند و معاملات بازار خودرو جان گرفته بود اما با کاهش نرخ دلار به کانال ۲۲هزار تومان دوباره شیب کاهش قیمت خودرو تندتر شد. تا زمانی که نرخ ارز تثبیت نشود، خریداران عمدتا به بازار مراجعه نمی‌کنند.

به‌گفته او با توجه به اتفاقات سیاسی و احتمال ورود نرخ دلار به کانال ۲۰هزار تومان، احتمال کاهش ۳۰درصدی مجدد قیمت خودرو وجود دارد.

موتمنی تأکید کرد: بررسی قیمت خودروهای داخلی در ۲۸دی‌ماه۹۸ نسبت به‌مدت مشابه پارسال نشان می‌دهد در سال گذشته با دلار ۱۳هزارو۲۰۰تومانی قیمت خودرو ۲۰۶تیپ۲ و سمند کمتر از ۱۰۰میلیون تومان بود اما با افزایش نرخ ارز قیمت این خودروها و سایر کالاهای سرمایه‌ای بین ۷۰ تا ۸۰درصد رشد کرد.

به‌گفته او قیمت‌ها در بازار کالاهای سرمایه‌ای با نرخ ارز ارتباط تنگاتنگی دارد به همین دلیل درصورت ورود دلار به کانال ۲۰هزار تومان، شاهد کاهش ۶۰درصدی قیمت خودروهای داخلی نسبت به آبان‌ماه امسال خواهیم بود.

به‌گفته او بازار خودرو در انتظار تخلیه حباب قیمت است زیرا در ۲۸مرداد امسال با نرخ ۲۳هزار تومانی دلار، قیمت سمند ال‌ایکس ۱۵۰ بود که اکنون به ۱۷۰میلیون تومان رسیده است.

موتمنی از احتمال تأثیر پذیری بیشتر قیمت خودروهای خارجی از نرخ ارز خبر داد و افزود: در اسفندماه سال گذشته که نرخ دلار ۱۶هزار تومان بود قیمت سانتافه به یک میلیارد و ۱۰۰میلیون تومان رسید اما وقتی دلار وارد کانال ۳۳هزار تومان شد، نرخ این خودرو نیز به ۳میلیارد تومان رسید.
 

رشد عرضه و توقف معاملات خودرو

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو افزایش مراجعه دلالان خودرو به مراکز خرید و فروش را ناشی از تلاش آنها برای فروش خودروهای دپو شده حتی به قیمت‌های کاهشی فعلی دانست و گفت: شرایط کنونی بازار خودرو موجب شده، برخی که قبلا به قصد سرمایه‌گذاری وارد بازار خودروشده بودند، اکنون فروشنده باشند.

موتمنی گفت: خودروهایی که قبلا با نوسان نرخ ارز خریداری و دپو شده بود، اکنون در حال عرضه به بازار است اما خریداری برای این خودروها نیست زیرا تا هفته گذشته هم فروشنده و هم خریدار با دلار ۲۵هزار تومانی کنار آمده بودند و خرید و فروش در بازار خودرو تا حدودی راه افتاده بود اما اکنون خریداران با انتظار برای دلار کمتر از ۲۰هزار تومانی، خرید نمی‌کنند.

او افزود: مطرح شدن برخی احتمالات مانند آزادسازی دارایی‌های بلوکه شده ایران و کاهش تحریم‌ها با روی کار آمدن رئیس‌جمهوری جدید آمریکا نیز به انتظارات کاهش بیشتر قیمت خودرو دامن زده و بازار خودرو بلاتکلیف است. موتمنی شرط بازگشت مشتریان به بازار خودرو را تثبیت حداقل ۳ هفته‌ای نرخ ارز دانست و افزود: بازار خودرو از چهارشنبه هفته گذشته قفل شده و تا زمانی که نرخ ارز تثبیت نشود، مشتریان واقعی برای خرید خودرو ریسک نمی‌کنند و دلال‌ها نیز انگیزه‌ای برای سرمایه‌گذاری در بازار خودرو ندارند.

او ادامه داد: به‌نظر می‌رسد روند کاهش نرخ ارز ادامه‌دار خواهد بود ؛ با این روند شاهد کاهش بیشتر قیمت خودرو خواهیم بود.
 

چشم‌انداز سکته ۵۰درصدی در بازار خودرو

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو با رد احتمال افزایش قیمت خودرو در بازار شب عید و رشد احتمالی و نسبی تقاضا، گفت: باید قبول کنیم افزایش قیمت خودرو ناشی از تقاضای کاذب و هجوم سرمایه‌های سرگردان به بازار بوده است و در چنین شرایطی حتی احتمال افزایش قیمت خودرو در بازار شب عید نیز وجود ندارد.

به‌گفته او معدود مشتریانی که خواستار تبدیل به احسن کردن خودروهایشان هستند نیز به انتظارتثبیت قیمت‌ها در بازار نشسته‌اند.

موتمنی تأکید کرد: اگر دولت آمریکا به برجام بازگردد شاهد سکته ۵۰درصدی در بازار خودرو خواهیم بود همانطور که پس از تعطیلات با آغاز به‌کار همه بازارهای سرمایه‌ای ازجمله بازار خودرو و سیر نزولی نرخ ارز شاهد ریزش قیمت‌ها هستیم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید