دلایل کاهش قیمت خودرو در بازار چیست؟

کدخبر: ۳۸۶۸۸۴
اقتصادنیوز :‌نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو گفت: قیمت خودرو طی روزهای گذشته کاهش محسوسی داشته و این روند نزولی باز هم ادامه خواهد داشت.
دلایل کاهش قیمت خودرو در بازار چیست؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، کاشانی‌نسب نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو در برنامه گفت و گوی ۱۸:۳۰ شبکه خبر در خصوص وضعیت بازار خودرو تصریح کرد:  در حال حاضر  به دلیل افت نرخ ارز، قیمت خودرو هم رو به کاهش است و در این بازار مصرف کننده صبر می کند نرخ دلار به ثبات برسد بعد خرید انجام دهد.

او ادامه داد: اکنون مصرف کننده واقعی در بازار است و بازار دیگر جذابیتی برای افرادی که کسب درآمد از خرید و فروش خودرو داشتند ، ندارد .

کاشانی نسب در خصوص قیمت گذاری دستوری در بازار گفت: باید به سمتی برویم که قیمت ها واقعی شود. در غیر اینصورت نه مصرف کننده سود می برد نه شرکت‌ها.  وقتی تفاوت قیمت یک خودرو در بازار و کارخانه ۱۰۰ میلیون تومان است رانتی ایجاد شده  که به جیب دلالان می رود.

او افزود: قیمت های دستوری باید برداشته شود و نظارت کافی هم روی بازار باشد در اینصورت دیگر رانتی به وجود نمی آید.

نائب رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو در خصوص قیمت ها در بازار گفت: قیمت خودرو در چند روز اخیر افت داشته اما هنوز به قیمت ۲۰ روز قبل و زمانی که دستورالعمل شورای رقابت اعلام شد، نرسیده اما در صورت ادامه روند کاهشی نرخ ارز باز هم کاهش خواهیم داشت.

او ادامه داد: خودروهایی همچون پراید و پژو ۲۰۶ کاهش قیمت بیشتری داشته اند و  قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۲ اکنون  به حدود ۱۸۳ میلیون تومان رسیده که  ۱۵ میلیون تومان کاهش داشته  است و ۵ میلیون تومان دیگر هم جای کاهش قیمت دارد.

این مقام مسئول بیان کرد: مشکل اساسی نقدینگی دست مردم است و دولت باید تدبیری برای هدایت این نقدینگی به تولید کند در غیر اینصورت نقدینگی سرگردان دوباره به بازار خودرو، ارز و طلا فشار تورمی وارد می کند.

 در ادامه برنامه زاوه کارشناس خودرو در این خصوص گفت: مهمترین دلیل افزایش قیمت خودرو در اوایل پاییز، استقبال بازار از ریاست جمهوری مجدد ترامپ بود و شاهد بودیم رشد قیمت ها در بازار شتاب بیشتری از تورم  بخشی کشور داشت. با اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ، کاهش قیمت ها شروع شد.

او ادامه داد: در دی ماه عرضه کاهش پیدا کرد و خودروسازان منتظر این بودند که قول ۳ ماهه شورای رقابت برای افزایش قیمت عملی شود، این کار صورت نگرفت و اکنون  عرضه به بازار آغاز شده که کاهش قیمت ها را به دنبال داشته است.

او در خصوص قیمت گذاری دستوری گفت: بخش زیادی از تورم کشور ناشی از برخورد دستوری در تعیین قیمت ها است.  تنها تولیدکننده و کاهنده تورم دولت است. هیچ دلال و واسطه گری نمی تواند در هیچ بخشی از اقتصاد تورم ایجاد کند.

این کارشناس صنعت خودرو تصریح کرد: با افزایش تورم ،سهم کالاهای سرمایه ای مثل خودرو در سبد خانوار کاهش می یابد. هرچه به انتهای  سال نزدیک می شویم قدرت خرید مردم  به شدت از قیمت ها فاصله می گیرد و بازار دچار رکود می شود.

او ادامه داد: مهمترین دلیل کاهش قیمت خودرو ، مکانیزم گسست قدرت خرید نسبت به قیمت آن است. پایین آمدن قیمت به ظاهر خوب است اما افراد قدرت خرید ندارند و مازاد عرضه پیش می آید.

زاوه گفت: کاهش قیمت خودرو تقریبا ربطی به نرخ ارز هم ندارد چراکه پایه پولی و سیاست های پولی تغییر نکرده است.

او در خصوص پیش بینی وضع بازار بیان کرد: در کل انقباض در اقتصاد کشور پیش می آید . کاهش قیمت مقطعی است اما رکود به دلیل افت قدرت خرید مردم طولانی خواهد بود.

زاوه گفت: در اقتصاد کلان دولت ها تصمیم نگرفته اند که ساختار بودجه ای و ساختار نظام بانکی را اصلاح کنند. باید اقتصاد را به سمت بازتر شدن ببریم . در کوتاه مدت برای برداشتن فشار از بازار خودرو،  باز شدن راه واردات می تواند راهگشا باشد. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید