پرسودترین صندوق های سرمایه گذاری در بورس کدام بودند؟

کدخبر: ۳۸۷۹۰۰
در دی ماه پرتب و تاب و نوسانی بازار سرمایه این صندوق‌های با درآمد ثابت بودند که نسبت به دیگر صندوق‌ها عملکرد بهتری داشتند و اکثر صندوق‌ها توانستند بازدهی مثبت ثبت کنند. اما باید به این نکته توجه کرد که این صندوق‌ها کم ریسک و کم خطر هستند و نهایتا سودی که در ماه این صندوق‌ها به سرمایه‌گذاران می‌دهند بین ۲ تا ۸ درصد است.
پرسودترین صندوق های سرمایه گذاری در بورس کدام بودند؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از دنیای‌اقتصاد، در دی ماه پرتب و تاب و نوسانی بازار سرمایه این صندوق‌های با درآمد ثابت بودند که نسبت به دیگر صندوق‌ها عملکرد بهتری داشتند و اکثر صندوق‌ها توانستند بازدهی مثبت ثبت کنند. اما باید به این نکته توجه کرد که این صندوق‌ها کم ریسک و کم خطر هستند و نهایتا سودی که در ماه این صندوق‌ها به سرمایه‌گذاران می‌دهند بین ۲ تا ۸ درصد است.

اما بر خلاف این صندوق‌ها که عملکرد خوبی داشتند صندوق‌های سهامی تماما بازدهی منفی داشتند و نتواستند به سرمایه‌گذاران خود در دی ماه سودی برسانند. بازار سرمایه دی ماه ۹۹ را با ۲۰ درصد افت پشت سر گذاشت. این درحالی است که ماه گذشته سنگین‌ترین افت ماهانه تاریخ بازار سرمایه به حساب می‌آید. اما با این وجود تعداد کمی از صندوق‌ها بیشتر از شاخص کل افت داشته‌اند و اکثرا کمتر از ۲۰ درصد افت کرده‌اند.

همچنین ببینید: شاخص از ابتدای سال چه مسیری را طی کرد؟

در صندوق ‌ها با درآمد ثابت چه گذشت

برترین صندوق‌های با درآمد ثابت با بازدهی تقریبا ۵/ ۱ درصدی در شرایط منفی بازار سرمایه عبارتند از: صندوق مشترک صبای هدف که صندوق صدوری- ابطالی به حساب می‌آید با بازدهی ۱۹/ ۲ مواجه شد. اوراق مشارکت بیشترین سهم از دارایی این صندوق را دارد. این صندوق ۱۴ درصد از دارایی خود را به بازار سرمایه اختصاص داده است.

پصندوق با درآمد ثابت کیان و زمرد نو ویرا ذوب آهن با کسب بازدهی ۱۴/ ۲ و ۸۹/ ۱ در رتبه دوم و سوم صندوق‌های با درآمد ثابت قرار گرفته‌اند. همچنین صندوق توسعه سرمایه نیکی با افت ۴۴/ ۳ ضعیف‌ترین صندوق با درآمد ثابت محسوب می‌شود. ۱۵ درصد از دارایی این صندوق به بازار سرمایه اختصاص داده شده است و همچنین ۸۱ درصد به اوراق مشارکت.

عملکرد صندوق ‌ها از نوع سهامی

در دی ماه ۹۹ که بازدهی بیش از نیمی از سهم‌های بازار منفی بود و تعداد اندکی بازدهی مثبت کسب کرده‌اند، صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهامی تماما افت بین ۸ تا ۳۲ درصدی را تجربه کردند. می‌توان گفت این اتفاق بسیار کم رخ می‌دهد که تمام صندوق‌ها در یک ماه منفی شوند. صندوق فیروزه موفقیت با افت ۵۱/ ۷ درصدی کمترین افت را در بین صندوق‌ها داشته است. ۸۷درصد از دارایی این صندوق به بازار سرمایه اختصاص پیدا کرده است.

همچنین واسطه‌های مالی درصد بیشتری از پرتفوی این صندوق را تشکیل داده است. صندوق مشترک نوید انصار و صندوق پاداش سرمایه با افت ۷۵/ ۷ و ۸۶/ ۷ نیز جزو صندوق‌هایی محسوب می‌شوند که کمترین افت را داشته‌اند. اما نکته مهم صندوق پالایش یکم است که با افت ۶۵/ ۳۲ درصدی بیشترین افت را به خود اختصاص داده است.

 این صندوق پر سر و صدای دولتی از زمان عرضه حدود ۳۸ درصد افت داشته است. این درحالی است که افت این صندوق در دی ماه به بیش از ۵۰ درصد نیز رسید.  نکته‌ای که باید به آن اشاره کرد این است که در بین تمامی صندوق‌های نام‌برده شده که عملکرد بهتری داشتند تنها صندوق با درآمد ثابت کیان جزو صندوق‌های قابل معامله یا همان ETF به شمار می‌رود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید