یک کارشناس بازار سرمایه با توجه به رشد سهام شاخص‌ساز مطرح کرد:

بورس برای بسیاری از افراد امن می‌شود

کدخبر: ۳۸۸۰۲۷
سال 99 احتمالا پرحاشیه ترین سال تاریخ بورس تهران است. سهام پالایشی و صندوق آن را هم می‌توان پر سر و صداترین سهام این بازار لقب داد، یکی از سوالاتی که بسیاری از سهمداران این گروه در ذهنشان است، اینکه تاثیر واگذاری آن به گروه بانکی چیست؟
بورس برای بسیاری از افراد امن می‌شود

به گزارش اقتصادنیوز، ایمان خاکپزان، کارشناس بازار سرمایه با حضور در برنامه «دیده‌بان» اکوایران، نظر خود راجع به این روزهای بازار سرمایه و اثرات واگذاری سهام پالایشی به بانک‌ها را بیان کرد:

- به طور کلی بعد از افت شاخص‌کل بورس در دو هفته اخیر، بسیاری از سهم‌های شاخص ساز نسبت به سهم‌هایی که تاثیر آن بیشتر بر روی شاخص هم وزن قابل مشاهده است، افت بیشتری را تجربه کردند.

- اما با رشد سهام شاخص‌ساز در 2 روز معاملاتی اخیر می‌توانیم این را بگوییم که بازار برای بسیاری از افراد امن می‌شود و امید مردم افزایش پیدا می‌کند.

- تا روز چهارشنبه هفته گذشته علی رغم افت قیمتی، نماد پالایش بیشترین ورود پول را به خود اختصاص داده بود.

- یکی از اصول بازار این است که رشد و افت سهم‌های وابسته، بعد از سهم تابعه باشد اما این روزها صندوق پالایشی روندی خلاف این اصل را پیش گرفته و عده‌ای معتقدند که حمایت به این شکل نمی‌تواند پایدار باشد و روند سهم مجددا دچار نوسانات منفی می‌شود.

- واگذاری سهام پالایشی در اول دی ماه صورت گرفت. به عنوان مثال نماد شپنا آن زمان در محدوه 1400 تومان معامله می‌شد اما اکنون این عدد به 1000 تومان تنزل یافته است. افت 40 درصدی ارزش سهامی که نصیب بانک‌ها شد، قطعا خوشایند آن‌ها نخواهد بود.

- اما از نکات مثبت می‌توان به این بحث اشاره کرد که با عملکرد مثبت و رشد قیمتی گروه فرآورده‌های نفتی، بانکی‌ها نیز منتفع خواهند شد.

- از طرفی دیگر توافق احتمالی برجام نیز تاثیر مثبتی بر روی بانک‌ها خواهد داشت، ضمن اینکه بانک‌های صادرات، ملت، تجارت و پاسارگاد از طریق عملیات‌های بانکی نیز موفق به شناسایی سود شدند که نشان دهنده وضعیت عمومی خوب آن‌ها است.

- به شاخص گروه بانکی هم که نگاه می‌کنیم، متوجه می‌شویم که در کف کانال خود قرار دارد و به نظر می‌رسد در قیمت‌های فعلی جزو سهم‌های کم ریسک بازار محسوب می‌شوند.

نسخه کامل را در ویدئوی زیر ببینید.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید