مخالفان اصلاحیه بودجه؛

میرسلیم: بودجه 1400 انتخاباتی و سیاسی است!

کدخبر: ۳۹۳۳۲۳
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: لایحه بودجه ارائه شده بیشتر جنبه تبلیغاتی و سیاسی داشته و در پایان سال آینده کشور را با مشکلات عدیده ای روبرو می کند.
میرسلیم: بودجه 1400 انتخاباتی و سیاسی است!

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا سید مصطفی میرسلیم در جریان جلسه صبح امروز (سه‌شنبه) علنی امروز مجلس شورای اسلامی در مخالفت با اصلاحیه دولت بر لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ بیان کرد: بودجه هر کشور برای تنظیم مناسبات مالی و اقتصادی و رفع مشکلات اساسی کشور ارائه می شود بودجه ای که اکنون دولت به عنوان بودجه اصلاح شده دوباره به مجلس فرستاده است نسبت به بودجه قبلی تنها ۳ الی ۴ درصد تغییر داشته است و تنها به برخی از پیشنهادات کمیسیون تلفیق توجه کرده است.

وی در ادامه اظهار کرد: مشکل امروز کشور مساله اشتغال، رکود و تورم است که کمر مردم را شکسته است این بودجه هیچ کدام از مشکلات را حل نمی کند این بودجه بر مبنای هزینه ها نوشته شده و توجهی به واقعیت درآمدها ندارد. در بودجه فروش نفت روزانه ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه پیش بینی شده است که با شرایط فعلی هیچ مناسبتی ندارد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: دولت به اصلاح ساختاری بودجه توجهی نداشته است و درآمدهای مالیاتی آن طور که باید و شاید پیش‌بینی نشده است. زمانی که در بحث درآمدها با مشکل روبرو باشیم اما هزینه ها را افزایش دهیم قطعا با مشکل تورمی در جامعه روبرو خواهیم شد. جنبه سیاسی و تبلیغاتی در بودجه ارائه شده بسیار قوی است این بودجه مشابه سال ۱۳۹۶است و ما یادمان هست که در پایان سال ۱۳۹۶ با چه مشکلات تورمی روبرو شدیم.

وی در ادامه تاکید کرد: با تصویب این بودجه ما با تورم بزرگی در آخر سال آینده روبه‌رو خواهیم شد که فشار آن بر مردم وارد می شود. در کمیسیون تلفیق به دلار ۴۲۰۰ تومانی نقدهای جدی وارد شد اما دولت مجددا بر دلار ۴۲۰۰ تومانی اصرار داشته و این امر یعنی ویژه خواری ها همانند سال های گذشته ادامه یابد.

میرسلیم افزود: این بودجه فسادزاست و نباید اجازه دهیم تصویب شود نباید با گمان این که دولت پیشنهاداتی را که در کمیسیون تلفیق به تصویب خواهد رسید اجرایی می‌کند به کلیات بودجه رای دهیم چرا که دولت کار خود را خواهد کرد و دست ما بسته خواهد ماند. باید واقع‌بینانه با بودجه برخورد کنیم و کلیات آن را رد کنیم بودجه چند دوازدهم بر مشکلات کشور نمی‌افزاید اما این بودجه بیشتر برای بهره‌برداری سیاسی و تبلیغاتی است و ما در پایان سال آینده با مشکلات عدیده ای روبرو خواهیم شد.

سیاهکلی: به محض تصویب بودجه، تورم خود را نشان می‌دهد

سیاهکلی: به محض تصویب این بودجه، تورم خود را نشان می‌دهد

نماینده مردم قزوین در مجلس گفت که به محض تصویب این بودجه، تورم خود را نشان می دهد و هزینه ای به مردم تحمیل می شود لذا تصویب این بودجه کار اشتباهی است.

 لطف الله سیاهکلی نیز در جریان بررسی کلیات اصلاحیه بودجه ۱۴۰۰ به عنوان مخالف گفت: توجه داشته باشید که بودجه سند حکمرانی هر کشوری برای تنظیم کشور در جهت حل مشکلات، پیشرفت و توسعه است. من به عنوان یک مدیر اجرایی که ۳۰ سال سابقه دارم به این بودجه نگاه کردم آیا در جهت اصلاح ساختار بودجه اتفاق خاصی افتاده؟ نه. پس به دستور آقا در این زمینه بی توجهی شده است.

وی افزود: دوستان مجلس می گویند شرایط اضطراری است و باید به بودجه رای بدهیم، ما همیشه در شرایط اضطراری هستیم ما تحریم هستیم و دولت ها باید بودجه را بر اساس شرایط تحریم بنویسند، ولی این کار را نمی کنند. ما در این لایحه کاهش قابل توجهی در کسری بودجه نمی بینیم. همه جا درآمد را می نویسند بعد هزینه را. اما ما اول هزینه را می نویسیم بعد درآمد را، معلوم است که دچار کسری می شویم و بودجه تورم زا می شود.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن با بیان این که بیش از ۵۰ تا ۶۰ درصد کسری بودجه داریم، گفت: این به معنی تورم و گرانی است و این است که دولت می خواهد بودجه نداشته را خرج کند آن هم از جیب مردم. صدا و سیما نظر مخالفان را درست منعکس کند تا مردم بدانند در مجلس از آنها به خاطر وضع بد معیشتی دفاع می شود.        

سیاهکلی ادامه داد: در این لایحه وابستگی به نفت همچنان وجود دارد، برای فرار مالیاتی فکری نشده به تورم دامن زده شده، وضع ارز ترجیحی مبهم است و سهم ۱۴ و نیم درصد نفت همچنان باقی است. در شرکت نفت چه خبر است؟ یک قانون ۱۴ و نیم درصد گذاشته اند که کسی جرات نمی کند آن را به ۱۴ درصد کاهش دهد.

وی با بیان این که در اصلاحیه بودجه، بودجه عمرانی اصلاح نشده و مساله صندوق های بازنشستگی مورد بی توجهی قرار گرفته است، ادامه داد: به محض تصویب بودجه تورم خود را نشان می دهد و هزینه ای به مردم تحمیل می شود، مردم توان افزایش قیمت و تورم را ندارند. و تصویب این بودجه هم کار اشتباهی است و تبعاتش به مجلس بر می گردد.

سیاهکلی در پایان گفت: کار اصلی دولت تنظیم بازار است اما در این بودجه دولت چطور می تواند تنظیم بازار کند، بیماری اقتصادی ما رانت، قاچاق و فرار مالیاتی است و برای درمانش دولت باید الکترونیک شود. اما این موضوع در بودجه دیده نشده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید