2 کارشناس بازار سرمایه در یک گفتگو بررسی کردند

شدت اثر مُسکن بورس تهران

کدخبر: ۳۹۶۵۱۳
بیشتر از دو هفته می‌شود که دامنه نوسان به شکل نامتقارن اجرا می‌شود، به جز روز اول سایر روزها شاخص کل با افت به کار خود پایان داده و ارزش معاملات نیز با کاهش چشم‌گیری مواجه شده است.
شدت اثر مُسکن بورس تهران

 به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، از همان ابتدا این تغییر موافقان و مخالفان زیادی داشت و هنوز هم هر روز نقدهای زیادی پیرامون این تغییر به گوش می‌رسد.

در برنامه امروز دیده‌بان بورس، با مهدی سوری و مصطفی مصری پور، دو کارشناس بازار سرمایه درباره تغییر دامنه نوسان و درست بودن این اقدام به گفتگو پرداختیم که خلاصه آن به شرح زیر است:

در ابتدا مخالف این تغییر، یعنی مهدی سوری به این نکته اشاره کرد که مخالفت یا موافقت با هر تغییر، تابع شرایطی است که در بازار حاکم است، به عنوان مثال تجویز یک قرص مسکن در صورتی درست است، که یک درمان برای فرد بیمار در نظر داشته باشیم، تغییر دامنه نوسان نیز مانند همان قرص مسکن است و در صورتی که برای ریشه این مشکل و بحران به وجود آمده در بازار سرمایه اقدامی صورت نگیرد، تغییر دامنه نوسان دردی را دوا نخواهد کرد و حتی می‌تواند به بی اعتمادی به وجود آمده هم دامن بزند.

در مقابل مصطفی مصری پور که جز طرفداران تغییر دامنه نوسان است به این شکل پاسخ داد که بازار سرمایه پس از ریزشی که تجربه کرد، در هفته‌های اخیر توسط برخی عوامل برونی و درونی دچار هیجانات منفی شده بود و همین مسئله باعث شد تا تمامی نمادها جدای از ارزنده بودن یا نبودشان، با صف‌های فروش‌ سنگین رو به رو شود، و تغییر این دامنه برای اینکه شرایط به کنترل در بیاید و سهامداران با فرصت بیشتری بتوانند تصمیم گیری کنند، اقدامی منطقی محسوب می‌شود و از طرفی در همین زمان ابهامات درونی و بیرونی که پیرامون آینده این بازار وجود دارد، برطرف شود.

مهدی سوری ادامه داد که، روند بازار سرمایه ایران در این روزها بیشتر از هر متغیر بنیادی، به شرایط روانی جامعه و میزان اعتماد سهامداران وابسته است و اگر همین ورود پول صندوق‌ها با حمایت همراه نشود و مردم نتیجه آن را در عمل مشاهده نکنند، می‌تواند باز هم میزان اعتماد مردم نسبت به این بازار را کاهش دهد. در بسیاری از اوقات نیاز است تا توسط یک بسته حمایتی و اقداماتی متعدد تعادل را به بازار برگرداند و صرفا تغییر دامنه نوسان یا هر اقدام دیگری به تنهایی نمی‌تواند برای به تعادل کشاندن بازار موثر واقع شود.

مصطفی مصری پور به این نکته هم اشاره کرد که بانک مرکزی به آن میزانی که می‌بایست بر روی بازار سرمایه حساسیت ندارد و دید آن، صرفا به شکل تامین مالی برای دولت و اقداماتی از این قبیل است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید