اطلاعیه رسمی درباره جیره بندی آب/رنگ بندی آبی شهرها بر اساس مصرف

کدخبر: ۴۰۲۱۳۶
اقتصاد نیوز: شرکت مهندسی آب و فاضلاب در اطلاعیه ای اعلام کرد در حال حاضر هیچ کلانشهر کشور دارای جیره‌بندی آب نیست اما گفت و گوی های قبلی مدیران این شرکت نشان می دهد: برای تابستان برخی شهرها بر اساس مصرف آب رنگ بندی می شوند.
اطلاعیه رسمی درباره جیره بندی آب/رنگ بندی آبی شهرها بر اساس مصرف

به گزارش اقتصاد نیوز پس از انتشار خبری درباره جیره بندی آب و «مواجهه 12 کلانشهر امسال با بحران تامین آب و شروع جیره‌بندی آب در شهر کرج» به آگاهی می‌رساند شرکت مهندسی آب و فاضلاب اطلاعیه ای صادر کرد. در این  اطلاعیه عنوان شده در خصوص آخرین وضعیت شهرهای مواجه با تنش آبی در تابستان 1400 در نشست های خبری برگزار شده توسط اعضای هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در تاریخ های 24 و 29 اسفند 1399 انجام شده است که اخبار صحیح منتشر شده در تاریخ های مذکور قابل دسترسی است. در همین رابطه ذکر این نکته ضروری است که  از سالیان گذشته به دلیل مسایل مختلفی به ویژه خشکسالی‌های متوالی، تعدادی از شهرهای کشور در معرض تنش آبی قرار گرفته‌اند. منظور از تنش آبی، فزونی مصرف نسبت به تامین در پیک روزانه در فصل تابستان می‌باشد.

در طول این سال‌ها نیز همواره تلاش بر این بوده است که با اجرای طرح‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت اثرات این خشکسالی بر تامین آب شرب به حداقل برسد و در نتیجه اجرای این طرح‌ها، تعداد شهرهای در معرض تنش آب شرب از 547 شهر در تابستان سال 1394 به 170 شهر در تابستان سال 1399 کاهش یافته است.

خبر منتشره در این خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری مربوط به تابستان سال 1393 بوده که نقل قول منتشر شده در سال 93 نیز صحت نداشته و همان موقع تکذیب شده است.  حتی در آن سال نیز با اقدام ضربتی صورت گرفته ظرف مدت 47 روز، از جیره‌بندی آب در شهر کرج جلوگیری بعمل آمده و در حال حاضر نیز تامین آب شهر کرج پایدار می‌باشد.

خوشبختانه با تلاش‌های شبانه‌روزی صورت گرفته توسط وزارت نیرو، در حال حاضر هیچ کلانشهر کشور دارای جیره‌بندی آب نمی‌باشد و اجرای مستمر پروژه‌های زودبازده برای کاهش سطح تنش آبی در کل کشور در حال انجام است."

این در حالی است که در پایان سال قبل سایت های خبری به نقل از حمید رضا کشفی معاون راهبردی و نظارت بر بهره بردای آبفای کشوری گزارش دادند: مصرف آب در برخی از شهر های کشور افزایش ۴۰ درصدی داشته و متاسفانه با کاهش بارش ها در کشور امیدواریم کمبود آبی نداشته باشیم. به گفته او بارندگی در برخی نقاط کشور تا حدود ۳۰درصد نسبت به مدت مشابه پارسال کاهش داشته و به این ترتیب در تابستان ۱۴۰۰ با مشکل کم آبی روبرو خواهیم شد و براین اساس تعداد شهرهای دارای تنش آبی به ۲۲۰ تا ۲۵۰ شهر افزایش خواهد یافت.

معاون راهبردی و نظارت بر بهره بردای آبفای کشوری در آن تاریخ گفته بود: تنش آبی از نظر ما دارای سه سطح است که براساس آن در پیک مصرف اگر تا ۱۰ درصد کمبود آب وجود داشته باشد رنگ شهر زرد خواهد بود. ۱۰ تا ۲۰ درصد کمبود نارنجی و ۳۰ درصد و بیشتر شهر به رنگ قرمز در خواهد آمد.کشفی افزود: در بالاترین زمان مصرف ۳۰ درصد کمبود است که ممکن است منجر به محدودیت مصرف در برخی مناطق شود.


 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید