رشد 1.5 درصدی اقتصاد ایران در سال گذشته؛

تورم ۳۶.۵ درصدی ایران در سال 2020 !

کدخبر: ۴۰۳۸۱۶
صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی خود از رشد اقتصاد جهان در سال ۲۰۲۱ را به ۶ درصد افزایش داد و رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۲۰ را ۱.۵ درصد و نرخ تورم در این سال را ۳۶.۵ درصد اعلام کرد.
تورم ۳۶.۵ درصدی ایران در سال 2020 !

 به گزارش اقتصادنیوز، صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد انتظار دارد اقتصاد جهان 6 درصد در 2021 رشد کند. آخرین پیش‌بینی این صندوق از رشد اقتصاد جهان در ماه ژانویه برابر با 5.5 درصد بود. گسترش واکسیناسیون کرونا باعث افزایش رقم پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول شده است.

 گیتا گوپینات، اقتصاددان ارشد صندوق بین‌المللی پول در گزارش این صندوق از دورنمای اقتصاد جهان گفت:«با وجود بی‌ثباتی بالا در مورد همه‌گیری ویروس کرونا، به نظر می‌رسد راهی برای بیرون رفتن از این بحران اقتصادی و سلامتی باز شده است».

 پیش‌بینی می‌شود رشد تولید ناخالص داخلی جهان برای 2022 برابر با 4.4 درصد باشد در حالی که قبلاً 4.2 درصد اعلام شده بود. رشد تولید ناخالص جهان در 2020 معادل منفی 3.3 درصد بود.

 البته گوپینات هشدار داد روند بهبود اقتصاد جهان در تمام نقاط دنیا یکسان نخواهد بود.

 صندوق بین‌المللی پول 5.1 درصد تولید ناخالص داخلی را برای اقتصادهای پیشرفته در سال جاری میلادی پیش‌بینی می‌کند. انتظار می‌رود رشد تولید ناخالص داخلی آمریکا در سال جاری از سطح قبل از بحران کرونا فراتر رود ولی در سایر اقتصادهای پیشرفته در 2022 به سطح قبل از بحران کرونا برسد.

در بین اقتصادهای نوظهور و در حال توسعه، چین در 2020 توانست تولید ناخالص داخلی خود را به سطح قبل از بحران کرونا برساند ولی انتظار می‌رود بیشتر این اقتصاد ها تا 2023 به سطح قبل از کرونا بازگردند. پیش بینی این صندوق از رشد اقتصادهای در حال توسعه در سال جاری میلادی 6.7 درصد است در حالی که انتظار می‌رود رشد اقتصاد هند برابر با 12.5 درصد باشد.

 صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد:«به خاطر سیاست بی‌سابقه‌ای که در مقابل بحران کرونا در پیش گرفته شد، این رکود تاثیرات کمتری نسبت به بحران مالی جهانی در 2008 خواهد داشت. ولی اقتصادهای نوظهور و کشورهای در حال توسعه کم‌درآمد ضربه سخت‌تری خورده‌اند و با خسارت‌های قابل توجهی در میان مدت مواجه هستند».

* رشد 1.5 درصدی اقتصاد ایران در سال گذشته

این نهاد بین المللی رشد اقتصادی ایران در سال 2021 را نیز 2.5 درصد پیش بینی و میزان رشد اقتصاد ایران در سال 2020 را 1.5 درصد برآورد کرده است. 

همچنین، نرخ تورم ایران در سال 2020 بالغ بر 36.5 درصد بوده که انتظار می رود این رقم در سال 2021 به 39 درصد افزایش یابد. بر اساس آمار برآوردی صندوق بین المللی پول نرخ بیکاری ایران در سال 2020 نیز 11.2 درصد بوده و پیش بینی می شود در سال جاری نرخ بیکاری ایران به 10.8 درصد کاهش یابد. 

تراز حساب های جاری ایران در سال گذشته میلادی منفی 0.7 درصد بوده و این رقم در سال 2021 به مثبت 1.2 درصد خواهد رسید. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید