ربیعی: مشتاقانه منتظر عملی شدن لغو تحریم‌های آمریکا هستیم

کدخبر: ۴۰۳۶۵۶
سخنگوی دولت موضع رییس جمهوری درباره لغو تحریم‌ها را کاملا روشن خواند و گفت: هدف نهایی، لغو کلیه تحریم‌هایی است که بعد از خروج آمریکا از برجام علیه ایران وضع شده و یا اعمال مجدد شده است و ما آماده‌ایم به محض آنکه آمریکا تحریم‌ها را بطور کامل لغو کند به همه تعهدات خود بازگردیم.
ربیعی: مشتاقانه منتظر عملی شدن لغو تحریم‌های آمریکا هستیم

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، ربیعی سخنگوی دولت با بیان اینکه «امیدواریم که هیات های نظارت شرایطی را به‌وجود بیاورند تا همه سلایق و جناح‌ها و حتی افراد مستقل با دیدگاه‌های مختلف بتوانند در رقابت‌های شورای شهر حضور یابند»، افزود: «شواهد حاکی است ردصلاحیت ها برخی شهرها را از گردونه رقابت خارج می کند و این اولین رویدادی است که در آن رویکرد مجلس شورای اسلامی در خصوص کاندیدا و حضور شهروندان مورد قضاوت قرار خواهد گرفت.»

 سخنگوی دولت موضع رییس جمهوری درباره لغو تحریم‌ها را کاملا روشن خواند و گفت: هدف نهایی، لغو کلیه تحریم‌هایی است که بعد از خروج آمریکا از برجام علیه ایران وضع شده و یا اعمال مجدد شده است و ما آماده‌ایم به محض آنکه آمریکا تحریم‌ها را بطور کامل لغو کند به همه تعهدات خود بازگردیم.

علی ربیعی روز سه شنبه در نشست خبری در پاسخ سوالی مبنی براینکه‌ آیا در نشست وین پیشنهاد و توافق جدیدی برای احیای برجام مطرح است و این که موضع آقای روحانی با موضع قبلی مبنی بر رفع کامل تحریم‌ها و راستی آزمایی همخوانی دارد یا خیر گفت: تفاوتی میان نظر رییس جمهوری و رهبر معظم انقلاب وجود ندارد. همه اتفاق‌ها می‌تواند در یک سلسله اقدامات مستقل متقابل ولی مرتبط و پیوسته تنها در یک مرحله مدت‌دار ولی کوتاه رخ دهد بنابراین هیچ تناقضی وجود ندارد.

وی با بیان اینکه موضع رییس جمهوری کاملا روشن است، گفت: هدف نهایی لغو تمامی تحریم‌هایی است که بعد از خروج آمریکا از برجام علیه ایران وضع شده یا اعمال مجدد شده است. ما آماده‌ایم به محض این که طرف آمریکایی تحریم‌ها را به طور کامل و قابل راستی آزمایی لغو کند، به همه تعهدات خود برگردیم.

 برخی افراد به دلیل بی اطلاعی برداشت‌های خود را بیان می‌کنند

سخنگوی دولت در خصوص اظهارات اخیر مصطفی میرسلیم که در آن ادعا شده دولت چین به دلیل اینکه تحرکی از سوی دولت برای انعقاد قرارداد راهبردی ندیده، عملا آن را دور زده گفت: برخی افراد به دلیل بی‌اطلاعی از سوابق و روند تصمیم گیری، نظرات و برداشت‌های شخصی خود را ارائه می‌کنند که اظهارات براساس همان برداشت صورت می گیرد.

 دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری گفت: البته بدیهی است که مقام معظم رهبری خطوط کلی سیاست‌ها را روشن می‌کنند و قوه مجریه و وزارت خارجه نیز به عنوان بازوی اجرایی برای عملی کردن آن رهنمودها اقدام می‌کنند.

وی گفت: به لحاظ اهمیت استراتژی توسعه روابط با کشورهای موثر در آینده اقتصاد و سیاست در جهان و با یک تحلیل دراز مدت، وزارت امور خارجه طراحی روابط استراتژیک را در دستور کار قرارداد، این امر حتی در مورد کشورهای منطقه هم صادق بود.

ربیعی با اشاره به سابقه تاریخی مذاکرات با چین یادآور شد: از سال ۹۲ مذاکراتی بین ایران و چین برای مقدمات این سند آغاز شده بود. در سفر رییس جمهور چین به ایران در ۳ بهمن ۹۴ مقدمات این سند راهبردی مورد بحث و بررسی قرار گرفت و به پیشنهاد طرف ایرانی به منظور تنظیم روابط بلند مدت دربازه زمانی ۲۵ ساله در این سفر طرفین در بیانیه منتشر شده آمادگی خود را برای رایزنی و مذاکره جهت انعقاد سند اعلام کردند و رهبر معظم انقلاب نیز این روابط را کاملا درست و حکمت آمیز دانستند.

سخنگوی دولت اضافه کرد: در ۲ اسفند ۹۷ رییس وقت مجلس شورای اسلامی در سفر رسمی به چین مانند همه سفرها که مجموعه برنامه‌ها و تفاهم نامه‌ها را دنبال می‌کند این موضوع را هم مطرح کردند و از نهایی شدن پیش‌نویس در آینده نزدیک خبر دادند.

وی گفت: نهایتا پس از تبادل نظر در ۳ شهریور ۹۸ وزیر امور خارجه پیش نویس برنامه راهبردی را طرف چینی ارائه داد. طرف چینی هم در فروردین ۹۹ نظرات خود را به ایران اعلام کرد و خرداد ۹۹ متن تفاهم شده در دولت به تصویب رسید و نهایتا با ملاقاتها و مذاکرات طرفین در ۷ فروردین ۱۴۰۰ سند امضا شد.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری افزود: با توجه به اهمیت چین به عنوان یک کشور آسیایی و نیز نگاه ایران به تحولات آتی جهان و شکل گیری منظومه‌های قدرت جدید و نیز با توجه به رابطه خوب رییس سابق مجلس شورای اسلامی با دولت و تمایل دو رییس جمهوری به داشتن نماینده ویژه برای پیگیری، با آقای لاریجانی برای پیگیری صحبت شد و او نیز پذیرفت و رهبر معظم انقلاب هم این امر را تایید کردند.

ربیعی یادآور شد: حتی در حاشیه مذاکرات شانگ‌های در پی سوال رییس جمهور چین، مجددا رییس جمهوری بر حضور لاریجانی تاکید کردند.

وی با بیان اینکه معمولا در دولت کمیسیون‌های مشترک به وزرا یا سایر افراد واگذار می شود، ولی همگی آنها در چارچوب سیاست‌های وزارت خارجه حرکت می‌کنند، گفت: قطعا در مورد چین به لحاظ اهمیت آن در یک هوشمندی سیاسی برای استفاده از همه ظرفیت‌های نظام، آقای لاریجانی انتخاب شدند تا این سند راهبردی را دنبال کنند. این می‌تواند یک الگوی خوب در مسائل مهم برای بهره گیری از ظرفیت‌های نظام باشد.

سخنگوی دولت گفت: این روزها برخی مطالب مطرح می شود که من نه فایده آن را می‌فهمم و نه منشاء آن قابل درک است این چه فایده‌ای برای کشور دارد که عده‌ای هر روز یک دوگانه راه می‌اندازند که دولت به دنبال برجام است و نگاهی به شرق ندارد. این از طرف رسانه‌های خارجی قابل درک است ولی تکرار آن در داخل، جفای به جامعه است.

ربیعی تاکید کرد: این ادعا که دولت چین چون از سوی دولت تحرکی برای انعقاد قرارداد راهبردی ندید عملا دولت را دور زده و با شخص رهبری معظم وارد مذاکره شد یک ادعای بی‌اساس و فاقد صحت و موجب وهن نظام سیاسی ماست. اصلا نمی اندیشند وقتی طرف‌های خارجی این حرف‌ها را بشوند راجع به ما چگونه فکر می‌کنند.

 ارائه تصویر گزینشی، سنت تخریبی علیه دولت شده است

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری در پاسخ به این سوال ایرنا مبنی بر این که اخیرا با استناد به بخش‌هایی از صحبت‌های شما، معاون اول، رئیس بانک مرکزی و یکی از وزرای سابق، این مساله که اگر دولت‌های یازدهم و دوازدهم نبودند کشور دچار مشکلات بیشتر و بنیادی تری می‌شد را دستمایه حمله و تمسخر دولت قرار دادند. شما این واکنش را چگونه تفسیر می کنید؟ گفت: متاسفانه گرفتن تصویر گزینشی از یک روند و اظهارات دلبخواه و القایی یک سنت تخریبی علیه دولت شده است.

 سخنگوی دولت اظهار کرد: به یاد دارم وقتی من در خصوص اثر روانی برخی اظهارات نسنجیده در زمان بررسی بودجه صحبت کردم در برنامه تهران بیست با همین شیوه انتخاب گزینشی بخشی از جملات آن را دستخوش تحلیل و تمسخر قرار دادند. واکنش‌های اخیر هم از همین دست است.

وی ادامه داد: اگر دوستان من این گونه صحبت‌ها را کردند دلیل بر خودستایی نبوده است. این بیان در برابر نقدهای غیرمنصافه و نسبت‌های بدی بوده که می‌دادند. فراموش نکرده‌ایم که جریانی قبل از دولت یازدهم قطعنامه‌های سازمان ملل را «کاغذ پاره» خواندند و با تمسخر گفتند که «تحریم دیگر چیست؟» بنابراین بحث دوستان و همکاران این بوده که اگر اداره کشور با همان نگاه ادامه پیدا می‌کرد، قطعا مردم و جامعه در ذیل قطعنامه‌های فصل هفتم منشور ملل متحد دچار بحران‌های عظیمی می‌شد که برنامه نفت در برابر غذا یکی از آنها بود که در یکی از کشورهای همسایه ما اجرا شد.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری ادامه داد: این یک واقعیت است که اگر نگاه جدیدی بر حکمرانی در کشور ایجاد نمی‌شد امروز مشکلات بسیار گسترده‌تر و ابعاد متفاوت‌تری داشت ولی عده‌ای هنوز هم این واقعیت را انکار می کنند.

 انقلابی بودن به معنای حفاظت از زندگی مردم است

ربیعی یادآور شد: متاسفانه عده‌ای با کلمات به ظاهر انقلابی راهی می‌روند که حق ایران از اقتصاد جهانی را تضییع می‌کنند. انقلابی بودن به معنای حفاظت از زندگی مردم است و یک فرد انقلابی در حالی که نباید در برابر زورگویی‌های جهانی مرعوب شده و با بی مبالاتی در برابر نظام نابرابر جهانی کشور و مردم را به ورطه تحریم و انزوا سوق دهد.

وی تاکید کرد: ما حتی با خروج آمریکا از برجام و با وجود سخت‌ترین تحریم‌ها با حفظ برجام مانع از همسویی جامعه جهانی با آمریکا شدیم و شکست‌های آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل و دادگاه لاهه موید انزوای این کشور در برابر ابتکارها و سیاست خارجی دولت بود.

ربیعی با بیان اینکه مشکلاتی که تحریم‌های آمریکا برای معیشیت مردم ایجاد کرده را نباید نادیده بگیریم، گفت: ریچارد نفیو که از او به عنوان معمار تحریم‌ها علیه ایران نام برده می‌شود در کتاب هنر تحریم ها می‌گوید: «برنامه تحریم‌های آمریکا نتایج دیده نشده و حاشیه ای نیز به وجود آورد. برای مثال گرانی مرغ از این دست مسائل بود. آمریکا هیچ تحریمی علیه واردات مرغ ایران وضع نکرده بود اما قیمت مرغ بالا رفت.» این عین جملات کتاب هست. این طبیعی است زیرا بیش از ۶۵ درصد قیمت تمام شده مرغ مربوط به خوراک دام و سایر اقلام است که از خارج وارد می‌شود.

 عده‌ای نقش تحریم را در بحرانهای اقتصادی نادیده می گیرند

وی یادآور شد: فراموش نکرده ایم که پمپئو، وزیر خارجه سابق آمریکا گفته بود اگر مردم ایران بخواهند غذا بخورند باید به خواسته‌های آمریکا تن بدهند. عده‌ای علاقمندند نقش تحریم ها در بحران‌های اقتصادی و برهم خوردن نظم بازار را نادیده بگیرند و همه مشکلات را به ناکارآمدی و بی کفایتی مرتبط کنند.

سخنگوی دولت گفت: انواع تحریم‌ها و فشارها به درآمد ارزی و تجارت و مبادلات بانکی بین‌المللی در ۳ سال گذشته می‌توانست اقتصاد هر کشوری را متلاشی و از پا دربیاورد. برای مقایسه آنچه بر اقتصاد ایران رفته کافی است درآمدهای ارزی سال گذشته را با قبل از دولت یازدهم مقایسه کنید.

 درآمد ارزی از ۱۰۰ میلیارد دلار در سال ۹۰ به کمتر از ۵ میلیارد دلار رسید

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری خاطرنشان کرد: در سال ٩٠ درآمد ارزی حاصل از فروش نفت کشور ١٠٠ میلیارد دلار بود اما در سال ٩٩ و با اعمال جنگ اقتصادی آمریکا این درآمد ارزی به ١٠ میلیارد دلار کاهش یافت و آنچه به دولت رسید کمتر از ٥ میلیارد دلار بود.

ربیعی گفت: در مقایسه با سال ۹۰ واقعا تلاش و اهتمام مدیریتی قابل دفاع معجزه اتفاق افتاد و با صبوری ملت به مرحله ای از تاب‌آوری رسیدیم که اقتصاد کشور دچار فروپاشی نشد.

سخنگوی دولت افزود: با این حال دولت هرگز به دوگانه سازی میان گرفتن حق مردم از جامعه جهانی در قالب اقداماتی مثل برجام و تلاش برای رفع تحریم ها و از سویی افزایش تولید و ساختن ایران با گسترش زیرساخت ها روی نیاورد و ما در سال ۹۹ از رکود خارج شدیم و بیش از ۲ درصد رشد را با داشتن تحریم و فشار آنها بر اقتصاد بدست آوردیم.

وی گفت: همه کسانی که درکی همه‌جانبه از رشد اقتصادی و توسعه مداوم دارند، نیک می‌دانند باید همراه با افزایش توان در داخل در بازارهای جهانی حضوری موثر داشت و تبادل مالی انجام داد. اگر کسی این واقعیت را متوجه نشده باشد در بنیادی‌ترین مفاهیم و نظریه‌های اداره جامعه دچار مشکل است.

 هیات دولت کاملا شیشه ای است

ربیعی افزود: اتفاقا مقایسه‌های مورد اشاره در حقیقت مقایسه مدیریت دولت در شرایط تحریم با کرونا با تفکراتی است که بدیهی ترین واقعیت‌های اجرایی جهان امروز را انکار می‌کنند.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری در پاسخ به سوالی درباره افزایش قیمت مرغ و تورم با وجود سیاست‌های اعلام شده از سوی دولت برای تثبیت قیمت‌ها گفت: خدا را شکر به یُمن دو اتفاق، هیچ حرف مگویی در دولت وجود نداشته و ندارد.   شفافیت و عدم پنهانکاری در داخل دولت از روز اول در حد قابل قبولی وجود داشته است. از آنجایی که دولت هیچ حرف پنهانی ندارد لذا هر ایده و موضوعی که در دولت مطرح بشود، به سرعت به مردم منتقل شده و دولت همواره پاسخگوی افکار عمومی بوده است.

وی با بیان اینکه هیچ دولتی تا این اندازه تحت کنترل، نظارت و بازرسی دستگاه‌های مختلف نبوده و مورد رصد افکار عمومی قرار نگرفته است، گفت: به یمن فضای مجازی و دفاع جانانه دولت از حفظ این فضا، شفافیت و نقادی‌های زیادی بسوی دولت آمده است و دولت با شادی از آن حمایت کرده است. بنابراین هیات دولت، کاملا شیشه‌ای است و تعبیر پشت ویترین و جلوی ویترین را تعبیری درستی نمی‌دانم و پشت و روی متفاوتی در آن وجود ندارد.

ربیعی گفت: سیاست دولت همچنان نه تنها افزایش قیمت‌ها نیست بلکه سیاست دولت، کنترل بازار و ثبات در قیمت‌ها همراه با تلاش برای وفور کالا است.

وی در مورد قیمت مرغ اتحادیه مرغداران گفت: مرغداران مدت‌ها معتقد بودند قیمت تمام‌شده مرغ و هزینه مبادله آن و نیز قیمت جهانی نهاده‌های دامی، افزایش یافته و به همین خاطر درخواست افزایش قیمت برای مقرون به صرفه بودن جوجه‌ریزی در تولید مرغ داشتند. علاوه بر این گزارش‌های متعددی مبنی بر دلایل بخشی از عدم تعادل بازار و در ارسال مرغ به برخی از استان‌ها با هدف افزایش قیمت آن می‌دانستند.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: این موضوع به ستاد تنظیم بازار ارجاع شد تا با حضور اتحادیه ها و انجمن های ذیربط بررسی کامل صورت گیرد و تصمیم نهایی اتخاذ شود. این تصمیم هم به خاطر ایجاد تعادل در بازار بوده است.

ربیعی بار دیگر سیاست دولت را کنترل و تثبیت قیمت‌ها عنوان کرد.

ردصلاحیت‌ها برخی شهرها را از گردونه رقابت خارج می‌کند

سخنگوی دولت درباره اظهارنگرانی برخی نامزدهای شورای شهر از رد صلاحیت‌های گسترده توسط نمایندگان مجلس و تمهیدات اندیشیده شده در این زمینه از سوی دولت گفت: هیات‌های اجرایی در اختیار دولت است. براساس ماده ۳۵ قانون، هیات اجرایی با ریاست فرماندار و با حضور ۸ نفر معتمدین به‌عنوان اعضای حقیقی و رییس اداره ثبت احوال و رییس آموزش و پرورش تشکیل می‌شود.

وی ادامه داد: براساس سیاست‌های ابلاغی وزیر کشور در ستاد انتخابات کشور، هیات‌های اجرایی با رویکرد قانون مداری و بی‌طرفی به صلاحیت های داوطلبان رسیدگی می‌کنند.

ربیعی با نگرانی از میزان پایین نام‌نویسی داوطلبان در روزهای اولیه خاطرنشان کرد:‌ به رغم ثبت نام کمتر از سال‌های گذشته در روزهای نخست، با تمهیدات وزارت کشور و اطلاع رسانی‌های گسترده توسط استانداری‌ها و فرمانداری‌ها ۵۱ هزار و ۲۲۰ نفر در نهایت ثبت نام کردند که ۱۲ درصد آن از بانوان هستند.

به گفته وی، وزارت کشور با حساسیت لازم این امر را دنبال می‌کند و تمهیدی اندیشیده تا مستندات مراجع چهارگانه در اختیار هیات‌های اجرایی قرار گیرد و صرفا براساس مر قانون اقدام شود.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری در خصوص نگرانی ابراز شده اظهار کرد: طبق قانون، نظارت بر عهده نمایندگان مجلس شورای اسلامی است و وزارت کشور در رایزنی و مذاکره با نمایندگان، همه تلاش خود را خواهد کرد که یک انتخابات رقابتی برگزار شود. امیدواریم که هیات های نظارت شرایطی را به‌وجود بیاورند تا همه سلایق و جناح‌ها و حتی افراد مستقل با دیدگاه‌های مختلف بتوانند در رقابت‌های شورای شهر حضور یابند.

وی افزود: شواهد حاکی است ردصلاحیت ها برخی شهرها را از گردونه رقابت خارج می کند و این اولین رویدادی است که در آن رویکرد مجلس شورای اسلامی در خصوص کاندیدا و حضور شهروندان مورد قضاوت قرار خواهد گرفت.

برخی رسانه‌ها با برداشت گزینشی اقدام به القائات تخریبی می‌کنند

ربیعی در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره این جمله رییس جمهوری که پیک کرونا تمام شده اما کرونا وارد موج چهارم شده است، این نقل قول از رییس جمهوری را برداشت گزینشی دانست و گفت: متاسفانه این عادت و روش غیرحرفه‌ای (برداشت گزینشی) در برخی رسانه‌ها افزایش یافته که برخی جملاتی را از یک کلیتی بُرش زده و بدون توجه به گزاره کامل و مطالب قبل و بعدی را مورد استناد قرار می‌دهند و به زعم خود، پارادوکس‌یابی می‌کنند و اقدام به القائات تخریبی می‌شود.

سخنگوی دولت سپس با قرائت صحبت‌های هفتم فروردین رییس جمهوری ادامه داد: رییس‌جمهوری در آن روز گفتند که "به نظر من پیک این بیماری تمام شده است. علی‌رغم همه حرف‌ها، جهش و همه مشکلات، در مجموع در عالم یک پیکی داشته و این پیک، آخرش است. با روند گسترش واکسیناسیون، این پیک آخرش است. این پیک پایین می‌آید. ممکن است جهش‌ها و مشکلات دیگر داشته باشد، اما به نظرم مقابله با این بیماری، از آن روز اول یعنی ۱۴ ماه پیش تاکنون آسان‌تر شده است و ان‌شاءالله این مقابله در کشور ما هم به خوبی انجام می‌گیرد. "

وی اضافه کرد: آنچه که دکتر روحانی در این سخنان خود گفتند، درباره یک روند کلی در جهان و فروکش کردن پیک مربوط به آن است که معطوف به تولید واکسن کرونا و عبور کشورها از مرحله بحران در روزهای آغازین مقابله با کرونا می‌باشد. این جملات نه تنها اساسا ربطی به ایران نداشته بلکه اتفاقا در ادامه از اوج گیری در برخی استان‌ها اظهار نگرانی هم می‌کنند.

 دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری اضافه کرد: از آنجا که روند واکسیناسیون عمومی در ایران بخاطر تحریم‌ها، در مقایسه با کشورهای دیگر از سرعت کمتری برخوردار است، اتفاقا رییس جمهوری در صحبت‌های‌شان در ۱۴ فروردین، نسبت به وقوع پیک چهارم در برخی استان‌های ایران هشدار می‌دهند.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری اظهار داشت‌: ما با دو دشمن مواجه هستیم، یکی تحریم و یکی کرونا که به طور متحد و ترکیبی عمل می‌کنند. اتفاقا این پرسشی که شما مطرح کردید به طور مصداقی نشان می‌دهد که راهبرد رهایی از کرونا و راهبرد رهایی بخش ضد تحریمی، دو راهبرد جداگانه نیست. این یک مبارزه واحد است هم برای ایمنی از کرونا، هم برای دسترسی به منابع سلامت و واکسن و هم برای دسترسی آزادانه به نظام مالی جهانی که تحریم‌ها و اف تی اف به دو شکل متفاوت آن را با دشواری‌های عدیده مواجه کرده‌اند.

وی ادامه داد: این حال، خبر خوب این است که خوشبختانه امر مبارزه با تحریم و مبارزه با کرونا در دل یک راهبرد واحد در حال پیشروی است و امیدواریم که ثمره این تلاش‌ها به زودی برای مردم عزیزمان، ملموس شود.

۱۶ میلیون دوز واکسن کرونا به‌زودی وارد کشور می‌شود

سخنگوی دولت درباره اظهارات اخیر معاون اول رییس جمهوری درباره عملکرد و کارنامه دولت در زمینه واکسیناسیون کرونا و بیان این ضعف که مردم زیادی واکسن کرونا دریافت نکرده‌اند، گفت: هر کسی،  دولتی و نهادی که ادعا کند که در آن نواقص مدیریتی، سیاستی یا اجرایی وجود ندارد، حرف نادرستی است. ‌نقص مدیریتی نه منحصر به این دولت است و نه منحصر به کشور ماست و نه منحصر به یک قوه و نهاد است، ‌ بلکه در همه نهادها و همه کشورها شاهد این نقص هستیم.  

ربیعی درعین حال از خبرنگاری که این سوال را پرسید خواست تا به اصل خبر مراجعه کند چون بحث اسحاق جهانگیری درباره آثار تحریم و مشکلات کشور در فروش نفت و مقایسه درآمدهای ارزی ایران در سال ۹۰ و امروز بوده است.

 وی ادامه داد: عین صحبت آقای جهانگیری این است: «در سال ۹۰ درآمد ارزی حاصل از فروش نفت کشور ۱۰۰ میلیارد دلار بود، اما در سال ۹۹ و با اعمال جنگ اقتصادی آمریکا این درآمد به ۱۰ میلیارد دلار کاهش یافت و آنچه به دولت رسید کمتر از ۵ میلیارد دلار بود. آمریکایی‌ها سال ٩٧ و با اعمال جنگ اقتصادی فکر می‌کردند که ملت ایران برای همیشه در صف خواهد ایستاد که البته ایستادن در صف با پوشک شروع شد و آنان به دنبال این بودند که در همه کالاها چنین شرایطی برای مردم ایران رقم بزنند و در ٢٢ بهمن ٩٧ به تهران بیایند.»

ربیعی ادامه داد: اما در مورد برنامه واکسیناسیون، همان روزهای اول برای خرید ۴۰ میلیون واکسن اقدام کردیم و برای بیش از ۲۰ میلیون به توافق رسیدیم که تحریم‌ها عملا در خرید واکسن ما را با مشکلاتی رو به رو کرده که البته دور از انتظار ما نبود. ما نوبت خود را برای دریافت کواکس بخاطر مشکلات انتقال پول که ناشی از تحریم سیستم بانکی است، از دست دادیم و به نوبت پایین‌تر آمدیم. دیشب بخشی از خرید ما از کواکس وارد کشور شد و ان شاء الله بیش از ۱۶ میلیون خرید ما به سرعت به کشور خواهد آمد.

وی افزود: هفته پیش هم گفتم یکی از کشورهای تولید کننده واکسن به ما اطلاع داد که آمریکا مانع انتقال واکسن به ما شده است بنابراین مقایسه ایران با کشورهایی که تحت تحریم نیستند مقایسه درستی نیست.  

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری خاطرنشان کرد:‌به دلیل همین محدودیت‌ها، با تکیه بر شرکت‌های تولید کننده داخلی برنامه فشرده و دقیقی را برای تولید واکسن ایرانی و البته در برخی موارد در همکاری با دیگر کشورها آغاز کرده ایم و امروز به مرحله بسیار امیدوار کننده‌ای رسیده ایم. دولت مصمم است که تا آخرین روز کاری، حتی یک روز هم در ایجاد دسترسی عموم مردم به واکسن هدر ندهد. رییس جمهوری شخصاً و به‌طور روزانه پیشرفت در زمینه تولید را رصد و مدیریت می‌کند.  

ربیعی ادامه داد: واکسیناسیون اقشار خاص و آسیب پذیر برابر کرونا مدت‌هاست که آغاز شده و با سرعت ادامه دارد. تلاش خواهیم کرد تا اطمینان پیدا کنیم که تمام بسترهای لازم برای واکسیناسیون عمومی در چند ماه آینده تا قبل از اتمام کار دولت فراهم خواهد شد.

نقد برجام خودتخریبی است/ دولت درخواست اجباری از صداو سیما نداشته است

سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که صدا و سیما و مخصوصا شبکه سوم تلویزیون با برنامه های تخریبی خود به نماد مقابله با برجام تبدیل شده و اقدام صریح دولت و رییس جمهوری برای دفاع از برجام چه بوده است، گفت: سالهاست و در واقع از زمان انعقاد برجام و حتی قبل از خروج آمریکا از آن، شاهد حملات غیرمنصفانه و تحلیل‌های یک طرفه و القای برداشت‌های نادرست در فضای سیاسی کشور از سوی مخالفان و جریان‌های صاحب رسانه مخالف دولت با تحلیل‌های مخالف با دولت بوده‌ایم.  

ربیعی ضمن بیان اینکه دولت نقد و مخالفت را حق آنان می‌داند و از آن حمایت هم می‌کند در عین حال اشاره کرد که انتظار از صدا وسیما به عنوان رسانه ملی ارائه نگاه‌های جامع و بی‌طرفانه است و دراین باره اظهار کرد: اما این رفتار در واقع بیش از آنکه تخریب دولت و برجام باشد، نوعی خود تخریبی است که در وهله اول گریبان خود این تفکر و مروجان آن را گرفته است.  

وی با ارجاع دادن به نظرات پیرامون اعتبارسنجی‌های رسانه‌ای در این زمینه گفت: به رغم انتقاداتی که نمایندگان دولت در هیات نظارت داشته‌اند به تعبیر رییس جمهوری عدم اجرای قانون اساسی درباره اختیارات هیات نظارت را تحمل می کنیم و تلاش ما برای این کار بی حاشیه است و از تلاش‌های صادقانه کارکنان همه رسانه‌ها و به خصوص صدا و سیما تشکر می کنم و حتی اخیرا در مورد پخش یک سریال اظهار شد که دولت با پخش یک سریال مخالفت کرده است. این یک دروغ فاحش است.

ربیعی افزود: این موضوع در جلسه دولت مطرح شد و اتفاقا رییس سازمان صدا و سیما هم مساله تذکر، فشار و دخالت، حتی تماس برای عدم پخش را تکذیب کرد که امیدواریم همین دیدگاه هم در صدا وسیما منعکس شود دولت هیچ نظر تحمیلی و اجباری یا درخواست عدم پخش برنامه‌ای هم نداشته است.

مشتاقانه منتظر عملی شدن لغو تحریم‌های آمریکا هستیم

سخنگوی دولت در ادامه نشست خبری با استقبال از اظهارات راب مالی درباره اینکه ایران به تعهداتش عمل کند، آمریکا باید تحریم‌های ناقض برجام را لغو کند، گفت: فعلاً نمی‌توانم جزییات بیشتری را در میان بگذارم اما مشتاقانه منتظر عملی شدن این رویکرد سازنده هستیم.

وی ابراز امیدواری کرد که در پایان مذاکراتی که در وین جریان دارد، به نمای روشن‌تری از جدیت و صداقت در اجرای تعهدات برسیم.

ربیعی همچنین درباره وضعیت توزیع مرغ گفت: نمی‌خواهم سهم تلاش بیشتر برای رفع نارسایی‌های نظارتی را انکار کنم اما این یک حقیقت انکارناپذیر است که عده‌ای همواره واقعیت‌های تحریم را نادیده گرفته‌اند. تحریم‌های ظالمانه اساس نظام اقتصادی جامعه را به‌هم ریخت.

وی افزود: تحریم‌ها تهدیدی علیه نظم اقتصادی جامعه متوجه کرده و این انکار ناپذیر است. آن روز که برای خرید نهاده‌ها با همه تلاش بانک مرکزی قرار شده بود از ارزهای خود در سایر کشورها  استفاده کنیم، آقای منوچین (وزیر خزانه داری سابق آمریکا) با تک تک شرکت‌ها تماس می‌گرفتند و فشار وارد می آوردند، این کار آثار خود را بر فرآیند تولید گذاشت.

سخنگوی دولت با بیان اینکه تولید مرغ یک فرآیند و زنجیره است که حدود ۷۰ درصد آن وابسته به ارز است، ادامه داد: از تخم مرغ تا مرغ اجداد تا نهاده‌ها و دارو همه یک زنجیره است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید