بررسی روند قیمت اوراق تسه در هفته سوم فروردین

هزینه خرید وام مسکن در ابتدای 1400

کدخبر: ۴۰۴۳۴۸
اقتصادنیوز: در هفته سوم فروردین 1400 کانال قیمت خرید اوراق تسهیلات مسکن در مرز 50 هزار تومان قرار گرفته و نرخ سود تا محدوده 20 درصد تنزل یافت.
هزینه خرید وام مسکن در ابتدای 1400

به گزارش اقتصادنیوز ، در هفته سوم فروردین ماه 1400 خرید وام مسکن یک قله و یک دره را تجربه کرد. در ابتدا در روز شنبه قیمت‌ها افزایش یافته و پس از آن روندی نزولی را در پیش گرفت. تا اینکه در روز چهارشنبه در پایین‌ترین حد خود از ابتدای سال 1400 تاکنون قرار گرفت.

 قیمت اوراق در هفته سوم فروردین در کانال 50 هزار تومان نوسان داشت. روند نزولی این متغیر سبب شد تا هزینه وام مسکن مجردین در مرز 14 میلیون تومانی به ثبت برسد.

اوراق حق تقدم تسهیلات بانک مسکن (به‌صورت خلاصه تسه) اوراقی هستند که مالک آن‌ها می‌تواند با مراجعه به بانک در ازای هر برگه از آن، از امتیاز استفاده از 500 هزار تومان تسهیلات خرید یا ساخت مسکن استفاده کند. ‌در حال حاضر از اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن می‌توان برای گرفتن دو وام به‌صورت هم‌زمان استفاده کرد.

هزینه خرید اوراق مسکن در کانال 50 هزار تومان

در ابتدای هفته پیش قیمت متوسط هر ورق 55 هزار و 300 تومان بود، نهایتا این رقم در ادامه هفته با 5 هزار و 100 تومان کاهش به 50 هزار و 200 تومان رسید. 

از آنجا که بانک مسکن مبلغ وام برای مجردین 140 میلیون تومان و برای متاهلین را 240 میلیون تومان اعلام کرده است، مجرد ها نیازمند خرید 280 ورق و متاهلین 480 ورق خواهند بود.

بر این اساس هزینه کل خرید اوراق تسه به منظور اخذ وام مسکن در هفته ای که گذشت برای مجردها در روز شنبه 15 میلیون و 500 هزار تومان و در روز چهارشنبه 14 میلیون و 100 هزار تومان محاسبه شد. 

 این رقم در ابتدای هفته برای متاهلین 26 میلیون و 500 هزار تومان ثبت شده بود که در انتها با 2 میلیون و 400 هزار تومان کاهش به 24 میلیون و 100 هزار تومان تنزل پیدا کرد.

در حقیقت قیمت وام مسکن برای مجردین در حدود 14 میلیون تومان  و برای متاهلین نیز در مرز 26 میلیون تومان قرار گرفت.

روند نوسان قیمتها نشان میدهد گرانترین روز نیز در این هفته به نام شنبه 14 فروردین ثبت شده و ارزان ترین روز آن در روز 4 شنبه 18 فروردین رقم خورده است.

اما هزینه ای که متقاضیان برای اخذ وام مسکن می پردازند در نهایت سود قیمت اوراق را از حد اسمی خود جدا کرده و میزان بالاتری پیدا می کند.

وام مسکن

کاهش نرخ سود موثر در هفته سوم 1400

بانک مسکن نرخ اسمی اوراق را در محدوده 17.5 درصد عنوان کرده است. با توجه به اینکه متقاضیان دو هزینه را برای دریافت وام می پردازند محدوده این رقم دیگر 17.5 درصد نخواهد بود.

هزینه نخست را مجردین و متاهیلین برای دریافت وام مسکن و هزینه ثانویه مبلغی است که آنها در طول 12 سال به بانک مسکن باز پرداخت می کنند.

روند محاسبات نرخ سود نشان می دهد که در هفته اخیر در  روز شنبه بیشترین حد این متغیر ثبت شده که برابر با 20.5 درصد بوده است. یعنی 3 واحد درصد بالاتر از نرخ اسمی آن.

با این حال رود نزولی در روزهای پایانی هفته اخیر این رقم را به سطح 20.2 درصد تنزل داد که کمترین نرخ سودی است که دراین هفته کشف شد. 

وام مسکن

هزینه کل وام مسکن در طول 12 سال

 در همین خصوص نهایتا خالص هزینه‌های مجردینی که در تمامی روزهای هفته گذشته برای اخذ وام مسکن از طریق خرید اوراق تسه اقدام کرده و بایستی آن را در طول 12 سال به بانک باز پرداخت کنند دامنه نوسانی موازی با نرخ سود وام مسکن داشته است. بر این اساس خالص هزینه پرداختی مجردین در روز شنبه 14 فروردین ماه 175 میلیون و 600 هزار تومان بود و در انتهای هفته  174 میلیون و 200 هزار تومان برآورد شد. این رقم برای متاهلین از 326  میلیون و 500 هزار تومان به 234 میلیون تومان رسید.

هزینه ای که در مجموع متقاضیان وام مسکن درازای دریافت وام می پردازند روندی همگون با روند سود و هزینه اوراق داشته است. بنابرین در این شاخه نیز هزینه نهایی وام مسکن در روز چهارشنبه به کمترین حد خود در مدت سپری شده از سال 1400 رسید.

مقایسه آمار این هفته وام مسکن با هفته قبل خود نشان از کاهش قیمت ها در این هفته داشته اما سطح هزینه هرکدام از اوراق هرگز از کانال 50 هزار تومان برای هر ورق پایین تر نیامده است.

وام مسکن

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید