بسته خبری 21 فروردین 1400

موج مثبت مذاکرات وین به بورس/ تصمیمات احتمالی جدید

کدخبر: ۴۰۴۴۲۱
درحالی که از امروز به مدت 10 روز محدودیت‌های شدید کرونایی اعلام شده که بانکها و بورس تعطیل نیستند. تازه ترین آمار مبتلایان حکایت از احتمال تشدید موج چهارم کرونا با شدت بیشتر در صورت تداوم رعایت پروتکل‎های بهداشتی و عدم اعمال محدودیت‌ها دارد.
موج مثبت مذاکرات وین به بورس/ تصمیمات احتمالی جدید

به گزارش اقتصادنیوز، اوج اخبار برای بورس بازان به نتایج امروز دور دوم مذاکرات وین بر میگردد. درحالی که نتایج دور دوم مذاکرات وین مثبت و روبه رشد تلقی میشود که به نظر میرسد در جلسه بعدی (چهارشنبه 25 فروردین در وین) طرفین روی بخش فنی و حقوقی به جزییات می‌پردازند. براساس تازه ترین گمانه زنی‌ها، خبرگزاری ژاپنی کیودو مدعی شد؛ ابتدا آمریکا در بیانیه‌ای، لغو تحریم‌های دوره ترامپ را اعلام کرده و یک روز بعد، ایران در بیانیه‌ای دیگر، بازگشت به تعهدات برجامی را آغاز می‌کند.

به گفته کیودو، طرح توافقی مبتنی بر رفع همزمان کل تحریم ها و بازگشت همزمان ایران به کل تعهدات در برجام است. کیودو می گوید بر این چارچوب در ملاقات فرانکفورت قبل از وین توافق شده و مشکل فقط پیچیدگی های فنی و عملیاتی اجرای این پیشنهاد است. البته در تایید این خبر، در همین ساعت بامداد شبکه الجزیره از اعلام آمریکا برای بازگشت به برجام و لغو تحریم‌های ناسازگار برجامی خبر داد.

رسانه‌های قطری پیش تر اعلام کرده بودند محمد بن عبدالرحمن وزیر امورخارجه این کشور و آنتونی بلینکن، وزیر امورخارجه آمریکا در خصوص ایران گفت‌وگوی تلفنی کردند. وزارت خارجه آمریکا هم گفته است: آماده‌ است اقدامات لازم را برای بازگشت به برجام اتخاذ و تحریم‌های متناقض با آن را لغو کند. وزارت خارجه فرانسه نیز اعلام کرده: ایران باید از اقدامات بیشتر در راستای نقض تعهدات هسته‌ای خودداری کند.

چین و روسیه نیز هر دو از احتمال احیای برجام خبر داده اند و از ان استقبال کرده‌اند. اتحادیه اروپا نیز امروز بعد از این دور دوم مذاکرات گفته است که ادامه جلسات تخصصی هفته بعد چهارشنبه در وین دنبال میشود. ایران نیز اعلام کرده پیشنهاد و طرح خود را در زمینه یکجای رفع تحریم‌ها و بازگشت امریکا به برجام را داده است و تاکید کرده تنها در صورتی برجام احیا می‌شود که تحریم‌های امریکا علیه ایران به صورت یکجا رفع شود.

البته یک مقام رسمی ایران در گفت‌وگویی که روز جمعه، ۲۰ فروردین، منتشر شد «مقاومت» ایالات متحده در برابر لغو تحریم‌های غیراتمی ایران را «اصلی‌ترین مانع» در پیشبرد مذاکرات احیای برجام معرفی کرده بود. به نظر می‌رسد با وجود سیگنال‌های مثبت، هنوز میتوان رگه‌های بی اعتمادی میان تهران و واشنگتن را مشاهده کرد.

همسو با تحولات احیای برجام، بامداد امروز کشتی کره ای که توسط سپاه پاسداران به دلیل تخلف توقیف شده بود، آزاد شد. کره جنوبی از آزادسازی کشتی کره ای استقبال کرده و دفتر نخست وزیری این کشور از سفر روز یکشنبه نخست وزیر کره جنوبی به ایران خبر داد. اهمیت این سفر در گفت‌وگوها بر سر چگونگی آزادسازی دارایی‌های بلوکه شده ایران در کره اختصاص دارد؛ طرف کره ای موافقت کرده که هر چه سریع‌تر با حسن نیت این دارایی‌ها را آزاد کند. دیدار رئیس هیئت عامل اوپک ایران و دبیرکل اوپک بر سر بازگشت ایران به بازار نفت از جمله دیگر اخبار مثبتی بوده که در سه روز اخیر منتشر شده و بازار از امروز به آن‌ها می‌تواند واکنش مثبت نشان دهد.

مهمترین عناوین خبری رسانه‌های جهان

البته اخبار بورس تنها به تحولات بیرونی بازار در ارتباط نیست، براساس تازه ترین گمانه زنی‌ها نسبت به برخی تصمیمات درباره بازار سهام، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در جدیدترین اظهار نظر در مورد دامنه نوسان گفته است: در خصوص اینکه چه برنامه‌ای تا پایان سال وجود دارد قبلا عرض کرده ام این تصمیم با توجه به شرایط نا اطمینانی در فضای کلان اقتصادی اتخاذ شده است و قاعدتاً تا زمان برطرف نشدن نااطمینانی تغییر نخواهد کرد و البته هر موقع قصد تغییر داشته باشیم با اطلاع رسانی قبلی اتفاق خواهد افتاد.  

پیش تر حسین سلاح ورزی، یکی از اعضای شورای عالی بورس از احتمال آزادسازی دامنه نوسان برای برخی نمادها تا قبل از انتخابات 1400 خبر داده بود. در همین حال در خبر مهم دیگری که می‌تواند در تغییر جهت رفتار سرمایه ‌ها تعیین کننده باشد، فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد در خصوص احتمال تغییر در نرخ سود بانکی گفته است: طبیعتاَ شرایط اقتصادی حاضر، اقتضائات جدیدی را طلب می‌کند، اما این امر باید مورد بررسی بیشتری قرار گرفته و به تدریج انجام شود.

تصمیمات و تحولات بورسی در حالی در حال انجام است که روند خروج پول از بورس که از ماه ها پیش آغاز شده است، در هفته گذشته  (هفته دوم فروردین) نیز ادامه داشت و در مجموع بیش از 2 هزار 400 میلیارد تومان سرمایه از بورس خارج شد. این روند در صورتی که ادامه داشته باشد، می‌تواند زنگ خطر را برای بورس به صدا درآورد.

اخبار شرکت‌ها 21 فروردین 1400

محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در تازه ترین اظهار نظر گفته است: شرکت‌های هوایی می‌توانند با تشکیل کنسرسیوم در بازار سرمایه حضور پیدا کنند. این در حالی است که قبلا مدیرعامل فرابورس ایران گفته بود آمادگی لازم برای عرضه بلوکی و یا پذیرش سهام شرکت ایران‌ایر برای عرضه عمومی وجود دارد.

همچنین در دیگر اخبار مهم شرکت‌ها، هفته گذشته قیمت سهم پلی آکریل ایران (#شپلی) در بازار با سفارش گذاری های غیرمعمولی روبه رو بود که شایعه کنترل قیمت آن دست به دست می چرخید، حالا مدیریت این شرکت اعلام کرد: هیئت مدیره درخواست بررسی و کنترل سفارش گذاریها و برخورد قضایی با تخلفات احتمالی را به مدیریت نظارت بر ناشران ارسال میکند.

در اخبار مربوط به خودرویی‌ها، طراحی مهندسی و تامین قطعات ایران خودرو (ساپکو) تامین و تحقق تولید ۶۳۰ هزار دستگاه خودرو توسط ایران خودرو (خودرو) را در دستور کار قرار داده است.  لیزینگ اقتصاد نوین (ولنوین) از ارائه وام به متقاضیان خرید محصولات تولیدی یا وارداتی سایپا دیزل (خکاوه) با رعایت کامل دستورالعمل های لیزینگ و بازپرداخت اقساط آن ظرف مدت حداکثر 48 ماه به مبلغ 210 میلیارد تومان خبر داد

در اخبار مربوط به فولادی‌ها، فولاد افزار سپاهان (فافزا) اعلام کرد: قرار داد تیپ BOT با مجتمع فولاد مبارکه (فولاد) در خصوص تولید دولومیت تا تاریخ 1400/04/00 تمدید شد. تامین ماسه ریخته گری (کماسه) نیز اعلام کرد: با توجه به افزایش سطح عمومی قیمت ها و رشد قیمت تمام شده محصول تولید شده، هیئت مدیره با افزایش نرخ محصولات شرکت به طور متوسط حدود 30 درصد موافقت کرد.در سیمانی‌ها نیز پس از اینکه سیمان سفید نی ریز از افزایش قیمت سیمان سفید خبر داد، حالا سیمان ساوه (ساوه) هم از افزایش 35 درصدی سیمان سفید فله داخلی و انواع سیمان سفید داخلی پاکتی نسبت به قیمت اعلامی انجمن در آبان خبر داد.

برای دارویی‌ها، پخش البرز (پخش) در توافقات انجام شده با دانشگاه علوم پزشکی کشور در اواخر آذر ماه سال گذشته بالغ بر 82 میلیارد تومان از مطالبات این شرکت از طریق دریافت اوراق خزانه نوع اول تسویه شده و فرآیند انتقال اوراق در اسفند ماه به پایان رسید. بخشی از طلب تأمین کنندگان دارویی از محل این اوراق تسویه شد. در همین حال درحالی که بانک ملت از مزایده بزرگ اموال مازاد خبر داده که بانک صادرات از سال 94 تا پایان سال 99 بر مبنای آمار اعلامی بیش از 2727 میلیارد تومان اموال مازاد فروخته است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید