این هفته چه میزان حباب سکه تخلیه شد

کدخبر: ۴۰۶۰۲۴
اقتصادنیوز : طبق اعلام دبیر هیات مدیره اتحادیه طلا و جواهر تهران، با توجه به تعطیلی اصناف و واحدهای رسمی خرید و فروش سکه و طلا، همچنان رکود تقاضا در این بازار بیشتر خودنمایی می‌کند و همین نبود تقاضا، نوسانات قیمت اونس جهانی و نرخ ارز به‌عنوان پارامتر موثر داخلی و همچنین مباحث سیاسی، همچنان روند کاهش قیمت سکه و طلا که از ابتدای سال ایجاد شده است، ادامه دارد.
این هفته چه میزان حباب سکه تخلیه شد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا ،نادر بذرافشان ضمن اشاره به اینکه در روزهای پایانی سال گذشته نسبت به سنوات گذشته، شاهد کاهش شدید تقاضا برای خرید سکه و مصنوعات طلا بوده‌ایم، اظهار کرد: از ابتدای امسال نیز هم با توجه به نبود استحکام فعالیت‌ها و فعال بودن بازارهای رسمی، نبود تقاضا همچنان ادامه‌دار بود؛ ضمن اینکه چند روز پس از آغاز رسمی بازارها، شیوع بیشتر ویروس‌کرونا، مجدد سبب تعطیلی اصناف و از جمله بازار و واحدهای رسمی سکه و طلا شد که در نتیجه، کاهش تقاضا هم تشدید شد.

دبیر هیات مدیره اتحادیه طلا و جواهر تهران ادامه داد: علاوه‌بر نبود تقاضا در بازار، مذاکرات برجامی و بحث‌های سیاسی- اقتصادی هم در روند نزولی شدن قیمت‌ها در بازار سکه و طلا تاثیرگذار بوده است. ضمن اینکه این مباحث سبب نوسانات قیمت اونس جهانی و نوسان نرخ ارز در داخل نیز شده است.

وی در رابطه با وضعیت یک هفته اخیر بازار سکه و طلا داخل نیز، گفت: باتوجه به تعطیلی اصناف در سطح کشور و تهران در پی شیوع بیشتر ویروس کرونا و همچنین نوسانات قیمت اونس جهانی (از ابتدای هفته تا روز چهارشنبه، نوسانات اونس جهانی حدود سه الی چهار دلار بود اما از روز گذشته (پنجشنبه) که روز پایانی هفته بوده، اونس جهانی روند افزایشی قابل توجهی پیدا کرده است) که در طول هفته در مجموع ۲۵ دلار افزایش داشته است، اما روند قیمت سکه و طلا در بازار داخلی تغییر چندانی نداشته است.

بذرافشان تاکید کرد: باتوجه به تعطیلی واحدهای رسمی، قیمت‌های فعلی برمبنای اونس جهانی طلا و نرخ ارز در داخل محاسبه می‌شود و قیمت‌ها حدودی اعلام می‌شود. طی هفته‌ای که گذشت با توجه به افزایش ۲۵ دلاری هر اونس جهانی و نرخ ارز در داخل، سکه حدود ۷۰ هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار حدود ۴۰۰۰ تومان افزایش قیمت داشته‌اند. این در حالی است که نیم سکه، ربع سکه و سکه‌های یک‌گرمی نسبت به ابتدای هفته، کاهشی قیمت را تجربه کرده‌اند.

سکه تمام و طلا کمی افزایشی شدند

دبیر هیات مدیره اتحادیه طلا و جواهر تهران در اعلام  آخرین قیمت‌ها در بازار سکه و طلا داخلی، گفت: قیمت هر قطعه سکه تمام بهار طرح جدید همانطور که اشاره شد با افزایش ۷۰ هزار تومانی در حال حاضر ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و هر قطعه سکه تمام طرح قدیم نیز ۱۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان در پایان هفته تعیین قیمت شده‌اند.

وی افزود: هر قطعه نیم سکه حدود شش میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، ربع سکه سه میلیون و ۸۸۰ هزار تومان و سکه‌های یک گرمی دو میلیون و ۲۵۰ هزار تومان قیمت دارد. همچنین هر مثقال طلا با افزایش ۱۸ هزار تومانی به چهار میلیون و ۵۱۰ هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار با افزایش حدود ۴۰۰۰ هزار تومانی به یک میلیون و ۴۲ هزار تومان رسیده است. آخرین نرخ ثبت شده برای اونس جهانی نیز با افزایش ۲۵ دلاری طی هفته اخیر که اشاره شد، ۱۷۶۳ دلار است.

این مقام صنفی با بیان اینکه در حال حاضر حباب سکه در محدوده ۴۰۰ هزار تومان است، تصریح کرد: حباب سکه از حدود ۵۵۰ هزار تومان در روزهای ابتدایی آغاز فعالیت‌ بازارها در سال جاری، با توجه به نبود تقاضا کاهش یافته و طی یک هفته اخیر حدود ۱۵۰ هزار تومان کاهش یافت.  

بذرافشان در پایان ضمن اشاره به اینکه تعطیلی اصناف در روزهای کرونایی، بسیاری از واحدها تحت فشار اقتصادی قرار گرفته‌اند، خواستار توجه بیشتر سازمان امور مالیاتی شد و گفت: اصناف و واحدهای ما این روزها درگیر هزینه‌های جاری خود هستند و متضرر شده‌اند؛ لذا خواهش ما این است که در زمان محاسبه مالیات‌ها بیشتر این موارد، مورد توجه اداره دارایی و سازمان امور مالیاتی قرار گیرد و این شرای را مدنظر قرار داده و کمک‌ حال اصناف باشند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید