زنگ خطر تامین آب و برق کشور به صدا درآمد

کدخبر: ۴۰۷۵۲۸
معاون توانیر گفت: پیش بینی می شود امسال 30 تا 35 درصد از ظرفیت نیروگاه های برق آبی را از دست بدهیم.

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، رخشانی مهر، معاون هماهنگی توزیع توانیر در برنامه گفت و گوی ۱۸:۳۰ شبکه خبر در خصوص مدیریت پیک مصرف برق در تابستان گفت: از ابتدای سال اعلام شده که کاهش قابل توجهی در بارندگی ها و منابع آبی داریم.

او ادامه داد: پیش بینی می شود امسال 30 تا 35 درصد از ظرفیت نیروگاه های برق آبی را از دست بدهیم. نیروگاه های برق آبی سهم قابل توجهی در تولید برق دارند.  از ۶۰ هزار مگاوات تولیدی که باید در پیک مصرف داشته باشیم حدود ۱۰ هزار مگا وات به نیروگاه های برق آبی مربوط می شود.

این مقام مسئول بیان کرد: باید تغییراتی در برنامه ها ایجاد کنیم که نیاز به اقدامات فراگیر دارد. طرح هایی برای جایگزینی مدیریت بار و کاهش تولید برق در نظر گرفته شده است.

طرح های اصلی توانیر برای جبران کاهش 35 درصدی تولید برق

معاون هماهنگی توزیع توانیر تصریح کرد : اولین اقدام برای جبرای کاهش تولید برق، جمع آوری دستگاه های غیرمجاز تولید رمز ارز است که اگرچه سهم بزرگی در مصرف برق ندارند، اما تصمیم به شناسایی و جمع آوری آنها گرفته ایم.

او ادامه داد: طرح دوم، کاهش مصرف آب و برق دستگاه های اجرایی است.دستگاه های اجرایی باید مصرف خود را به نصف سال قبل کاهش دهند و این کاهش در خارج از ساعات اداری باید به 10 درصد برسد.

این مقام مسئول گفت:  تعدیل روشنایی معابر، طرح سوم است و بر اساس آن، روشنایی معابر را به حداقل می رسانیم.

او افزود: بطور مشخص، روشنایی را یک در میان می کنیم و در زمینه مسیرهای حادثه خیز نیز با راهنمایی و رانندگی هماهنگ شده است.

رخشانی مهر با اشاره به افزایش ۲۲ درصدی مصرف برق در فروردین گفت: ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار مشترک پرمصرف خانگی داریم که باید همکاری کنند و مصارفشان را کاهش دهند.

معاون هماهنگی توزیع توانیر افزود: با اطلاع رسانی‌های صورت گرفته از آبان ماه ۶ درصد از جمعیت پرمصرف‌ کاسته شده است.

این مسئول با بیان این که حدود ۲۴ هزار مگاوات نیاز مصرف بخش سرمایش است گفت: شهروندان کولر‌های گازی را روی ۲۴ درجه و کولر‌های آبی را روی دور کند بگذارند تا مصرف برق به حداقل برسد.

کاهش ۴۰ درصدی بارش‌ها نسبت به دوره بلندمدت

در ادامه برنامه کشفی معاون راهبری و نظارت بر بهره‌برداری آبفای کشور گفت: در سال آبی جاری حدود ۱۲۷ میلیمتر بارندگی داشته ایم که نسبت به متوسط بلند مدت ۴۰ درصد کاهش نزولات داشته ایم.

او افزود: در حوزه آبریز هامون ۸۰ درصد و حوزه  آبریز دریاچه ارومیه ۵۰ درصد کاهش بارندگی داشته ایم و آورده سد‌های ما به شدت کم شده که  حدود ۲۰ درصد مخزن سد‌ها کاهش پیدا کرده است.

معاون راهبری و نظارت بر بهره‌برداری آبفای کشور با بیان اینکه در وضع آبی بسیار نامطلوبی به سر می‌بریم افزود: با توجه به این که گرما زودتر شروع شده مصرف آب و  برق نسبت به زمان مشابه سال های قبل افزایش پیدا کرده است.

او بیان کرد: امسال ۲۵۰ شهر ما با تنش آبی روبرو خواهند شد و ۷ هزار روستا نیاز به آبرسانی با تانکر خواهند داشت.

این مسئول تاکید کرد: روزانه مصرف مشترکان آب کشور رصد می‌شود و بد مصرف‌ها اگر مصرفشان را کاهش ندهند شامل جریمه خواهند شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید