تورم تولید کننده در همسایگی 100 درصد قرار گرفت

رکورد زنی گرانی کالا در مبدا تولید

کدخبر: ۴۱۰۲۲۶
تورم تولیدکننده بخش صنعت در سال 99 به رکورد خود در دهه 90 رسید. این اتفاق چه تاثیری را بر قدرت خرید مردم در سال 1400 خواهد گذاشت؟
رکورد زنی گرانی کالا در مبدا تولید

به گزارش اقتصادنیوز، در کارنامه ای که مرکز آمار از وضعیت تورمی بخش صنعت منتشر کرده است چندین رکورد به چشم میخورد که درمهمترین آنها تورم تولید کننده کل بخش صنعت در زمستان 99 به بیشترین حد خود در دهه90 رسیده است. زاویه اهمیت این تورم از جهت تاثیر گذاری آن بر پیش بینی قدرت خرید مردم در آینده است.

رکورد تورم تولید کننده بخش صنعت در زمستان 99

شاخص قیمت تولید کننده به طور کلی به قیمت تولید مواد مصرفی در جامعه اطلاق میشود. دراین میان بخش صنعت به آن دسته از تولیداتی اشاره دارد که در حوزه صنعت شکل گرفته و از این طریق به دست مصرف کنندگان در جامعه می رسد.

مطالعات و تحقیقات اقتصادی نشان میدهد افزایش تورم تولید کننده در بخش صنعت گرانی را از طریق بالابردن قیمت محصول نهایی به تورم مصرف کننده انتقال داده و درنهایت موجب کاهش قدرت خرید در جامعه می شود.

در همین خصوص بنابر گزارش مرکز آمار از وضعیت تورمی سال گذشته مشاهده می شود تورم در زمستان سال 99 به 93.6 درصد رسید که بالاترین تورم نقطه به نقطه در هر فصل در کل دهه 90 بوده است.

این روند از بهار 99 به بعد جهشی چشمگیر داشته و پس از سه فصل به بالاترین میزان خود رسید.

در بررسی فصول دهه 90 نیز مشاهده می شود این متغیر در سال 94 به کمتر از صفر رسیده و در پاییز این سال در حد منفی 4.5 درصد قرار گرفته است. این مقطع کمترین تورم نقطه به نقطه تولید کننده در بخش صعنت در تمام فصلهای دهه 90 بود.

تورم

رکورد تورم سالانه تولید کننده در کل صنعت در دهه 90

در صورتی که میانگین تورم فصول هر سال را با همین متغیر در سال گذشته مقایسه کنیم رقم حاصل تورم نقطه به نقطه سالیانه خواهد بود.

در همین خصوص نرخ تورم در سال های تورمی دهه 90 نشان می دهد که در سال 94 تورم سالانه معادل با منفی 2 درصد بوده و در سالهای 97 و 99 این رقم به بالاترین حد خود در این مقطع رسید. تورم تولید کننده بخش صنعت در سال 97 برابر با 58.6 درصد و در سال 99 برابر با 56.8 درصد بوده است. 

در صورتی که تورم اجزای تشکیل دهنده صنعت را بررسی کنیم رکورد های تورمی به صورت جز به جز مشاهده خواهد شد.

تورم

رکورد اجزای تورمی بخش صنعت

درزیر گروه های بخش صنعت مشاهده میشود که بیشترین تورم در سال های اخیر را «ساخت سایر تجهیزات حمل و نقل» و «ساخت فلزات پایه» داشته است. تورم این دو گروه در سال 99 بالاتر از 100 درصد رقم خورده که بیشترین حد آن مربوط به «ساخت تجهیزات حمل و نقل» بوده و برابر با 136.6 درصد ثبت شده است.

سه گروه «ساخت تجهیزات برقی»، « ساخت مواد شیمیایی و فرآورده های شیمیایی» و «ساخت محصولات از لاستیک و پلاستیک» نیز تورم های رده های بالاتر بعدی در این سال بوده که همگی در حد 70 درصد به ثبت رسیده است. 

روند گرانی های زیر گروه های بخش صنعت نشان می دهد که این بخش در 5 سال پایانی سال 99 روندی صعودی را ثبت کرده و همچنان افزایشی است.

اما این متغیر چه تصویری را از تورم بخش مصرف کننده ارائه می دهد؟

موتور پیشران تورم 1400

 تورم بخش صنعت هزینه های ساخت و تجهیزات آن را بالا برده و در نهایت سبب افزایش  محصول نهایی در دوره بعد خواهد شد.

مسیر تورمی این بخش  در دهه 90 نشان داد پس از آنکه تورم تولید کننده در سال 94 به کمترین حد خود رسید دوباره این متغیر روندی افزایشی پیدا کرده و در نهایت در زمستان 99 به بالاترین سطح در مقطع مشابه رسیده که برابر با 93.2 درصد بوده است.  

مطالعات و مقالات تحقیقاتی در این زمینه نشان می دهد که این رکورد های تورمی غالبا به تورم مصرف کننده منتقل شده و سبب کاهش قدرت خرید جامعه در دوره بعد می شود. بنابراین می توان پیش بینی کرد رکورد تورم تولید کننده صنعت در زمستان سال قبل موجب بالارفتن سطح عمومی قیمت ها در بهار 1400 بیشتر از آن چه درقبل ثبت شده، خواهد شد.

تورم

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید