رکورد تورم نهاده های ساختمانی در سال 99

پیش‌بینی قیمت مسکن در تهران‌+نمودار

کدخبر: ۴۰۹۵۸۴
تورم نهاده های ساختمانی در سال 99 به رکورد خود در دهه 90 رسیده و گرانترین سال را دراین بازه به ثبت رسانید. سوابق گذذشته نشان می دهد این اتفاق موجب تداوم موج گرانی در قیمت مسکن خواهدشد.
پیش‌بینی قیمت مسکن در تهران‌+نمودار

به گزارش اقتصادنیوز، بررسی تورم در نهاده های ساختمانی به محققین ابزار پیش بینی قیمت مسکن را در دوره های آتی می دهد. درهمین خصوص روند قیمت ها از این متغیر در سالهای اخیر نشان از چندین رکورد تورمی در سال 99 داشته است.

تورم های بالای صد در صد در زیر گروه های مسکن و بالارفتن بی سابقه قیمت مصالح ساختمانی در سال 99 خبر از گرانی قیمت مسکن درآینده را دارد.

رکورد گرانی مسکن در سال 99

شاخص قیمت تولید کننده در نهاده های ساختمانی مشتمل بر اجزای ساخت مسکن بوده و معرف هزینه ساخت و ساز مسکن در هر منطقه است.

بنابر گزارشی که مرکز آمار از وضعیت نهاده های ساختمانی در فصل پایانی سال 99 منتشر کرد متوسط شاخص قیمت مصرف کننده این بخش در زمستان این سال به 746.9 رسیده و نسبت به موقعیت مشابه خود در فصل قبل 97.2 درصد افزایش پیدا کرده است.

به این معنا که تورم نقطه به نقطه دراین فصل 97.2 درصد بوده و به عبارت دیگر قیمت ها نزدیک به دوبرابر فصل قبل گرانتر شده اند.

بررسی داده های فصلی تورم نهاده ها در تهران نشان می دهد رکورد تورم نقطه به نقطه این بخش در پاییز 99 رخ داده که برابر با 101.6 در صد بوده است. در این فصل نیز گرچه تورم پایین تر بوده اما همچنان رکورد دومین تورم در این دهه را داشته است. نکته مهم دیگر آن است که تورم کمتر در زمستان نسبت به پاییز به معنای ارزانی نیست به آن معناست که نهاده ها در این فصل اندکی کمتر از پاییز گران شده اند.

تورم میانگین نیز که حافظه ای دراز مدت داشته و تغییرات قیمت در 12 ماهه منتهی به ماه مورد نظر را نسبت نشان میدهد در زمستان 99 به اوج خود رسیده و رکورد 76.4 درصد را به ثبت رسانده است.

در ادامه در بررسی جزئی تر از نهاده های ساختمانی به رکورد های تورمی در تفکیک گروه ها پرداخته می شود.

مسکن

رکوردهای تورمی در نهاده های ساختمانی تهران

«گروه سنگ» درمیان تورم زمستانی گروه های نهاده های مسکن در شهر تهران بالاترین گرانی را نسبت به زمستان 98 تجربه کرده و تورم نقطه به نقطه آن رکوردی معادل با 140 درصد را به ثبت رسانده است.

«گروه سیمان بتن شن ماسه»، «گروه تاسیسات مکانیکی و انواع عایق حرارتی»، «گروه ایزوگام و قیرگونی آسفالت»، «چوب»، «آهن آلات در و پنجره»، «موزاییک کاشی سرامیک»، «انواع بلوک سفال آجر»، 7 گروه دیگری هستند که تورم آنها بالاتر از 100 درصد ثبت شده و به عبارت دیگر بیش از دوبرابر نسبت به سال قبل گران تر شده اند.

در این میان کمترین تورم نیز به بخش خدمات تعلق داشته که برابر با 40 درصد بوده است.در صورتی که شاخص قیمت در هر سال را به صورت متوسط جمع فصول در همان سال محاسبه کنیم می توانیم تصویری از وضعیت هزینه ها را در مقیاس سالانه به تصویر بکشیم. این تصویر نشان از بالاترین حد گرانی در سال 99 داشته است.

مسکن

انتقال موج گرانی به قیمت مسکن

بررسی روند تورم نهاده های ساختمانی در دهه 90 نشان از دو رکورد داشته است. در همین خصوص تورم نهاده های ساختمانی در سال 99، در ایران به 76.4 درصد رسیده که بالاترین تورم در سال های اخیر بوده است. 

کمترین تورم در نهاده های ساختمانی در این دهه نیز به سال 94 تعلق داشته که در آن سال برابر با منفی 1.8 درصد به ثبت رسیده است. به این معنا که در سال 94 در این حوزه شاهد کاهش قیمتها بوده و مصالح نسبت به سال قبل خود 1.8 درصد ارزانتر خریداری می شده است.

مسکن

درنهایت برآورد رگرسیون و ضرایب رابطه احتمالی بین قیمت مسکن و قیمت نهاده های ساختمانی نشان می دهد این دو بایکدیگر رابطه ای کاملا همسو داشته و افزایش تورم در هر کدام موجب بالاتر رفتن تورم در دیگری می شود.

درهمین رابطه می توان ادعا کرد بالاتر رفتن هزینه ساخت مسکن سبب خواهد شد قیمت مسکن لااقل برای یک سال همچنان در مسیر گرانی باشد. چرا که هر چند قیمت مسکن به خرید و فروش آن بستگی داشته اما همواره از هزینه ساخت آن نیز متاثر بوده و خواهد بود. بالاتر رفتن هزینه ساخت به صورت مستقیم بر قیمت مسکن اثر گذار خواهد بود.

مسکن

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید