به شرط احیای برجام؛

بازگشت دوماهه نفت ایران به بازار جهانی

کدخبر: ۴۱۵۲۵۴
صادرات نفت ایران در ۶ ماه گذشته افزایش داشته و در حال حاضر بیشتر مشتریان نفتی ایران منتظرند تا نتایج مذاکرات در وین و رفع تحریم‌ها مشخص شود تا واردات نفت ایران را از سر بگیرند.
بازگشت دوماهه نفت ایران به بازار جهانی

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از پایگاه خبری اتاق ایران؛ مدیر تحقیقات شرکت انرژی اسپکتس در مصاحبه‌ای به تلویزیون بلومبرگ گفته است: اگر مذاکرات ایران و آمریکا درباره احیای برجام به نتیجه برسد، احتمالا نفت ایران زودترین زمانی که رسما وارد بازار می شود ماه اوت خواهد بود.

 

از روز سه‌شنبه دور پنجم مذاکرات ایران، آمریکا و سایر کشورهای حاضر در برجام آغاز شده و روسیه امیدوار است که این دور آخرین دور مذاکرات باشد.

آمریتا سِن، مدیر تحقیقات انرژی اسپکتس گفته است: آمریکا و ایران قصد دارند پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری ایران به توافق برسند. اگر توافق تا هفته آینده اعلام شود، دست‌کم دو ماه زمان خواهد برد تا نفت ایران از تحریم‌های آمریکا آزاد شده و وارد بازار جهانی شود. زیرا دولت بایدن هر گونه توافق حاصل شده در این مذاکرات را به کنگره خواهد فرستاد که ۶۰ روز برای بررسی آن مهلت دارد. دولت آمریکا می تواند به شکل تئوری بازبینی کنگره را دور بزند اما تحلیلگران انرژی اسپکتس انتظار ندارند چنین کاری را انجام دهد.

در کنار مذاکرات وین برای بازگشت آمریکا به برجام، ایران تلاش  می‌کند جایگاه بازارهای نفتی خود را به‌دست آورد. برای همین چندی قبل امیرحسین زمانی‌نیا، معاون وزیر نفت با محمد بارکیندو در وین دیدار کرد. البته رفتار سایر تولیدکنندگان نفت نیز خبر از بازگشت نفت ایران در آینده‌ای نزدیک به بازارهای جهانی می‌دهد. البته در این میان برخی از خریداران سنتی نفت ایران منتظر نتیجه مذاکرات نمانده‌اند و آنگونه که خبرگزاری «رویترز» اعلام کرده بود، چین به عنوان اصلی‌ترین مشتری ایران، واردات نفت خود از کشورمان را افزایش داده است.

طبق گزارش رویترز صادرات نفت خام ایران به چین چهار درصد افزایش داشته و در چند ماه اخیر این میزان از صادرات بی‌سابقه بوده است. همچنین ایران برای از سرگیری تجارت نفتی خود با کشورهای آسیایی تماس می‌گیرد.

گفته می‌شود در این شرایط، هند هم که به نتیجه‌بخش بودن مذاکرات در وین امیدوار است، می‌خواهد در سال جاری میلادی در لیست واردکننده‌های نفت از ایران باشد و برای همین تلاش‌هایی را هم آغاز کرده است.

مدتی قبل «مانیش راج»، مدیر مالی شرکت «ولاندرا انرژی» چندی پیش گفته بود: ظرفیت صادرات ایران به دو میلیون بشکه در روز نزدیک می‌شود و به نظر می‌رسد با فروش نفت به خریداران چینی، در حال دور زدن تحریم‌هاست. او بر این باور است که به محض رفع شدن تحریم‌هایی که در دوران دونالد ترامپ وضع شدند، یک میلیون بشکه در روز دیگر نفت ایران آماده ورود به بازار است.

آژانس بین‌المللی انرژی هم در جدیدترین گزارش خود عنوان کرد با وجود تحریم‌های آمریکا، ایران شیرهای نفتش را از اواخر سال میلادی گذشته باز کرده و عرضه این کشور در مارس به ۲.۳ میلیون بشکه در روز رسید که بالاترین میزان در حدود دو سال اخیر است.

گفته می‌شود سایر خریداران نفتی ایران نیز در انتظارند تا سیگنال‌های مثبت را از وین دریافت کنند و با رفع تحریم‌ها به جمع مشتریان نفت ایران باز گردند.

الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه هم گفته است: اوپک پلاس از احتمال بازگشت صادرات نفت ایران به بازار جهانی به خوبی آگاه است و با در نظر گرفتن ایران، به محاسبه توازن عرضه و تقاضا خواهد پرداخت.

انرژی اسپکتس انتظار ندارد ایران بلافاصله پس از این که به بازار برگشت، تحت سهمیه تولید اوپک پلاس قرار بگیرد.

شرکت جیبسون شیپ بروکرز برآورد کرده ایران ممکن است حدود ۶۹ میلیون بشکه نفت در ذخایر شناور داشته باشد که پس از رفع تحریم‌های آمریکا به بازار عرضه می‌شوند.

گروه مالی سیتی هم برآورد مشابهی داشته و روز اعلام کرده ایران احتمالا حدود ۶۵ میلیون بشکه نفت در دریا و ۵۴ میلیون بشکه در خشکی نگهداری می‌کند. اگر توافقی حاصل شود و تحریم ها رفع شوند، ایران می تواند در مدت ۱۰ تا ۲۰ روز به بازارهای صادراتی مهم شامل هند و چین نفت صادر کند.

اما ریچارد متیوز، مدیر تحقیقات جیبسون شیپ بروکرز به بلومبرگ گفته: ذخایر نفت شناور ایران پس از رفع تحریم‌ها یک شبه ناپدید نمی‌شود و باید مواردی مانند کانال پرداخت روشن شوند و همچنین تشریفات دیگر انجام شود تا خریداران برای خرید قانونی نفت ایران اطمینان پیدا کنند. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید