احمد حاتمی یزد، تحلیل گر اقتصادی مطرح کرد:

چاپ پول در صورت عدم رفع تحریم ها

کدخبر: ۴۱۵۸۵۹
در صورتی که تحریم ها رفع نشود، وضعیت اقتصادی سه سال گذشته ادامه پیدا می کند. دولت در نهایت با کسری بودجه 50 درصدی رو به رو شده و برای تامین بودجه پول چاپ می کند.
چاپ پول در صورت عدم رفع تحریم ها

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اتاق بازرگانی تهران؛ احمد حاتمی یزد، تحلیل گر اقتصادی با بیان اینکه بهبود وضعیت اقتصاد ایران در سال 1400 بیش از هر چیز به رفع تحریم ها گره خورده است عنوان کرد: آزادسازی منابع ارزی ایران که در کشورهای دیگر بلوکه شده، تنها یکی از عواید رفع تحریم ها برای اقتصاد ایران است. با رفع تحریم، ارتباطات بانکی ایران با دیگر کشورها تسهیل شده و امکان فروش نفت برای دولت ایران فراهم می شود. اگر دولت بتواند نفت را بفروشد و پول آن را به اقتصاد برگرداند، این مسئله به طور حتم بر وضعیت اقتصاد ایران اثر مثبت دارد. باز شدن دست دولت در دسترسی به منابع درآمدی اش، زمینه ساز کاهش تورم است.

 

به گفته یزدی، همچنین رفع تحریم ها، زمینه ساز بروز نشاط اقتصادی در کشور و بهبود سرمایه گذاری است. در چندسال گذشته که تحریم در اقتصاد ایران سایه انداخته، روابط واردکنندگان و صادرکنندگان ایرانی با طرف های خارجی در سخت ترین وضعیت ممکن پیگیری شده و بسیاری از این روابط قطع شده است. با رفع تحریم ها، صادرکنندگان و واردکنندگان ایرانی این فرصت را دارند که در بازارهای بین المللی فعالانه عمل کنند.

وی در ادامه افزود: اما اگر تحریم ها رفع نشود، وضعیت اقتصادی سه سال گذشته ادامه پیدا می کند. دولت در نهایت با کسری بودجه 50 درصدی رو به رو شده و برای تامین بودجه پول چاپ می کند. چاپ پول با افزایش نقدینگی و در نهایت صعود تورم تا مرز 50 درصد هم ممکن است.

یزدی در ادامه با اشاره به اینکه مذاکرات برای رفع تحریم ها در جریان است افزود:  اما آنچه تا امروز مورد موافقت قرار نگرفته، رفع تحریم اشخاص و نهادهای نظامی ایرانی است. طرف آمریکایی صرفا به دنبال رفع تحریم های هسته ای است اما طرف ایرانی معتقد است باید تحریم های اشخاص و نهادهای نظامی که به بهانه تروریسم اعمال شده هم لغو شود. طرف آمریکایی باور ندارد که این تحریم ها، به برجام مربوط است و  درباره این مسئله تا امروز توافقی بین دو کشور حاصل نشده است. این نکاتی است که باید دید در مذاکرات به چه نتیجه ای درباره آن می رسیم و در نهایت، چگونه این تصمیم ها بر وضعیت اقتصاد کشور اثر خواهد گذاشت.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید