آنچه باید درباره بازارها 10 خرداد 1400 بدانید

انتخابات و نبض بازار خودرو، مسکن، ارز و بورس

کدخبر: ۴۱۵۹۷۵
اقتصادنیوز: بازارها رفتار معاملاتی خود را روی دو موضوع تحولات وین و انتخابات ریاست جمهوری تنظیم کرده اند.
انتخابات و نبض بازار خودرو، مسکن، ارز و بورس

به گزارش اقتصادنیوز، بازارها از امروز ممکن است دوباره در مسیر متفاوتی قرار گیرند؛ دیشب در پشت خطی بازار، دلار شروع به تکانه های مثبت افزایشی و خود را برای نوسانات جدید آماده کرد و شکاف قیمت ها بین بازار متشکل ارز، بازار آزاد و سامانه معاملات نیما بیشتر شد. همسو با برکناری عبدالناصر همتی از ریاست کل بانک مرکزی و دلایل این برکناری، بازار ارز از همان عصر دیروز با جهش قیمت مواجه شد.

دلاربازان رفتار خود را در روزهای آینده با پایان جلسات دور پنجم وین و حساس شدن انتخابات ریاست جمهوری پیوند داده‌اند؛ نماینده روسیه روز یکشنبه در توییتی ابراز امیدواری کرد این دور از مذاکرات وین دور پایانی باشد و البته وی تاکید کرده هنوز دستورکار جلسات ششم مورد بحث نیست و همه خواهان آن  هستند که این دور از مذاکرات، دور پایانی باشد. در سوی دیگر با برگزاری انتخابات، به نظر میرسد بازار کم کم کانون توجهات خود را به برنامه های کاندیدها معطوف میکند. برآیند برنامه ها نشان میدهد که بیشتر کاندیداها با اعلان برنامه های تورم‌زا در حال فشار به واکنش بازارها هستند.

در بازار سهام روز یکشنبه برای دومین روز متوالی هفته، شاخص رشد و ناظران از رشد روز میانی هفته (امروز) هم حمایت کردند. البته در کنار بازگشت برخی از تقاضاها در بازار، برخی هم معتقدند بازار باید فشار سمت عرضه را فعلا دست کم نگیرد.

در بازار مسکن همچنان با وجود کاهش قیمت ها وضعیت بازار، شکل انجمادی به خود گرفته است. فعالان مسکن معتقدند با توجه به بالابودن هزینه‌های تمام شده مسکن، تقاضای موثری وجود ندارد که به رونق بازار کمک کند.

در بازار خودرو نیز همچنان به تناسب نوسانات ارزی، قیمت ها با شکاف بیشتری نسبت به روز قبل مواجه میشود و در شرایطی که تقاضای فعالی وجود دارد رشد می یابد.

همسو با اخبار و رویدادهای تاثیرگذار در بازارها، اصلاح قیمت ها همچنان در دستورکار است؛ دیروز سیمان در بورس کالا عرضه شد تا گام های آزادسازی این محصول گام به گام دنبال شود. اصلاح قیمت شکر هم به طور رسمی اعلام شد که نشان از افزایش 72 درصدی قیمت ها دارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید