ناکامی طلا در پس گرفتن مرز 1900 دلار

چرا اعتماد به ارزهای دیجیتال دشوار است

کدخبر: ۴۱۶۹۷۷
اقتصادنیوز: بخش عمده زیرساخت ارزهای دیجیتال در چین قرار گرفته است و احتمال اینکه دولت چین با فشار بر استخراج‌کنندگان، بازار این دارایی‌ها را در جهتی خاص هدایت کند وجود دارد.
چرا اعتماد به ارزهای دیجیتال دشوار است

به گزارش اقتصادنیوز قیمت طلا در بازارهای جهانی که معاملات روز جمعه را با قیمت حوالی 1870 دلار آغاز کرده بود در ادامه رشد کرد. قیمت طلا تا سطوح بالای 1895 دلار نیز رسید، اما تا ساعت ده دقیقه بامداد هنوز موفق به پس گرفتن سطح 1900 دلار نشده بود.

طلا

بازار کار آمریکا در آستانه بازگشایی اقتصادی

آمارهای منتشر شده از بازار کار آمریکا حاکی از کاهش 0.2 درصدی نرخ بیکاری است. این کاهش بیکاری به دلیل کاهش نرخ مشارکت اتفاق افتاد. بر این اساس آمار مشارکت قبل از همه‌گیری 62.8 درصد بود و آخرین آمارها از مشارکت 61.6 درصدی حکایت دارد. مقدار پیش‌بینی شده برای مشارکت از این رقم 0.2 درصد بالاتر بود، اما تحلیل‌گران آمارهای منتشر شده را نه امیدوارکننده می‌دانند و نه فاجعه‌بار.

آمریکا در آستانه بازگشایی اقتصادی است و مسیر این حرکت قیمت فلزگرانبها را تحت تاثیر قرار خواهد. روند تغییرات بازار کار و سرعت بازگشت مشاغل به وضعیت عادی نیز نقش مهمی در روند بازگشایی اقتصادی دارد.

طلا

شاخص دلار و بازدهی اوراق قرضه

تغییرات شاخص دلار آمریکا در روز جمعه منفی بود و این امر تا حدی به فلز گرانبها کمک کرد که افت روز گذشته را جبران کند. رئیس جمهور روسیه نیز اخیرا اظهار کرد، قصد دارند که تسویه حساب با ارزهای غیر دلاری را برای صادرات نفت و گاز در نظر بگیرند. پوتین علاوه بر این گفت:" اگر شرکت‌های روسی دلار را کنار بگذارند، دلار ضربه سنگینی خواهد خورد، اما قصد چنین کاری را نداریم". رئیس جمهور روسیه نسبت به این مسئله که آمریکا از دلار به عنوان ابزاری برای جنگ سیاسی و اقتصادی استفاده می‌کند انتقاد کرد.

تحلیل‌گران اخیرا یکی از عوامل اساسی که می‌تواند به رشد طلا و تضعیف دلار منجر شود را تقویت یوآن عنوان کرده بودند. همراه شدن روسیه با چین برای مقابله با دلار می‌تواند کار دلار را دشوار کند. به هر روی تغییر جایگاه دلار در جریان بازگشت اقتصاد، متغیر دیگری است که بر قیمت فلز گران‌بها تاثیرگذار است.

نقدهایی که به ارزهای دیجیتال وارد است

یکی از انتقادهایی که به ارزهای دیجیتال می‌شود این است که ارزش ذاتی ندارند. در واقع قیمت ارزهای دیجیتال قیمتی است که دنیا به آن می‌دهد. تحلیل‌گران در پاسخ به این انتقاد اظهار می‌کنند که پول فیات نیز از این جهت مشابه ارزهای دیجیتال است.

انتقاد دیگری که به ارزهای دیجیتال می‌شود این است که سیستمی غیر قابل اعتماد دارند. چون ارزهای دیجیتال به دولت یا کشور خاصی وابسته نیست برای مردم دشوار است که به آن اعتماد کنند. تحلیل‌گران از طرفی می‌گویند ارزهای دیجیتال به زیرساخت وابسته است. عمده این زیرساخت‌ها در کشور چین وجود دارند و فعالیت‌های مرتبط با آن در این کشور انجام می‌شود. در نتیجه این احتمال که دولت چین با اعمال فشار روی استخراج‌کنندگان داده، آن‌ها را وادار کند که در جهت برآوردن مقاصدی خاص اقدام کنند وجود دارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • اعلام آمار تامین ارز کالاهای اساسی، صنایع و واردات در برابر صادرات از ابتدای سال تاکنون

      اقتصادنیوز: بر اساس بررسی‌ها از ابتدای فروردین سال جاری تا ۲۸ ام مجموعا حدود ۲.۵ میلیارد دلار ارز به گروه‌های مختلف…

    کارگزاری مفید