پیش‌بینی یک کارشناس از آینده اقتصادی ایران پس از انتخابات

کدخبر: ۴۱۹۷۵۶
یوسفی بابیان اینکه در اقتصاد انتشار پول بدون پشتوانه و خلق پول به‌ نوعی دزدی محسوب می‌شود، گفت: این دزدی از جیب مردم حقوق‌بگیر ثابت فقیر و متوسط رو به پایین جامعه صورت می‌گیرد به‌ گونه‌ای که خود مردم هم متوجه آن نمی‌شوند که دزد دارایی آن‌ها از بین برده است.
پیش‌بینی یک کارشناس از آینده اقتصادی ایران پس از انتخابات

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، یک کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه بر اساس این الگو اقتصاد باید مردم بنیان، عدالت محور، درون‌زا، برون‌گرا و با رویکرد جهادی باشد، گفت: اگر مسئولان آینده در اندیشه حل مشکلات اقتصادی بر اساس الگوی اقتصاد مقاومتی باشند حتماً مشکلات اقتصادی حل خواهد شد و اگر همه دشمنان مان در سراسر دنیا باهم متحد هم بشوند نمی‌توانند کاری انجام بدهند.

احمدعلی یوسفی، کارشناس اقتصاد، با اشاره به اینکه آینده اقتصادی ایران تابع نوع نگاه‌ مسئولین اقتصادی به مشکلات اقتصادی، علل مشکلات و راه‌حل‌های شان است، عنوان کرد: اگر نگاهی درست به این سه مورد داشته باشند، می‌توانند مشکلات را شناسایی، علل را درک و راه‌حل‌های آن ها را ارائه دهند؛ اما اگر نوع تفکری که حاکم می‌شود تفکر حل مشکلات نباشد، نه تنها این مشکلات از درون باقی می‌ماند بلکه تشدید هم می‌شود.

وی بابیان اینکه تورم و گرانی، رکورد و بیکاری، فساد و قاچاق، بی‌مسکنی و بد مسکنی و عدم امکان ازدواج و تشکیل خانواده از مشکلات اساسی جامعه ما است، اظهار کرد: فقر و محرومیتی که بخشی از مردم جامعه با آن مواجه هستند نیز از دیگر مشکلات است که متأسفانه به خاطر تورم‌های شدیدی است که در ساله‌های اخیر رخ داده است.

این کارشناس اقتصادی در رابطه با علت این مشکلات بیان کرد: اساسی‌ترین علل این مشکلاتی که در اقتصاد جمهوری اسلامی ایران با آن مواجه هستیم رانت‌خواری و ویژه خواری است.

وی با تأکید بر اینکه رانت که منافع فراوانی را در اختیار گروه‌های خاص قرار می‌دهد، مشکل اصلی اقتصاد ما است، بیان کرد: علت دیگر نیز انحصارات اقتصادی است که در بخش‌های مختلف اقتصادی با آن مواجه هستیم و هر بخش اقتصاد ایران مانند صادرت، خودروسازی، کشاورزی، معدن  و ... دست قبیله‌های اقتصادی است که در سال‌های اخیر شکل‌گرفته‌اند و با پا گذاشتن روی گلوی مردم اجازه نمی‌دهد که مردم‌سالاری اقتصادی دینی اتفاق بیافتد.

وی ادامه داد: جریان اقتصادی انحصارات، جریان اقتصادی کشور را تبدیل به یک جریان سرمایه سالاری اقتصادی کرده است و به شکل انحصاری در اختیار افرادی که متأسفانه اکثراً مرتبط با مسئولین هستند قرار داده است.

وی علت دیگر ایجاد مشکلات ذکرشده را خلق پول گسترده دانست و تصریح کرد: گسترش حجم پول و ولخرجی‌هایی که این مدت بوده است؛ مانند حقوق نجومی پرداخت‌ شده، باعث شد که دولت با کسری بودجه فراوان رو به ‌رو شود و کسری بودجه را نیز از طریق استخراج از بانک مرکزی جبران کرد و بانک مرکزی تبدیل به قلک دولت شد.

یوسفی بابیان اینکه در اقتصاد انتشار پول بدون پشتوانه و خلق پول به‌ نوعی دزدی محسوب می‌شود، اظهار کرد: این دزدی از جیب مردم حقوق‌بگیر ثابت فقیر و متوسط رو به پایین جامعه صورت می‌گیرد به‌ گونه‌ای که خود مردم هم متوجه آن نمی‌شوند که دزد دارایی آن‌ها از بین برده است.

وی در توضیح این مسئله بیان کرد: مثلاً اگر کسی ۱۰میلیون درآمد دارد، وقتی در یک‌سال با استخراج پول از بانک مرکزی ۵۰ درصد تورم ایجاد می‌شود؛ یعنی ۵۰ درصد درآمد آن فرد دزدیده ‌شده است؛ زیرا در حالی‌که رقم حقوق اش ثابت است قدرت خریداش نصف می‌شود.

مسئول دبیرخانه حوزوی اقتصاد مقاومتی، در خصوص راه‌حل این مشکلات عنوان کرد: باید دقت کنیم که فکر و اندیشه‌ای که حاکم است و به دنبال اقتصاد سرمایه سالاری و ویژه خواری است را انتخاب می‌کنیم و یا اندیشه‌ای که به دنبال مردم‌سالاری اقتصادی است؟ اگر مسئولینی که اندیشه‌های اقتصادی‌شان درون زا نیست را انتخاب کنیم همین شرایط و شاید روزبه‌روز بدتر شدنش را باید تحمل‌کنیم؛ اما اگر به دنبال مردم‌سالاری اقتصاد دینی باشیم، مشکلات برطرف خواهد شد.

وی در تعریف مردم سالاری اقتصادی دینی گفت: نظریه پشتیبان نظام جمهوری اسلامی ایران که مردم‌سالاری دینی است در حوزه اقتصادی تبدیل به مردم‌سالاری اقتصادی دینی می‌شود؛ یعنی بدنه اصلی مردم باید نسبت به اقتصاد، مالک منابع تولیدی و محصول تولیدی، مدیر فرآیند اقتصادی و بهره‌مند از منافع اقتصادی باشند.

این کارشناس اقتصاد ادامه داد: زمانی که بدنه اصلی مردم مالک منابع و محصول تولیدی و بهره‌مند از منافع نهایی باشند کاهش یا افزایش تورم اثری در قدرت خریدشان نخواهد داشت؛ اما اگر اکثر مردم بیکار و یا دستمزد بگیر باشند با اندک تغییرات تورمی متضرر می‌شوند و قدرت خرید به افراد خاصی که دارای اموال و دارایی‌های ثابت مانند ماشین، سکه و زمین هستند، منتقل می‌شود.

وی بابیان اینکه به گفته رهبری اقتصاد مقاومتی الگوی عملی و اسلامی الگو مردم‌سالاری اقتصادی دینی است، تصریح کرد: اقتصاد مقاومتی با ویژگی‌هایی که دارد تنها راه‌حل مشکل اقتصادی ایران است و رهبر معظم انقلاب نیز در بیانیه گام دوم انقلاب مشکلات اقتصادی را به ‌وضوح اعلام کردند و تنها راه برون‌ رفت از آن را اقتصاد مقاومتی دانستند که متأسفانه در اندیشه حاکم بر اقتصاد ایران اصلاً حرفی از الگوی اقتصاد مقاومتی نیست و اساساً الگوی اقتصاد مقاومتی که برآمده از نظام اقتصاد اسلام است را قبول ندارند و به همین خاطر این مشکلات در کشور ما به‌ وجود ‌آمده است.

وی با اشاره به اینکه بر اساس این الگو اقتصاد باید مردم بنیان، عدالت محور، درون‌زا، برون‌گرا و با رویکرد جهادی باشد، افزود: اگر مسئولان آینده در اندیشه حل مشکلات اقتصادی بر اساس الگوی اقتصاد مقاومتی باشند حتماً مشکلات اقتصادی حل خواهد شد و اگر همه دشمنان مان در سراسر دنیا باهم متحد شوند هم نمی‌توانند کاری انجام بدهند.

وی بابیان اینکه هرجایی مردم‌سالاری را عملی کردیم موفق شدیم، ادامه داد: در حوزه نظامی موفق هستیم چون در هشت سال دفاع مقدس الگوی ابزار سالاری دفاعی را به الگوی مردم‌ سالاری دفاعی تبدیل کردیم و دیدیم که دشمنان مان با به کار گرفتن داعش می‌خواستند در درون مرز های‌مان با ما بجنگند با استفاده از این مدل توانستیم با داعش دو هزار کیلومتر خارج از مرز های مان و در نزدیکی اسرائیلی که داعش را به وجود آورده بود با آن ها بجنگیم وشکست شان دهیم.

یوسفی با تاکید بر اینکه الگو مردم سالاری اقتصادی دینی تنها راه  برون رفت از مشکلات است، یاد آور شد: البته این الگو در صورتی کاربرد دارد که مولفه ها و سیاست های آن  بر اساس تفسیر رهبری تبیین شود نه بر اساس تفسیر سرمایه داری لیبرال که با ساخت تمدنی و الگوی توسعه ایران متفاوت است.

وی با اشاره به اینکه مردم که با مشکلات اقتصادی مواجه هستند حتماً باید با جست‌وجو کاندیدایی که الگو مردم‌سالاری اقتصادی را قبول دارد را پیدا کنند و برای حل مشکلات به این مدل رأی بدهند، بیان کرد: اگر مردم با صندوق فاصله بگیرند کسانی که به‌جای این الگو، الگوی سرمایه‌داری را قبول دارند به‌جایشان رأی می‌دهند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید