تاثیر انتخابات در بازارهای ایران

کدخبر: ۴۲۰۰۷۷
اقتصادنیوز : بازارهای مهم ایران در شرایطی متقاوت هفته منتهی به برگزاری سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری را تجربه کردند.
تاثیر انتخابات در بازارهای ایران

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرآنلاین،قیمت دلار در هفته منتهی به برگزاری سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری نوسانی محدود را تجربه کرد و هر چند از دایره ۲۳ هزار تومان در صرافی‌های بانکی فراتر نرفت اما در بازار آزاد رکورد ۲۴ هزار تومان را شکست.

فعالان بازار معتقدند حساسیت بالای انتخابات از یک سو و عدم اعلام دستیابی به نتیجه در مذاکرات وین از سوی دیگر سبب شد قیمت دلار در کانال ۲۳ هزار تومان نوسانی محدود را تجربه کند.

 کانال ۲۳ هزار تومان کانال سخت مقاومتی برای دلار تلقی می‌شود به طوری که رفت و برگشت دلار از این کانال در ماه‌های اخیر بارها اتفاق افتاده است. از سوی دیگر همپای نوسان دلار در کانال ۳ هزار تومان یورو نیز نوسانی محدود را در کانال ۲۸ هزار تومان تجربه کرد.

نوسان دلار در همین محدوده اما سبب افزایش قابل ملاحظه خرید و فروش نشد. بسیاری از فعالان بازار معتقدند قیمت دلار در صورت دستیابی به توافق در وین روندی کاهشی را تجربه خواهد کرد.

بر این اساس برخی معتقدند قیمت دلار پس از دستیابی به توافق حتی می‌تواند به کمتر از بیست هزار تومان برسد اما هستند کارشناسانی که این رقم را البته رقمی ماندگار در بازار نمی دانند.

سکه و طلا

 قیمت سکه در اولین روز هفته در بازار ۱۰ میلیون و ۵۰۷ هزار تومان بود با این حال در آخرین روز کاری هفته قیمت با رشدی نزدیک به ۲۵۰ هزار تومن به ۱۰ میلیون و ۷۵۲ هزار تومان افزایش یافت.

 این افزایش قابل توجه از یک سو تحت تاثیر نوسان بهای طلا در بازارهای جهانی وز ا سک یو تحت اثیر نوسان قیمت دلار در بازارهای داخلی رخ داد.

 بر اساس این گزارش، از عصر دیروز اما قیمت‌ها در بازار جهانی طلا روندی کاهشی را تجربه کرده است. این ریزش بهای طلا بی‌شک تاثیر خود را از صبح شنبه در بازار طلا و سکه آشکار کرده و روندی ریزشی را بر بازار حاکم خواهد کرد. بازار سکه در هفته منتهی به انتخابات ریاست جمهوری یکی از پربازده‌ترین بازارها بود. این روند البته در هفته پیش‌رو تحت‌تاثیر نوسانات شدید بازار جهانی طلا تغییر خواهد کرد.

قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز در بازار نوسانی محدود در محدوده ۱۰ هزار تومان ر در این هفته پذیرا بوده است.

بورس

پس از دو هفته رشد بورس و بازگشت این بازار به میدان رقابت، ظاهرا این هفته پا پس کشیده و بار دیگر ریزش کرده است.شاخص کل بورس در هفته قبل روی سطح یک میلیون و ۱۵۱ هزار واحدی قرار داشت. شاخص بازار سرمایه در این هفته چهار هزار و ۱۷۱ واحد رشد کرد و ۰٫۳ درصد بازدهی منفی به ثبت رساند.براساس آمارهای سازمان بورس و اوراق بهادار، شاخص بورس پایان این هفته با قرار گرفتن روی سطح یک میلیون و ۱۴۷ هزار واحدی به معاملات پایان داد.

مسکن و خودرو

 خبرهای رسیده از دو بازار سنتی و مهم ایران یعنی بازار مسکن و خودرو موید رکودی چشمگیر در این بازار است. قیمت مسکن لوکس در بازار در ماه های اخیر با کاهش ربروست اما آنچنان که از سخنان فعالان بازار برمی‌آید خریداران تصمیم‌گیری درباره خرید مسکن را به تعیین نتیجه انتخابات موکول کرده‌اند  این وضعیت در بازار خودرو نیز به چشم می‌خورد.   به گفته نائب رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران بازار خودرو این روزها خالی از مشتری است و خرید و فروش چندانی در بازار صورت نمی‌گیرد. بسیاری معتقدند مشتریان پس از برگزاری انتخابات به تدریج برای بازگشت به بازار تصمیم خواهند گرفت.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید