تفکر اقتصادی دولت رییسی به کدام سمت است؟

کدخبر: ۴۳۱۳۷۹
رییس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران گفت: من اعتقاد دارم که ما تقریبا به سمت اقتصاد شبه‌دولتی داریم حرکت می‌کنیم.
تفکر اقتصادی دولت رییسی به کدام سمت است؟

 

به گزارش اقتصاد نیوز، ابوالفضل روغنی‌گلپایگانی در گفت‌وگو با خبرآنلاین در پاسخ به این پرسش که فکر می‌کنید تفکر اقتصادی دولت آقای رییسی به کدام سمت است؟ اقتصاد دولتی یا آزاد؟ می‌گوید: آنچه که من می‌شنوم، بیشتر تفکر اقتصاد غیرآزاد مطرح می‌شود، یعنی شبه‌دولتی. من اعتقاد دارم که ما تقریبا به سمت اقتصاد شبه‌دولتی داریم حرکت می‌کنیم.

رییس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران بیان کرد: اولا این‌که ما اقتصاد را خیلی دیگر نمی‌توانیم دولتی کنیم، چون قوانین اجازه این‌که ما بخواهیم دولت را بزرگ کنیم، به ما نمی‌دهد. اما این‌که اقتصاد بازار آزاد را داشته باشیم، من خیلی این تفکر را در تیم آقای رییسی نمی‌بینم.

کدام تفکر اقتصادی مطلوب شرایط اقتصاد کشور است؟/ به سمت اقتصاد شبه‌دولتی حرکت می‌کنیم

روغنی‌گلپایگانی با اشاره به خطر وجود شبه‌دولتی‌ها در اقتصاد، تصریح کرد: ما باید بپذیریم که اقتصاد دولتی در دنیا جواب نداده است. یک‌سری از صنایع و تصمیمات باید در اختیار دولت باشد، مثلا همه دولت‌ها یک ایرلاین دولتی دارند، اما نه به مفهومی که ما در اقتصاد کشور شاهد هستیم. در حال حاضر ۷۰ درصد اقتصاد کشور شبه‌دولتی و تقریبا دولتی است و ۳۰ درصد آزاد است. اما این در دنیا برعکس است. یعنی ۸۵ درصد اقتصاد در اختیار بخش خصوصی و ۱۵ درصد جزو مراکز حساس و امنیتی است که نمی‌شود واگذار کرد.

وی افزود: در حال حاضر نظارت بخش نفت باید در اختیار دولت باشد، اما تولید و توزیع نفت باید در اختیار بخش خصوصی باشد؛ کاری که دنیا تجربه کرده است. اقتصاد متورم و دیوان‌سالار کشور ما همین الان یک اقتصاد دولتی است و راه برون‌رفت هم این است که فرصت‌ها را در اختیار بخش خصوصی قرار دهیم و دولت نظارت داشته باشد.

رییس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران در پاسخ به این پرسش که کدام تفکر اقتصادی مطلوب شرایط کنونی اقتصاد کشور است؟ عنوان کرد: اقتصاد آزاد و شفاف بهترین گزینه است. قوانین جاری کشور نیز این موضوع را تاکید می‌کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید