خبر مهم درباره واریز مابه‌التفاوت فروردین بازنشستگان

کدخبر: ۴۳۱۸۸۹
حسن صادقی گفت: اگر سازمان به تعهدات خود عمل کند، ظرف یک هفته آینده معوقات بازنشستگان از سازمان به صفر می‌رسد ولی می‌ماند مطالبات سازمان از دولت که متاسفانه رقم بسیار هنگفتی است. بیشتر مشکل ما در این بخش است و نگرانی‌ها در این حوزه بسیار جدی است.
خبر مهم درباره واریز مابه‌التفاوت فروردین بازنشستگان

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایلنا، تامین ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار برای پرداخت مابه‌التفاوت فروردین بازنشستگان کارگری چند ماه به درازا کشیده، انتظاری به درازای فروردین تا مردادماه! حالا بازنشستگان در آستانه تغییر دولت، نگرانند که نکند پرداخت مابه‌التفاوت در جریان تغییرات مدیریتی به فراموشی سپرده شود و همسان‌سازی سرنوشتی ناکام پیدا کند.

حسن صادقی (رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری) که پیگیر اجرای متناسب‌سازی و پرداخت مابه‌التفاوت بازنشستگان است، در این رابطه می‌گوید: پرداخت مطالبات بازنشستگان ربطی به دولت ندارد و جزو تعهدات سازمان تامین اجتماعی است. ضمن اینکه هنوز تا تغییر و تحول احتمالی در سازمان تامین اجتماعی زمان داریم.

مابه‌التفاوت فروردین بازنشستگان تا هفته آینده واریز شود/ سرنوشتِ مبهمِ پرداخت فقط ۶۰ هزار میلیارد تومان از بدهی دولت به سازمان/ جناح‌بندی سیاسی را کنار بگذاریم

پرداخت مطالبات ظرف مدت یک هفته

او تاکید می‌کند: چند روز پیش وعده داده بودند که نهایتاً ظرف ده روز معوقات بازنشستگان را می‌پردازند و اکنون فقط یک هفته از آن زمان باقی مانده لذا نهایتاً تا هفته آینده باید مابه‌التفاوت فروردین بازنشستگان به حساب آن‌ها واریز شود. ما توقع داریم به این وعده عمل کنند و همه بازنشستگان بتوانند معوقات خود را در هفته آینده دریافت نمایند.

او به نگرانی‌ها بابت تغییرات مدیریتی در سازمان اشاره می‌کند و می‌گوید: برداشتن آقای سالاری از مدیریت سازمان، کار درستی نیست. اگر ایشان را بردارند بی‌تدبیری اتفاق اتفاده چراکه مدیری که سوار کار است و در این مدت به زیر و بم کار به خوبی آشنا شده، باید فارغ از مسائل جناحی سر کار بماند.

بهتر است «سالاری» بماند

به گفته صادقی، متاسفانه در ایران، اوضاع به گونه‌ای است که برای جناح‌های سیاسیِ حاکم، توانمندی افراد و مدیران ملاک نیست و فقط وابستگی جناحی مهم است و این بدون تردید یک عارضه منفی در نظام سیاسی ماست.

او تاکید می‌کند: ماندن سالاری بر مسند مدیریت سازمان تامین اجتماعی، هم به نفع نظام و هم به نفع جامعه هدف یعنی کارگران و بازنشستگان کشور است و عوض کردن ایشان می‌تواند به ضرر دولت و شخص رئیس جمهور تمام شود.

صادقی ادامه می‌دهد: با این وجود اگر ایشان را عوض کنند، هر فردی که مدیرعامل جدید سازمان شود باید تعهدات در قبال بیمه‌شدگان را به طور کامل بپذیرد. در ارتباط با پرداخت مابه‌التفاوت بازنشستگان نیز جای نگرانی نیست چراکه باید در عرض یک هفته و قبل از هر تغییر مدیریتی، این معوقات پرداخت شود.

صادقی با بیان اینکه عمل به تعهدات در قبال جامعه هدف، جزو وظایف ذاتی سازمان تامین اجتماعی و مدیریت آن است، اضافه می‌کند: اگر نخواهند به تعهدات خود در قبال بازنشستگان عمل کنند ما از تمام قدرت اجتماعی خود برای اقناع سازمان استفاده خواهیم کرد. تا اینجای کار در مذاکراتی که داشته‌ایم مدیران سازمان معوقات بازنشستگان را جزو دیون سازمان دانسته‌اند و انتظار داریم خیلی زود پرداخت دیون صورت بگیرد تا دیگر معضلی به نام مطالبات معوقه بازنشستگان کارگری نداشته باشیم. هرچه زودتر این مطالبات را تسویه کنند بهتر است و بازنشستگان زودتر از نگرانی نجات می‌یابند.

بخشی از نگرانی بازنشستگان به پرداخت همین مبلغ ناچیز مابه التفاوت متناسب‌سازی فروردین بازمی‌گردد اما بازنشستگان کارگری نگرانی به مراتب بزرگتری نیز دارند: نحوه پرداخت بدهی‌های دولت به سازمان و استمرار متناسب سازی.

پرداخت فقط ۶۰ هزار میلیارد تومان از بدهی دولت به سازمان

رویکرد خود را تغییر ندهند «حتماً» به مشکل برمی‌خوریم!

در بحبوحه‌ی تغییرات دولتی، بازنشستگانِ کم درآمد کارگری نگران آینده سازمان تامین اجتماعی هستند. تا همین امروز دولت حدود ۴۰۰ هزار میلیارد تومان به سازمان و بیمه‌شدگان آن دین پرداخت نشده دارد و اگر این روند ناکارآمد در دولت بعدی تداوم داشته باشد، سازمان به زودی در اجرای تعهدات حتی تعهدات جاری خود ناتوان خواهد ماند.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری ضمن تایید این مساله می‌گوید: بدون تردید اگر دولت بدهی‌های خود را به سازمان نپردازد و الزامات قانون بودجه رعایت نشود، خیلی زود سازمان تامین اجتماعی در اجرای تعهدات به جامعه هدف، به مشکل برخواهد خورد.

این نگرانی بسیار جدی در شرایطی مطرح است که دورنمای عمل به تعهدات دولت اصلاً روشن نیست. در قانون بودجه ۱۴۰۰، ملبغ ۸۹ هزار میلیارد تومان برای پرداخت بدهی‌های دولت به سازمان در سال جاری پیش‌بینی شده است. اما پرداخت این اعتبار هنوز در هاله‌ای از ابهام است و یادمان نرود که همین امروز چهارماه از سال ۱۴۰۰ گذشته است و اگر قراربود که قانون به درستی و با دقت اجرا شود باید لااقل یک سوم این اعتبار ۸۹ هزار میلیارد تومانی به حساب سازمان واریز می‌شد.

صادقی با تایید روشن نبودن چشم‌انداز پرداخت‌های دولت به سازمان می‌گوید: از ۸۹ هزار میلیارد تومان قانون بودجه فقط ۶۰ هزار تا را پذیرفته‌اند یعنی ۲۰ هزار میلیارد تومان کم کرده‌اند! بنابراین به نظر می‌رسد امسال قرار نیست بیش از ۶۰ هزار میلیارد تومان از مطالبات تامین اجتماعی وصول شود.

آیا این ۶۰ هزار میلیارد تومان حتماً پرداخت می‌شود؛ این فعال صنفی در پاسخ می‌گوید: مشخص نیست از این ۶۰ هزار میلیارد تومان چه میزان را در جاری سه ماهه اول و چه میزان را در جاری سه ماهه دوم دیده‌اند. باید منتظر باشیم و ببینیم دولت چه عملکردی در قبال سازمان تامین اجتماعی خواهد داشت. به هر حال هرچه جلوتربرویم، مساله مشخص‌تر می‌شود. امیدواریم دولت به تعهدات خود در قبال سازمان عمل کند؛ تعهد دولت به سازمان تامین اجتماعی، مهم‌ترین تعهد جاری دولت است.

او با تکیک دو مقوله‌ی «مطالبات معوقه بازنشستگان از سازمان» و «مطالبات سازمان از دولت» می‌گوید: اگر سازمان به تعهدات خود عمل کند، ظرف یک هفته آینده معوقات بازنشستگان از سازمان به صفر می‌رسد ولی می‌ماند مطالبات سازمان از دولت که متاسفانه رقم بسیار هنگفتی است. بیشتر مشکل ما در این بخش است و نگرانی‌ها در این حوزه بسیار جدی است. اگر دولت در پرداخت بدهی خود به سازمان اهتمام نورزد و طبق یک رویکرد مثبت و تعاملی، پرداخت مطالبات سازمان را در برنامه‌های جاری سه ماهه خود قرار ندهد، بدون هیچ تردیدی خیلی زود به مشکل برخواهیم خورد.

دولت به تعهدات خود عمل کند!

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری تاکید می‌کند: قبلاً هم بارها گفته‌ایم و تاکید کرده‌ایم و بازهم با تاکید بسیار می‌گوییم اگر انتظار داریم سازمان به خوبی به همه تعهدات جاری خود در قبال بیمه‌شدگان در حوزه‌های درمان و مستمری عمل کند، باید رویکرد دولت تغییر کند. دولت نخواهد رویکرد خود را عوض کند و همچنان به تعهدات خود بی‌تفاوت بماند، بحران منابع و مصارف سازمان تامین اجتماعی، این ابربیمه‌گر کشور خیلی زود به مرحله‌ای بسیار جدی و خطرساز می‌رسد.

او در پایان بازهم اضافه می‌کند: تا اینجای کار توانسته‌ایم تا حدودی وضعیت معیشت بازنشستگان کارگری را بهبود نسبی ببخشیم و برای ادامه مسیر نیاز به همراهی و مساعدت داریم؛ بنابراین بازهم می‌گویم دولت جدید اگر آقای سالاری را در سمت خود به عنوان مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی ابقا کند، مسیر مطالبه‌گری بازنشستگان تسهیل می‌شود چراکه ایشان به زیر و بم کار و مسائل مربوطه به خوبی آشناست و هیچ دلیلی ندارد یک مدیر آشنا به امور را بردارند و فردی ناآشنا را بیاورند تا همه مراحل از ابتدا بازتکرار شود. برای مدیریت سازمان بزرگ و مهمی مثل تامین اجتماعی، توانمندی و کفایت لازم است و باید همین توانمندی در اولویت باشد نه وابستگی‌های سیاسی و جناحی!

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید