توضیحات میرکاظمی درباره رشد ۸۰۰ درصدی قیمت خودرو

کدخبر: ۴۳۳۶۴۳
رییس سازمان برنامه و بودجه درباره رشد ۸۰۰ درصدی قیمت خودرو توضیحاتی داد.
توضیحات میرکاظمی درباره رشد ۸۰۰ درصدی قیمت خودرو

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از  خبرآنلاین، سید مسعود میرکاظمی در مراسم تودیع و معارفه رییس سازمان برنامه و بودجه افزود: فارغ از همه هیاهوهایی که در کشور وجود دارد، وظیفه اصلی ماست که بتوانیم بر این امر نائل شویم.

وی گفت: اگر شاخص‌های بهره‌وری در طول ۴۰ سال گذشته بررسی کنیم، ثابت یا منفی بوده، چرا باید اینطور باشد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود: سرمایه‌گذاری هنگفتی انجام شده، ولی تولید موثری نداشتیم، چرا امروز باید ۹۰ درصد واحدهای صنعتی ما تعطیل شود؟

وی ادامه داد: به شما قول می‌دهم خیلی از آن‌ها اگر در شرایط تحریم هم نبودیم، تعطیل بودند. رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: در برخی مواقع به تولید ۱۰ واحد یک کالا نیاز داریم، اما ظرفیت ۱۰۰ واحد ایجاد شده است و قدرت رقابت هم ندارد، چرا این منابع را باید هدر دهیم.

توضیح رییس سازمان برنامه درباره رشد ۸۰۰ درصدی قیمت خودرو

میرکاظمی افزود: بهره‌وری سرمایه، بهره‌وری کل، بهره‌وری نیروی انسانی وضعیت خوبی نداشته در حالی که خروجی‌های بالایی در سطح کارشناسی ارشد و دکتری در رشته‌های مختلف با رشد علمی یازده برابری داشتیم،

وی عنوان کرد: متاسفانه شاخص‌های بهره‌وری نیروی انسانی، شاخص‌های خوبی نیست و نشان می‌دهد باید دقیق‌تر و ظریف‌تر مسائل کشور را رصد کنیم این امر به خصوص باید در سازمان برنامه و بودجه اتفاق بیفتد تا بتوانیم به راه حل‌هایی دست یابیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: در رشد اقتصادی هم علیرغم سرمایه‌گذاری سنگین در زیرساخت‌ها، متوسط رشد اقتصادی پایین بوده است، در ۸ تا ۱۰ سال گذشته رشد اقتصادی هشت دهم تا نزدیک به صفر بود.

وی افزود: تورم نیز عمدتا بالاست و در طول ۴۰ سال گذشته، جز دو تا سه سال بقیه سال‌ها با تورم‌های دو رقمی و افزایش هزینه‌ها روبرو بودیم، امروز متوسط قیمت خوراکی که بانک مرکزی اعلام می‌کند حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ درصد است و رشد قیمت در مسکن ۷۰۰ درصد و رشد قیمت در خودرو ۸۰۰ درصد است، آیا این مسیر می‌تواند ادامه پیدا کند؟ به نظرم باید روی این موضوع کار کنیم و ریل را تغییر دهیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود: اگر صحبت از رشد اقتصادی ۸ درصدی بوده عملا تحقق پیدا نمی‌کرد و اگر دنبال تورم یک رقمی بودند متاسفانه در بسیاری مواقع دچار تورم دو رقمی بودیم، در کشور نرخ بیکاری یک رقمی را در برنامه قرار می‌دادند، اما اتفاق نمی‌افتاد و عمدتا دو رقمی بوده است و همه این‌ها نشان می‌دهد یک مشکلی وجود دارد.

وی ادامه داد: اگر این مشکلات را به تحریم گره بزنیم درست است، تحریم تاثیر دارد، کسی آن را رد نمی‌کند، ولی در شرایطی که خیلی هم تحریم جدی نبوده این مشکلات را داشتیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: گاهی می‌گویند نفت نمی‌فروشیم این مشکلات پیش می‌آید، اما شرایطی بوده که نفت هم فروختیم، ولی این نابسامانی را در شاخص‌های کلان کشور داشتیم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید