ایجاد سامانه‌هایی برای مسکن و یارانه اقشار ضعیف

کدخبر: ۴۴۱۴۳۷
​اقتصادنیوز : نمایندگان مجلس و مسئولان دولتی از راه‌اندازی عن‌قریب سامانه‌ای به منظور ثبت نام افراد فاقد مسکن خبر می‌دهند؛ وزیر رفاه نیز قطع یارانه ثروتمندان و افزایش یارانه اقشار ضعیف را در قالب سامانه جامع رفاه ایرانیان که تا یک سال آینده تکمیل می‌شود را در دستور کار دارد.
ایجاد سامانه‌هایی برای مسکن و یارانه اقشار ضعیف

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، رییس کمیسیون عمران مجلس اخیرا اعلام کرده که سامانه ثبت نام افراد فاقد مسکن تا یک ماه آینده راه‌اندازی می‌شود. البته در حال حاضر نیز سایت طرح اقدام ملی مسکن وجود دارد که هر از گاهی برای ثبت نام فراخوان داده می‌شود. اما محمدرضا رضایی کوچی ـ رییس کمیسیون عمران مجلس ـ گفته است: سامانه‌هایی که در حال حاضر وجود دارد معایب فراوانی دارد و باید سامانه‌ای جامع برای ثبت نام افراد فاقد مسکن و جامعه هدف طراحی شود. اولویت هم افراد فاقد مسکن و افرادی که درآمدهایشان کفاف خانه دارا شدن آنها را نمی‌دهد باشد.

چند روز بعد هم (۱۹ شهریورماه ۱۴۰۰) رستم قاسمی ـ وزیر راه و شهرسازی ـ بیان کرد:  مردم دغدغه تامین مسکن خود را نداشته باشند  و تمام افرادی که فرم «ج» آنها قرمز نشده نسبت به ثبت نام نام در سامانه اقدام کنند.

قاسمی با بیان اینکه ساخت برخی واحدها را خود مردم و برخی را بنیاد مسکن بر عهده می‌گیرد تا کارها به سرعت پیش برود گفت: با این قانون جدید جهش و رونق مسکن که توسط مجلس شورای اسلامی مصوب شده به ما اجازه خوبی داده و زمین، وام و کمک‌های خوبی به مردم ارائه خواهد شد تا صاحب‌ خانه شوند.

از طرف دیگر وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی با بیان براساس قانون،  یارانه ثروتمندان باید قطع شود  و یارانه اقشار ضعیف افزایش یابد، گفته است: ما به مجلس وعده دادیم که طی یک سال سامانه جامع رفاه ایرانیان را تکمیل کنیم تا براساس آن بتوان سیاست‌گذاری‌های لازم را در این زمینه انجام داد.

بنا به گفته حجت الله عبدالملکی، بر اساس قانون، یارانه پردرآمدها (طبق فرمول خاصی) باید قطع شود و یارانه اقشار ضعیف افزایش یابد. نکته اصلی در این امر نحوه شناسایی این افراد است که برای تحقق آن به بانک اطلاعاتی اقتصادی قوی نیاز است تا بتوان براساس آن سطح درآمدی افراد را تعیین کرد.

وزیر کابینه سیزدهم افزود: هرچند در سال‌های گذشته راه‌اندازی سامانه جامع رفاه ایرانیان در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی آغاز شده اما اطلاعات آن ناقص بوده و برخط نیست، تکمیل این سامانه جزو برنامه‌های ما است.

اگر دو طرح مذکور که تامین مسکن و کاهش دغدغه‌های معیشتی را هدف‌گذاری کرده به مرحله اجرا در بیاید قطعا تاثیرات مثبتی در سطح رفاه خانوارها خواهد داشت. دولت و مجلس در قالب قانون جهش تولید و تامین مسکن به منظور ساخت یک میلیون واحد مسکونی هم‌اکنون در حال برنامه‌ریزی هستند.

کاهش قیمت نهاده‌های ساختمانی راه را برای احداث سالانه یک میلیون واحد هموار می‌کند که در روزهای اخیر قیمت سیمان و فولاد کاهش یافته است. سیمان که به دلیل قطعی‌های مکرر برق طی دو سه ماه گذشته تا کیسه‌ای ۱۲۰ هزار تومان رسیده بود هم اکنون در بازار حدود ۵۰ هزار تومان و در بورس حدود ۲۵ هزار تومان فروخته می‌شود. وزیر راه و شهرسازی پنج روز قبل اعلام کرد که طی دو هفته آینده خبرهای خوبی درباره شروع اقدام عملی ساخت برنامه مسکن دولت اعلام می شود. او از ایجاد بانک زمین، برنامه ریزی برای کاهش قیمت سیمان و ارایه پیشنهاداتی در شورای عالی مسکن برای تامین مصالح ساختمانی در روزهای آینده خبر داد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید