تراژدی منابع مشترک

کدخبر: ۴۴۵۹۱۷
Tragedy of the commonsاین یک اصطلاحی متعارف در اقتصاد است.

  مصداق مصیبتی که بی سر و صدا در جریان است و نتیجه درک نکردن مفاهیم و کار کرد های اقتصاد از قبل از انقلاب تا کنون بوده است. مصیبت مورد نظر هم این است؛ فرو نشستن زمین به دلیل تخلیه منابع آب زیرزمینی طی چند سال با تکنولوژی جدید، منابعی که طی هزاران سال به مرور جمع شده . شهر اصفهان در خطر است. شهرک نیروی هوایی طبق اخبار تخلیه شده و بسیاری بناها ترک بر داشته، این مطلب در دشت های مختلف قابل مشاهده است.

تراژدی منابع مشترک چه می گوید؟ هرگاه منابعی بین عده ای مشترک بود و مجانی، هر کس بر اساس ماکزیمم کردن منافع خود بدون توجه به منافع دیگران و نسل آینده از آن استفاده می کند. از آنجا که همه استفاده کنندگان چنین می کنند، با عجله و بی پروا به بیرون کشیدن منابع بر اساس منافع خود می پردازند، نتیجه تراژیک خواهد بود. همان رویکردی که در مورد منابع آب کشور رخ نموده.

راه حال چیست؟ می خواهند عده ای بپسندند یا نه علم اقتصاد می گوید، قیمت گذاری استفاده از این منابع به نحوی باید باشد که هزینه تحمیلی به دیگران و نسل های آینده را هم در بر گیرد. این کاری است که باید می کردند و نکردند و نمی کنند و متاسفانه تراژدی ادامه دارد.

منبع: کانال تلگرامی نویسنده

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید