پایان درگیری اتحادیه اروپا و آمریکا+ جزئیات

کدخبر: ۴۵۱۵۴۶
توافق احتمالی اتحادیه اروپا و ایالات متحده در خصوص رفع تعرفه واردات آلومینیوم و فولاد و مقابله با ظرفیت‌های مازاد ایجاد شده در این صنعت می‌تواند به چالشی برای فولادسازان و آلومینیوم‌سازان چینی بدل شود.
پایان درگیری اتحادیه اروپا و آمریکا+ جزئیات

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از اکوایران، ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا روز یکشنبه به اختلاف بر سر تعرفه‌های فولاد و آلومینیوم پایان دادند و در کنار آن از توافق برای مقابله با تولید فولاد آلاینده و همچنین تعدیل ظرفیت‌سازی مازاد در این صنعت سخن به عمل آوردند.

توافق احتمالی اتحادیه اروپا و ایالات متحده در خصوص رفع تعرفه واردات آلومینیوم و فولاد و مقابله با ظرفیت‌های مازاد ایجاد شده در این صنعت می‌تواند به چالشی برای فولادسازان و آلومینیوم‌سازان چینی بدل شود. چین تولید نیمی از فولاد دنیا را در اختیار دارد. اتحادیه اروپا و ایالات متحده چین را به ایجاد ظرفیت مازاد در این صنایع متهم می‌کنند و درواقع معتقدند این ظرفیت‌سازی مازاد نیاز  بقای صنایع فولادی سایر کشورهای دنیا را تهدید می‌کند.

تصمیمات اخذ شده در حاشیه نشست G20 برای صنایع معدنی

جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده در حاشیه نشست G20 در ایتالیا که درحال برگزاری است و در نشستی مشترک با اورسولا فون، رئیس کمیسیون اروپا، به خبرنگاران در رم گفت: ایالات متحده و اتحادیه اروپا به پیشرفت بزرگی در مذاکرات خود دست یافته‌اند تا به تهدیدات تغییرات آب و هوایی رسیدگی کند و در عین حال از صنعت آمریکا و اشتغالزایی نیز محافظت کند. بر اساس این قرارداد، واشنگتن به کشورهای اتحادیه اروپا اجازه صادرات فولاد و آلومینیوم به ایالات متحده بدون عوارض گمرکی را خواهد داد. البته در این توافق میزان مشخصی برای صادرات آلومینیوم و فولاد بدون وضع تعرفه در نظر گرفته شده که این میزان تقریبا مطابق با حجم صادرات فولاد و آلومینیوم از اروپا به آمریکا پیش از اعمال تعرفه توسط دولت دونالد ترامپ در سال 2018 است.

اتحادیه اروپا نیز در پاسخ به این اقدام مثبت تعرفه‌های تلافی جویانه بر محصولات آمریکایی از جمله ویسکی، قایق های موتوری و موتورسیکلت‌های هارلی دیویدسون وضع کرده بود را حذف می‌کند.

از دیگر توافقات مهم و البته چالش‌برانگیز توافق آمریکا و ایالات متحده آمریکا در حاشیه نشست سران G20، رسیدگی به تاثیرات غیرمطلوب رشد صنایع آلاینده‌ای همچون فولاد بر تغییرات آب‌وهوایی در دنیا بود.

کاخ سفید در اطلاعیه‌ای بدون نام بردن از چین گفت: ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا در تلاشی دوجانبه ورود فولادهایی که در مسیر تولید آن‌ها آلاینده‌های کربنی قابل توجهی وارد جو می‌شود، به بازارهای خود را محدود می‌کنند. این تصمیم در جهت کاهش انتشار آلاینده‌های کربنی گرفته شده است.

بایدن در صحبت با مطبوعات صریح‌تر بود و گفت طبق توافق انجام شده میان ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا این کشور محدودیت‌های بیشتری برای ورود فولاد کثیف (فولادی که تولید آن با انتشار آلاینده‌های کربنی همراه است) از چین به بازارهای خود وضع می‌کند.

مطابق قراردادهای جهانی صنایع فولاد و آلومینیوم دنیا موظف شده‌اند تا ظرف 2 سال آینده به سمت استفاده از انرژی‌های پاک در تولید فولاد و آلومینیوم خود بروند. وضع تعرفه بر خرید محصولاتی که تولید آن‌ها با انتشار آلاینده‌های کربنی زیادی همراه است، گام بعدی برای همراه کردن سایر کشورهای دنیا برای حرکت به سمت استفاده از انرژی‌های پاک است.

گفته می‌شود بخش فولادسازی چین مسئول انتشار 10 تا 20 درصد میزان انتشار آلاینده‌های کربنی در این کشور است و تمرکز بر محدود کردن انتشار آلاینده‌های کربنی منتشر شده تنها از این بخش می‌تواند گامی مثبت در جهت کاهش انتشار آلاینده‌های کربنی در دنیا باشد.

اورسولا فون، رئیس کمیسیون اروپا در این نشست گفت: تولید فولاد یکی از بالاترین منابع انتشار کربن در جهان است. کمیسیون اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای اعلام کرد: ما به دنبال تضمین دوام طولانی مدت فعالیت صنایع، تشویق به تولید و تجارت فولاد و آلومینیوم با میزان انتشار کربن کم و بازگرداندن شرایط بازار محور خواهد بود.

همچنین وزارت بازرگانی ایالات متحده گفت: واشنگتن در حال رایزنی با ژاپن و بریتانیا در مورد مسائل مربوط به تبعات منفی ایجاد ظرفیت مازاد در صنایع فولاد و آلومینیوم در بازارهای این محصولات در دنیا است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید