در گفت‌وگو با مدیرعامل گروه سرمایه‌گذاری مسکن اعلام شد

راه متفاوت خانه‌دار شدن اقشار ضعیف

کدخبر: ۴۵۲۰۲۲
شرکت گروه سرمایه‌گذاری مسکن در حوزه تامین مالی ابزارهای متنوعی را در حال استفاده دارد، این گروه اولین شرکتی است که فروش متری و اوراق سلف موازی را راه‌اندازی کرده و با توجه به شرایط اقتصادی کشور بسیار راهگشا است.
راه متفاوت خانه‌دار شدن اقشار ضعیف

به گزارش اقتصادنیوز بعه نقل از دنیای‌اقتصاد ، بنا به گفته  مدیرعامل شرکت گروه سرمایه‌گذاری مسکن اوراق سلف موازی ابزاری است که در بازار سرمایه تعریف شده و یک فرآیند بسیار طولانی و مطالعات عمیقی روی آن صورت گرفته و ما نیز تاییدیه‌های لازم را از سازمان بورس دریافت کرده و دستورالعمل آن را اصلاح کرده‌ایم؛ از سوی دیگر کمیته فقهی در قم و تهران که در حوزه بورس فعال است نیز، این ابزار را تایید کرده و امیدنامه پروژه مرتبط تعریف شده و امروز منتظر این هستیم که هیات‌مدیره بورس، تایید نهایی استفاده از این ابزار را به ما بدهد تا ما ظرف مدت کوتاهی، اوراق را عرضه کنیم. پروژه ویژه این اوراق شناسایی شده و آماده بوده و برای خریداران قابل اتکا است و این یک اتفاق خوب و جدیدی است که اگرچه تجربه آن وجود ندارد، ولی امیدواریم در تعدیل قیمت‌ها تاثیرگذار باشد؛ چراکه عرضه را تعدیل می‌کند. یاسر امامی با بیان اینکه متاسفانه امروز سطح اقتصادی کشور به نحوی است که یک کارگر یا کارمند، به راحتی نمی‌تواند مازاد درآمد خود را کنار گذاشته و ظرف مدت کوتاهی صاحبخانه شود، بلکه از بازار مسکن جا خواهد ماند، اما ما با این اوراق و ظرفیتی که ایجاد کردیم، حتی یک کارمند معمولی که قدرت خرید یک آپارتمان را ندارد، ظرف سه تا چهار سال می‌تواند به صورت تدریجی یک آپارتمان را در قالب اوراق خریداری کرده و سپس اوراق خود را به ملک تبدیل کند؛ یعنی حتی اگر در انتهای پروژه نیز، اوراق خریداری شده به اندازه خرید آپارتمان نشد، اما ارزش اوراق وی، متناسب با ارزش مسکن در کشور حفظ خواهد شد و به نوعی می‌توان گفت که از بازار ساختمان بهره‌مند خواهد شد.  به گفته وی  اوراق سلف ظرفیت بسیار خوبی است که از بازار سرمایه و با کمک بانک مسکن از آن استفاده کرده‌ایم؛ ضمن اینکه این اوراق به کمک ما برای تامین هزینه‌های پیمانکاران می‌آید؛ ضمن اینکه ما سابقه ساخت چند پروژه در قالب صندوق املاک و مستغلات را داریم؛ اگرچه این صندوق، طی سال‌های گذشته فراز و نشیب داشته است، اما هیچ ارگانی همچون ما تمامی وجوه صندوق را بررسی نکرده است.

مدیر عامل گروه سرمایه‌گذاری مسکن با بیان اینکه  ما  در این حوزه به تجربه بسیار خوبی رسیده‌ایم، گفت:  بر این اساس سه پروژه را اجرایی کرده‌ایم که یکی از آنها در شهر تهران مستقر است که ظرف دو تا سه ماه آینده، آماده تحویل است که این هم یکی دیگر از ظرفیت‌های تامین مالی است که در کنار روش‌های‌ فروش و پیش‌فروش و تهاتری که جزو استراتژی‌های ما هستند، عملیاتی شده است.

 

امامی در پاسخ به این سوال که  پروژه‌هایی که برای اوراق سلف موازی تعریف می‌شود، در حاشیه شهرها متمرکز هستند؟ گفت: ما در شهر جدید پردیس اولین پروژه را تعریف کرده‌ایم؛ اما دومین پروژه، واقع در کلانشهر تبریز بوده که یکی از پروژه‌های خوب ما و بزرگ‌ترین پروژه بازآفرینی شهری کشور است که مشتمل بر ۱۵۰۰ واحد مسکونی بوده که تکنولوژی ساخت جدید در آن به کارگرفته شده و هم معماری بی‌نظیری دارد که به دست وزیر راه و شهرسازی سابق نیز کلنگ‌زنی شد.

مدیرعامل شرکت گروه سرمایه‌گذاری مسکن در توضیح این سوال که اگر تعداد اوراق خریداری شده از سوی فرد به تعداد کافی برسد، آیا خود فرد، واحد را انتخاب خواهد کرد یا شرکت واحد را در اختیار او قرار خواهد داد؟ اظهار کرد: انتخاب واحد از سوی متقاضی صورت می‌گیرد به نحوی که در انتهای پروژه، سازنده یا متولی، تاریخی را اعلام خواهد کرد که دارندگان اوراق، اوراق خود را تبدیل به ملک کنند؛ یعنی صاحبان اوراق در پروژه مشخص شده، واحد خود را انتخاب می‌کنند و بر اساس قوانینی که معرفی می‌شود، هر طبقه و هر واحدی با یک ضریبی، قیمت متفاوتی خواهد داشت.

وی با بیان اینکه  هر اوراق مخصوص همان پروژه است و خود ما نیز ضامن آن هستیم  گفت: البته قیمت آپارتمان‌های ما در پردیس یا هر پروژه دیگری، قیمت معقول و متوسط بازار است و امروز نمی‌توان نرخ را رسما اعلام کرد، چراکه کارشناسی لازم صورت نگرفته؛ ولی برای عرضه اوراق باید پیش از عرضه، کار کارشناسی صورت گیرد؛ ولی با توجه به اینکه سعی کردیم که در عین حفظ کیفیت، قیمت را هم تعدیل کنیم، تردیدی نیست که قیمت املاک عرضه شده، مناسب است. ضمن اینکه مردم در شرایط شفاف تحت نظر سازمان بورس و دستگاه‌های نظارتی، می‌توانند املاک را خرید کنند. چراکه پیش‌فروش در بازار سند محکمی ندارد و ریسک بالایی دارد؛ در حالی‌که اینجا در یک فضای مطمئن و بدون ریسک، اوراق خریداری شده و قیمت اوراق نیز، از بازار مسکن نشات گرفته و بدون اینکه ریسکی وجود داشته باشد و این کار را برای خریداران راحت می‌کند.

امامی در پاسخ به این سوال که در تولید مسکن، انبوه‌سازان مختلفی نقش‌آفرینی می‌کنند با توجه به اینکه شما بدون واسطه و پیمانکار، پروژه‌ها را از سوی بازوان اجرایی خود، به سرانجام می‌رسانید، چقدر قیمت تولید شما رقابتی است؟ گفت: سرمایه‎‌گذاری مسکن به دلیل مقیاس بزرگی که دارد، با بهای تمام‌شده کمتری نسبت به خرید محصولات و تجهیزات اقدام کرده و آن را در اختیار مجریان پروژه‌های خود قرار خواهد داد. شاهد مثال نیز خرید محموله‌ بزرگ میلگرد برای استفاده در پروژه‌ها از سوی شرکت سرمایه‌گذاری مسکن است که به تازگی میان پروژه‌ها پخش شده؛ این بهای تمام‌شده به خاطر ظرفیت بالای تولید ما است و یکی از اهداف ما هم همین بوده که به قیمت پایین‌تری برسیم. پس با توجه به رسالتی که داریم و باید مسکن برای اقشار متوسط و کم‌درآمد و میان‌درآمد بسازیم، تلاش کرده‌ایم که قیمت تمام‌شده را به شدت کاهش دهیم. از مقیاس تولید کمک گرفته‌ایم تا بهای تمام‌شده را کاهش دهیم و بنابراین قیمت‌های ما معقول و رقابتی است و از این جهت الگوساز هستیم. در عین حال برند ما نیز ارزشمند و شناخته‌شده در کشور است و امروز صحبت اینکه این پروژه سند ندارد برای طرح‎های سرمایه‌گذاری مسکن معنایی ندارد؛ چراکه امروز قراردادهای طرح‌های سرمایه‌گذاری مسکن، برای مردم به اندازه سند رسمی دولت ارزشمند است و به راحتی خرید و فروش روی املاک ما صورت می‌گیرد.

این مقام مسوول در بخش دیگر سخنانش با بیان اینکه موضوع بازار سرمایه برای شرکت سرمایه‌گذاری مسکن بسیار مهم است؛  گفت:   شرکت سرمایه‌گذاری مسکن بورسی است و در بازار سرمایه حضور دارد که از ۱۵ شرکت مالکیتی در اختیار، شش شرکت دیگر نیز در بازار سرمایه فعال بوده و بورسی هستند؛ پس به هیچ وجه از این حوزه نمی‌توان غافل بود. برای اینکه بتوانیم تعادلی بین رسالت خود که ساخت مسکن برای اقشار میان‎‌درآمد و کم‌درآمد است، برقرار سازیم، یاری‌رسان وزارت راه و شهرسازی در پروژه‌های بزرگ ملی باشیم و هم به صنعت ساختمان و بازار مسکن کمک کرده و در عین حال سهامداران ما هم راضی باشند، یک برنامه‌ریزی کلی را در شرکت طراحی کرده و در استراتژی‌های خود اضافه کرده‌ایم؛ به نحوی که به سه حوزه اصلی در تعریف پروژه نگاه جدی صورت گیرد. تعدادی از پروژه‌های ما بدون تردید باید با الزامات کسب و کار و رسالت اصلی ما هم‌خوان باشند؛ همان‌طور که در دورانی که مسکن مهر در کشور تعریف شد، ما پروژه‌ای را اجرا کردیم که در قالب مسکن مهر پردیس که از برنامه زمان‌بندی دولت زودتر به اتمام رسید و ۸۰۰ واحد را در ۱۸ ماه ساخته و تحویل ثبت‌نام‌کنندگان دادیم. در دولت بعدی نیز در پروژه اقدام ملی مشارکت کردیم که بزرگ‌ترین آن در شهر جدید اندیشه است.

پ

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید