معرفی دروازه صادرات ۹۰ درصد محصولات کشاورزی ایران!

کدخبر: ۴۵۳۴۵۷
اقتصادنیوز: کیخسرو چنگلوایی، رئیس سازمان حفظ نباتات گفت: ۹۰ درصد صادرات محصولات کشاورزی ایران که صیفی‌جات و میوه اغلب آن را تشکیل می‌دهد، از طریق مرزهای سه‌گانه آستارا انجام می‌شود.
معرفی دروازه صادرات ۹۰ درصد محصولات کشاورزی ایران!

​به گزارش اقتصادنیوز به نقل از تسنیم، کیخسرو چنگلوایی عصر امروز در جریان بازدید از مرکز قرنطینه گمرک و مجتمع بندری آستارا در جمع خبرنگاران اظهار داشت: 92 درصد صادرات محصولات کشاورزی ایران که اغلب صیفی‌جات و میوه به کشور روسیه است از طریق مرزهای سه‌گانه آستارا انجام می‌شود.

رئیس سازمان حفظ نباتات با بیان اینکه مرکز قرنطینه شهرستان آستارا از مهم‌ترین مراکز قرنطینه کشور است افزود: از مجموع 4 میلیون و 700 هزار تن محموله‌های صادراتی بیش از 700 هزار تن از آن در این شهرستان انجام می‌شود.

چنگلوایی با بیان اینکه فعالیت مرکز قرنطینه آستارا همواره مورد توجه این سازمان خواهد بود تصریح کرد: در تمام مراکز قرنطینه کشور در صورت لزوم عملیات آزمایشگاهی به شکل کاملا استاندارد رسیدگی و سپس مجوز واردات صادر می‌شود.

وی میزان درصد صادرات کشور از مرکز قرنطینه آستارا را 14 درصد عنوان کرد و گفت: شهرستان آستارا ظرفیت یک میلیون و 200 هزار تن صادرات را دارد که البته عملیاتی شدن این موضوع بستگی به افزایش امکانات این مرکز دارد.

رئیس سازمان حفظ نباتات افزود: سالانه معادل 27 میلیون تن واردات محصولات کشاورزی در کشور داریم که یک میلیون و 100 هزار تن ترانزیت محصولات کشاورزی است و همچنین مجموع مراکز قرنطینه کل کشور 102 مرکز است.

وی با تاکید بر اینکه یکی از مهم‌ترین بخش در حوزه قرنطینه گیاهی و کنترل محموله‌های صادراتی است، خاطرنشان کرد: این بخش برای کشور بسیار اهمیت دارد و این مراکز اجازه وارد شدن محمولات آلوده به کشورهای هدف را نمی دهد.

رئیس سازمان حفظ نباتات رفع مشکلات مراکز قرنطینه را یکی از مهم‌ترین وظایف و اهداف اصلی سازمان حفظ نباتات کشور دانست و افزود: با کمک به حفظ نباتات سعی داریم آنها را از گزند عوامل زیان رسان محافظت کنیم.

به گزارش تسنیم، شهرستان مرزی بندر آستارا با 91 هزار نفر جمعیت در منتهی الیه غرب استان گیلان، حاشیه دریای خزر و همسایگی جمهوری آذربایجان واقع شده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید