دقایق حساس در بازار دلار /فرصت طلایی از دست رفت +فیلم

کدخبر: ۴۵۳۸۳۷
حسین راهداری، تحلیلگر ارزی معتقد است مدیریت رشد نقدینگی و اصلاح سیاست تخصیص دلار با قیمت 4200 می‌تواند مانع جهش قیمت دلار در کوتاه‌مدت شود.
دقایق حساس در بازار دلار /فرصت طلایی از دست رفت +فیلم

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، در یک ماه اخیر نوسان در بازار ارز تشدید شده است. فعالان سیاسی اعتقاد دارند ریشه این افزایش نوسان، اخبار سیاسی است. این خبرها بسته به مثبت بودن یا منفی بودن آن جهت نوسان در بازار را تغییر می دهند.

حسین راهداری تحلیل گر ارزی در گفت و گو با اکو ایران دلایل چنین پدیده ای در بازار ارز را بررسی کرده و به این پرسش پاسخ داده که در این وضعیت چگونه می توان از وارد شدن شوک به قیمت دلار جلوگیری کرد.

عوامل سنگینی سایه سیاست بر بازار ارز

حسین راهداری تحلیل گر ارزی اعتقاد دارد: بازار ارز همانند هر بازاری روابط علی و معلولی دارد. در این بازار هم عوامل اقتصادی و هم عوامل سیاسی اثرگذار هستند.

او با اشاره به اینکه برخی اعتقاد دارند سوء مدیریت در بازار ارز موجب وضعیت کنونی شده است تاکید می‌کند: بر خلاف این نظر وزن سخت شدن ورود و خروج ارز به ایران و بلوکه شدن دارایی های ارزی کشور بر اثر تحریم های اعمال شده بیشتر است.

او تحریم ها و امید به لغو آن را دلیل بیشتر سیاسی شدن بازار ارز می داند و می گوید: بنابراین وقتی اخباری مربوط به گشایش یا عدم گشایش در حوزه تحریم ها منتشر می شود انتظارات فعالان بازار ارز از آینده را تحت تاثیر قرار می دهد به همین دلیل بازار ارز نسبت به اخبار در حوزه سیاست خارجی و مذاکرات واکنشی شده است.

اما در وضعیت سیاسی کنونی چگونه می توان از ارتفاع نوسان کاست و با شوک قیمتی در بازار ارز مقابله کرد؟

 

ملاحظات سیاست گذاری ارزی در دوره کنونی

راهداری اعتقاد دارد تا برقرار بودن رژیم تحریم ها سیاست گذار ابزارهای زیادی برای مدیریت قیمت در بازار ارز ندارد به همین دلیل باید تلاش کند و مدیریت نوسان را در دستور کار قرار دهد.

در سیاست مدیریت نوسان، سیاست گذار به جای تلاش برای کاهش قیمت تمرکز خود را بر کاهش نوسان قرار می دهد. به این ترتیب بازار با تکانه های کمتری روبرو می شود.

در کنار تنظیم رویکرد، سیاست گذار لازم است به سمت اصلاح برخی سیاست ها قدم بردارد.

مدیریت رشد نقدینگی اولین سیاست اصلاحی است که راهداری برای تعدیل نوسان در بازار ارز و جلوگیری از جهش قیمت دلار معرفی می کند.

 از دید راهداری در کنار مدیریت نقدینگی در دسترس ترین سلاح برای مقابله با شوک ارزی تصمیم گیری در خصوص تخصیص ارز بر پایه دلار با قیمت 4200 است.

دولت از اواخر فروردین 97 سیاست تخصیص دلار بر پایه قیمت 4200 را شروع کرد. ابتدا همه نیازهای ارزی با این قیمت پاسخ داده می شد اما در ادامه فهرست پرداخت ارز بر پایه این  قیمت تعدیل شد و به 9 قلم کالا رسید.

حسین راهداری اعتقاد دارد: دولت باید از عملکرد گذشته این سیاست درس بگیرد و این سیاست را متوقف کند. زیرا نرخ دولتی پایین تر از قیمت بازار منجر به هدر رفتن منابع ارزی و ایجاد بستری برای رانت‌خواری شده است.

این تحلیل گر ارزی اعتقاد دارد: معامله گران با بررسی اتفاقات گذشته مانند چگونگی مدیریت‌ در بازار ،روند مذاکرات و سیاست خارجی و وضعیت کرونا دست به اتخاذ موقعیت در بازار ارز می کنند.

به اعتقاد نویسنده کتاب جنگ های ارزی با توجه به محدودیت های حاکم بر اقتصاد ایران و شرایط پیش رو نرخ های فعلی ارز در بازار از واقعیت های خود دور نیست اما اگر شرایط تحریمی تغییر کند و منابع ایران آزاد شود ممکن است کمی شرایط تغییر کند.

او یکی از پیش شرط های مهم در استفاده از منابع ارزی را نرخ می داند و تاکید می کند: تزریق منابع با قیمت های پایین تر از قیمت بازار هدر رفت منابع و تشویق بیشتر فرار سرمایه است و دولت اگر به دنبال ثبات بازار است باید تلاش کند منابع را حداقل با قیمت نیما تخصیص دهد.

 

فرصت طلایی که از دست رفت

از نگاه راهداری جهش قیمت دلار در اقتصاد ایران و ماندگاری آن در سطوح کنونی فرصت خوبی برای تقویت توان صادراتی بود اما به دلیل نبود برنامه مشخصی در کشور و زیرساخت‌های لازم از دست رفت.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید