بسته خبری اقتصادنیوز 24 آبان 1400

افزایش قیمت خودرو دوباره کلید خورد؟ /اما و اگرهای دلار 4200 تومانی

کدخبر: ۴۵۴۵۸۵
اقتصادنیوز: درحالی افزایش قیمت خودرو به ستاد تنظیم بازار برگشته که همچنان تعیین تکلیف دلار 4200 تومانی در ابهام است.
افزایش قیمت خودرو دوباره کلید خورد؟ /اما و اگرهای دلار 4200 تومانی

به گزارش اقتصادنیوز ، در مهمترین خبر مربوط به احیای برجام، به گزارش بلومبرگ بر می گردد که در آن از ابراز امیدواری علی باقری، معاون وزیر خارجه ایران درباره پرداخت بدهی ۴۰۰ میلیون پوندی (۵۳۵ میلیون دلاری) انگلیس به ایران خبر داده است.

همسو با این گزارش یک رسانه اسرائیلی مدعی شده: 3.5 میلیارد دلار پول ایران را آزاد کردند تا تهران راضی به مذاکره شود! پیش تر مدیرعامل خبرگزاری ایرنا از آزادسازی دارایی های بلوکه شده به میزان 3.5 میلیارد دلار خبر داده بود. معاون اقتصادی وزارت امور خارجه گفته ایران به دنبال افزایش تجارت ایران و عراق به محدوده 20 میلیارد دلار است. در خبر مهم دیگری هم آمده است که چاووش اوغلو بنا، وزیر خارجه ترکیه به دعوت حسین امیرعبداللهیان، همتای ایرانی خود امروز به تهران میآید.

دلار 4200 تومانی در ابهام

همچنین محمد مهدی مفتح، سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس از بررسی بودجه دیوان محاسبات برای سال آینده در جلسه روز یکشنبه این کمیسیون خبر داد. مسعود میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه هم در جلسه روز یکشنبه در جلسه بررسی لایحه حمایت از اقشار آسیب پذیر در صحن علنی مجلس، حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی برای نهاده‌های دامی و تخصیص مستقیم آن به صورت افزایش پرداخت یارانه را خواستار شد.

البته در پایان نشست مجلس، لایحه حذف ارز ترجیحی در قالب حمایت از اقشار آسیب پذیر به صورت عادی به تایید نمایندگان رسید. کمیسیون کشاورزی مجلس گفته است در تلاش بوده تا حذف دلار 4200 تومانی در مجلس رای نیاورد. این درحالی است که گزارش گمرک نشان میدهد ده هزار تن از کالاهای اساسی دپوشده که با ارز ترجیحی وارد شده اند، فاسد و مورد حمله حشره قرار گرفته اند. بهرام دارایی، رئیس سازمان غذا و دارو هم در روز یکشنبه در گزارشی اعلام کرد: بنا داریم تا آخر سال ارز دارو ترجیحی (دلار 4200 تومانی) پرداخت شود و برنامه‌ریزی و اجرا بر این اساس است.پیش تر وزیر بهداشت هم از باقی ماندن دلار 4200 تومانی دارویی ها تا پایان امسال خبر داده بود.

البته براساس گزارش علی صالح آبادی، رئیس کل بانک مرکزی، در ۷ ماه و نیم ابتدایی امسال نسبت به کل سال گذشته، عرضه ارز در سامانه نیما بیشتر انجام شده و این موضوع حاکی از آن است که وضعیت درآمدهای ارزی کشور و ورود ارز حاصل از صادرات به چرخه تجاری کشور نسبت به قبل بهبود پیدا کرد. صالح آبادی تاکید کرده، ورود ارز به کشور یک نقطه مثبت بوده و این سیاست را حتما تداوم خواهیم داد.

وزیر راه: تحریم ها مانع واردات هواپیما به کشور است

در حوزه اخبار صنایع، احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد در توییتی نوشت: بانک ها هر سه ماه فهرست ابربدهکاران را در سایت خود منتشر میکنند.وی از جمله وزیرانی است که این روزها با حاشیه های زیادی از سوی رسانه ها همراه شده است. رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی هم از پیشرفت در مذاکره با کشورهای همسایه برای ارتقای بخش حمل و نقل خبر داد و گفت: توافق‌های خوبی با کشورهای همسایه به‌ویژه برای توسعه صنعت هوایی انجام شده است. به گفته قاسمی، تحریم‌ها را مانع اصلی واردات هواپیما به ایران دانست.

در اخبار مهم دیگری در حوزه دولت این بود که در نشست روز یکشنبه هیات دولت، علی بهادری جهرمی سخنگو و رئیس شورای اطلاع رسانی دولت شد. همچنین انتخابات هیات رییسه هیات تحقیق و تفحص از بورس روز یکشنبه برگزار و ناصر موسوی لارگانی‌ به عنوان رییس این هیات انتخاب شد. این در حالی است که خبر رسیده که رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار هم قرار است عضو شورای پول و اعتبار شود.

افزایش قیمت خودرو در ستاد تنظیم بازار

گزارش دیگری از حوزه صنایع نشان می دهد، افزایش مصرف گاز در برخی از مناطق کشور موجب شد گاز چند واحد سیمانی در مناطق شمالی و شمال شرقی کشور قطع شود.

در حوزه خودرویی پس از چند روز التهاب در بازار خودرو مبنی بر مخالفت با افزایش قیمت خودروسازان از سوی رئیس جمهور، با اعلام نظر ابراهیم رییسی مبنی بر پیگیری افزایش قیمت خودرو در ستاد تنظیم بازار، تا حدی از التهاب ها در بازار خودرو کاسته شد. رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار هم از رایزنی با وزیر اقتصاد مبنی بر پیگیری افزایش قیمت خودروسازان در ستاد تنظیم بازار خبر داد. خبر مهم دیگر امروز در بازار خودرو، محدودیت و دست اندازی دولت سوریه بر سر صادرات خودروسازان ایرانی به این کشور است.

بدهی 21 هزار میلیارد تومانی وزارت نیرو به مپنا

در حوزه اخبار شرکت ها هم مهمترین خبر مربوط به عرضه اولیه توسعه سرمایه و صنعت غدیر (#سغدیر) در روز 9 آذر است. البته پذیره نویسی سهام شرکت تجلی (#تجلی) از طریق عرضه عمومی سه شنبه 2 آذر سال 1400 در فرابورس ایران انجام می شود.

#رمپنا | محسن طرز طلب، مدیرعامل شرکت برق نیروی حرارتی: وزارت نیرو 21 هزار میلیارد تومان به گروه مپنا بدهکار است./ صداوسیما

#بموتو| دلیل افزایش موتوژن عمدتا به دلیل نقدینگی به موقع در دسترس بودن منابع مالی و پولی در جهت افزایش توان عملیاتی شرکت در مقاطع حساس تصمیم گری و آنالیز مستمر بازارهای خارجی و داخلی نهاده های با اهمیت تولیدی و تامین آن ها در مقاطع پربازده بود.

#مداران | درآمد فروش تجهیزات و ملزومات شرکت نسبت به دوره مشابه سال قبل متاثر از رشد نرخ ارز 5 برابر شد.

#دالبر | نرخ فروش تعدای از محصولات این شرکت به جهت پوشش هزینه های ناشی از افزایش قیمت مواد اولیه و براساس مجوزات سازمان غذا و داروافزایش یافت. در صورت وجود تغییر با اهمیت در اطلاعات اعلام شده موضوع از طریق سامانه کدال به سهامداران اطلاع رسانی می‌شود.

#دفرا | شرکت از افزایش نرخ 9 درصدی در سرم شستشو 500و 100میلی لیتر خبر داد. با توجه به اعلام قیمتهای جدید از سوی سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت ،درمان و آموزش پزشکی ،فروش شرکت نسبت به آخرین پیش بینی معادل 1.3درصد افزایش نشان میدهد.

#سکرما | قطعی و محدودیت برق و قطعی گاز دلیل افت تولید در سیمان کرمان بود.

#کسرا | در خصوص افزایش بیش از دو برابری ظرفیت تولید و همچنین تولید محصولات جدید شرکت آلومینیوم پارس اکسید کسرا ، نسبت به انعقاد قرارداد جهت خرید ماشین آلات برای طرح مذکور با فروشنده اقدام شد که برآورد می شود طرح مذکور در نیمه دوم سال 1401 به بهره برداری برسد.

#فولاژ | رکورد تولید روزانه در کارخانه نورد سبک فولاد آلیاژی ایران با تولید 1145 تن انواع محصولات آلیاژی ثبت شد.

#لکما | کارخانجات مخابراتی ایران در 23 آبان در مناقصه ارتباطات سیار (#همراه اول) با موضوع خرید 20000 دستگاه مودم روتر رومیزی LTE CAT6 شرکت نموده و پس از بازگشایی پاکات و طی فرآیند قانونی، در صورتیکه نتیجه نهایی مشخص و ابلاغ شود، موضوع بدون فوت وقت به اطلاع سهامداران و ذینفعان میرسد.

7 افزایش سرمایه بورسی

در خصوص حوزه افزایش سرمایه ها نیز:

#خپارس | پارس خودرو درباره خروج از شمول ماده 141 لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت اعلام کرد: هیئت پذیرش اوراق بهادار اقدام به اعطای مهلت به ناشر تا مهلت زمانی مقرر جهت ارایه صورت های مالی حسابرسی شده سال منتهی به 1400/12/29 جهت خروج از شمول ماده 141 لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت نموده است. در صورت پایان مهلت ارایه شده و عدم خروج ناشر از شمول ماده قانونی فوق الذکر، پذیرش اوراق بهادار ناشر لغو می شود.

#وپست | پست بانک درباره خروج از شمول ماده 141 لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت اعلام کرد: هیئت پذیرش اوراق بهادار اقدام به اعطای مهلت به ناشر تا مهلت زمانی مقرر جهت ارایه صورت های مالی حسابرسی شده سال منتهی به 1400/12/29 جهت خروج از شمول ماده 141 لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت نموده است. در صورت پایان مهلت ارایه شده و عدم خروج ناشر از شمول ماده قانونی فوق الذکر، پذیرش اوراق بهادار ناشر لغو می شود.

#فجهان | گزارش توجیهی هیئت مدیرة به منظور پیشنهاد افزایش سرمایه از 4.هزار میلیارد تومان به 6500 میلیارد تومان از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی ،سود انباشته به منظور تامین مخارج سرمایه ای مورد نیاز جهت طرح های توسعه مجتمع به تصویب هیئت مدیره رسید و جهت اظهارنظر به حسابرس و بازرس قانونی ارسال شد.

#فن_آوا | مجوز افزایش سرمایه 150 درصدی از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی صادر شد.

#نوین | پیشنهاد هیئت مدیره به مجمع عمومی فوق العاده در خصوص افزایش سرمایه   درصد مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی، سود انباشته نهایی شد.

#فافق | گزارش توجیهی هیئت مدیرة به منظور پیشنهاد افزایش سرمایه از مبلغ 250 میلیارد تومان به 350 میلیارد تومان از محل سود انباشته به تصویب هیئت مدیره رسید و جهت اظهارنظر به حسابرس و بازرس قانونی ارسال شد.

#ورنا | افزایش سرمایۀ شرکت از 796 میلیارد تومان به‌1167.5 میلیارد تومان (از محل سود انباشته) در مرجع ثبت شرکت ها به ثبت رسید.

تک مجمع بورسی

تازه ترین مجمع هم عبارت است:

#شاملا | جلسه مجمع عمومی این شرکت با دستورکار افزایش سرمایه در تهران (خیابان ولیعصر –نرسیده به چهارراه پارک وی کوچه خاکزاد پلاک 21 – طبقه 5) در ساعت 10 یکشنبه 7 آذر برگزار می‌شود.

  • 5
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید