پیش بینی های صندوق بین المللی پول از رشد اقتصادی چین

کدخبر: ۴۵۵۸۲۷
احتمال کاهشی شدن پیش بینی های رشد اقتصادی چین چقدر است؟
پیش بینی های صندوق بین المللی پول از رشد اقتصادی چین

به گزارش اقتصادنیوز و به نقل از قرن نو، صندوق بین‌المللی پول در بیانیه‌ای که روز جمعه منتشر شد، اعلام کرد که چین باید ریسک‌های مالی خود را به صورت شفاف مورد بررسی قرار دهد و به‌طور موقت سیاست مالی خود را از رویکرد انقباضی امسال به یک موضع خنثی تغییر دهد.

صندوق بین‌المللی پول در ادامه این بیانیه آورده است که بازیابی چین به‌خوبی صورت گرفته؛ اما این بازیابی نامتعادل است و حرکت اقتصاد چین در مسیر بازیابی در حال کُند شدن است.

صندوق بین‌المللی پول دلیل این کاهش سرعت را عقب‌نشینی سریع چین از حمایت‌های سیاسی، ضربه به مصرف ناشی از شیوع کرونا، قطعی برق اخیر و کاهش سرمایه‌گذاری در املاک و مستغلات در این کشور دانست.

در این بیانیه آمده است: «سیاست مالی که در سال جاری به طور قابل‌توجهی انقباضی بوده است، باید به طور موقت به یک موضع بی‌طرف تبدیل شود و بر تقویت حمایت اجتماعی و ترویج سرمایه‌گذاری بر هزینه‌های زیرساختی سنتی تمرکز کند.

صندوق بین‌المللی پول همچنین خواستار «رویکرد جامع بازسازی بانک» برای تقویت سیستم بانکی چین و همچنین تلاش برای باز کردن بازارها و اصلاح شرکت‌های دولتی شد.

صندوق بین‌المللی پول همچنین هشدار داده است که مقررات سختگیرانه‌تر پکن علیه بخش‌های فناوری، عدم اطمینان در سیاست‌ها را تشدید کرده است.

گفتنی است که مشکلات بخش املاک چین بازارهای مالی را تکان داده و چشم‌انداز رشد دومین اقتصاد بزرگ جهان را با تردید مواجه کرده است. گروه اورگرند چین تمام سهام خود در شرکت خدمات پخش جریان را به قیمت 2.13 میلیارد دلار هنگ‌کنگ (273.5 میلیون دلار) می‌فروشد؛ زیرا این توسعه‌دهنده با مشکل کمبود نقدینگی مواجه است.

گروه اورگرند، شرکت املاک و مستغلات چینی است که در زمینه ساخت‌وساز و مدیریت مجتمع‌های مسکونی، اداری و تجاری، توسعه املاک و مستغلات، همچنین کشاورزی تجاری و تولید پنل‌های خورشیدی فعالیت می‌کند.

این شرکت اخیراً بیان کرده است که «ظرفیت فروش خانه‌های جدید را از دست داده است، که به این معنی است مدل اصلی کسب‌وکار آن عملاً از بین رفته است، این امر بازپرداخت کامل بدهی‌هایش را بعید می‌کند.»

این غول املاک و مستغلات با بیش از سیصد میلیارد دلار بدهی دست‌وپنجه نرم می‌کند که نوزده میلیارد دلار آن اوراق قرضه بازار بین‌المللی است.

سایر توسعه‌دهندگان املاک چینی نیز در پی جذب نقدینگی از طریق فروش سهام هستند؛ درحال‌حاضر فروش ملک و ساخت‌وساز در این کشور در حال رکود است.

صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی می‌کند که اقتصاد چین در سال جاری 8.0 درصد و در سال آینده 5.6 درصد رشد کند، اگرچه در این بیانیه آمده است که احتمالات کاهشی شدن پیش‌بینی‌ها در حال افزایش است.

کاهش قیمت مسکن در چین سایه دیگری بر اقتصاد انداخت

رکود بازار مسکن چین در هفته‌های اخیر با کاهش فروش و عدم پرداخت بدهی‌های بیشتر توسعه‌دهندگان تشدید شده است. اکنون رکود به نقطه عطف دیگری رسیده و قیمت مسکن برای اولین‌بار در شش سال گذشته در این کشور شروع به کاهش کرده است.

کاهش 0.08 درصدی قیمت خانه‌های نوساز در هفتاد شهر در ماه سپتامبر ممکن است اندک باشد، اما ضربه بالقوه بزرگی برای اقتصادی است که تقریباً یک‌چهارم تولید خود را روی صنایع مرتبط با املاک حساب می‌کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید