تکلیف حداقل حقوق کارگران مشخص است / بازنشستگان بیشتر چشم‌انتظار دستمزد 1401 هستند

کدخبر: ۴۵۷۵۱۳
یک فعال حوزه کار با بیان اینکه بازنشستگان بیشتر از کارگران چشم انتظار دستمزد ۱۴۰۱ هستند، اظهار کرد: متاسفانه امروز شرایط کارگران سخت است ولی شرایط بازنشسته‌ها از کارگران هم سخت‌تر است.
تکلیف حداقل حقوق کارگران مشخص است / بازنشستگان بیشتر چشم‌انتظار دستمزد 1401 هستند

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، یک فعال حوزه کار با قدردانی از دولت به جهت انجام واکیسناسیون و مهار کرونا ابراز امیدواری کرد: در بحث معیشت نیز نگاه ویژه ای به جامعه کارگری و بازنشستگان صورت گیرد و دولت در جهت ترمیم حقوق و افزایش قدرت معیشت کارگران و بازنشستگان گام بردارد.

رحمت الله پورموسی با قدردانی از وزارت کار در راه اندازی جلسات ماهانه شورای عالی کار اظهار کرد: وزارت کار در دور جدید پس از انتصاب معاون روابط کار، برگزاری جلسات شورای عالی کار به طور منظم و ماهانه را در دستور کار قرار داد و از این بابت قدردانی می‌کنیم چون سابقه نداشته که این موقع سال جلسه دستمزد شورای عالی کار را داشته باشیم و در سالهای قبل هم اگر بوده به شکل نمایشی و بی نتیجه برگزار شده است.

وی ادامه داد: ما امیدواریم که برگزاری این جلسات در جهت مثبت شدن وضعیت معیشتی کارگران ادامه پیدا کند و به جای تصمیم گیری ‌های مصلحتی از قانون تمکین و وفق ماده ۴۱ قانون کار برای کارگران دستمزد تعیین کنیم.

 

قانون کار تکلیف حداقل دستمزد کارگران را مشخص کرده است

این فعال حوزه کار با بیان اینکه قانون کار تکلیف حداقل دستمزد کارگران را مشخص کرده است، ‌اظهار کرد: خوشبختانه وزیر کار نشان داده که تابع قانون است و قانون را اجرا می‌کند و این مساله موجب دلگرمی جامعه کارگری و بازنشستگان شده که دربحث دستمزد کارگری به ماده ۴۱ قانون کار و در خصوص بازنشستگان، به ماده ۹۶ و ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی عمل شود.

پورموسی با بیان اینکه بازنشستگان بیشتر از کارگران چشم انتظار دستمزد ۱۴۰۱ هستند، گفت: متاسفانه امروز شرایط کارگران سخت است ولی شرایط بازنشسته ها از کارگران هم سخت تر است. یک کارگر شاید اضافه کار داشته باشد و با بن خواربار و حق مسکن و حق اولاد حقوقش به ۵ میلیون تومان برسد ولی بازنشستگان اضافه کار ندارند و مبلغ جزئی حق مسکن می ‌گیرند. عیدی و پاداش آخر سالشان هم مثل کارمندان دولت پرداخت می‌شود در حالی که ما بارها دنبال این بودیم که عیدی بازنشستگان هم مثل کارگران پرداخت شود و امیدواریم این مجلس انقلابی در این زمینه به کمک بیاید.

به گفته این فعال حوزه کار، هزینه‌های درمان بازنشستگان به خصوص کسانی که بالای ۶۰ سال دارند به مراتب بیشتر شده و اگر چه با اقدامات جدیدی که در سازمان تامین اجتماعی صورت گرفته تلاش شده تا هزینه های درمان پوشش داده شود ولی هنوز جوابگو نیست.

 

اهمیت توجه به وضع معیشتی خانوارهای آسیب پذیر و کارگری کمتر از کرونا نیست

پورموسی در پایان با بیان اینکه اهمیت توجه به وضع معیشتی خانوارهای آسیب پذیر و کارگری کمتر از کرونا نیست، اظهار کرد: رئیس جمهور در زمان آغاز فعالیت دولت دو مساله را در دستور کار جدی قرار داد، یکی مهار کرونا که تا حد بسیار زیادی موفق بودند و از ایشان به جهت توجه به امر واکسیناسیون تشکر می‌کنیم و دوم بحث معیشت و لزوم بهبود وضع معیشتی مردم به ویژه اقشار ضعیف و کارگران بود. ما انتظار داریم که دولت در بحث معیشت نیز نگاه ویژه ای به جامعه کارگری و بازنشستگان داشته باشد و در جهت ترمیم حقوق و افزایش قدرت خرید و معیشت کارگران و بازنشستگان گام بردارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید