بسته خبری « اقتصادنیوز » شنبه 13 آذر 1400

تصمیمات مهم اقتصادی در راهند/ جزییات بودجه 1401

کدخبر: ۴۵۹۰۳۸
اقتصادنیوز: دولت اعلام کرده که تصمیمات مهم اقتصادی به زودی اعلام می شوند.
تصمیمات مهم اقتصادی در راهند/ جزییات بودجه 1401

به گزارش اقتصادنیوز ، بسته خبری امروز شنبه 13 آذر هم به مانند روزهای قبل به دلیل حساسیت ها در حوزه سیاسی به نتایج اولیه از دور نخست مذاکرات برجامی وین می پردازد و در اخبار اقتصادی به گمانه زنی ها درباره بودجه اختصاص دارد.

اخبار سیاسی | دیپلمات ها به پایتخت بازگشتند

نتایج اولیه از دور نخست مذاکرات برجامی وین نشان می دهد که عایدی از این نظر دور از مذاکرات حاصل نشده است؛ مذاکرات که در 4 روز به طور فشرده ادامه دارد در پایان روز جمعه با ارایه پیشنهادات ایران به گروه 1+4 در جلسه کمیسیون مشترک برجام به پایان رسید. طرف های اروپایی و امریکایی مدعی اند که ایران با آنچه در 6 دور قبل مذاکره شده بود، اساسا فاصله دارد و مدعی غیرقابل خواندن خواسته های ایران هستند. تهران اما تاکید کرده که خواسته‌هایش بر مبنای معاهدات برجام است و خواستار تصمیم جدی طرف های غربی درباره پیشنهادات ایران است. علی باقری کنی تاکید کرده که دیپلمات ها برای تصمیم نهایی به پایتخت هایشان برگشته‌اند و دور جدید احتمالا از هفته بعد سه شنبه یا چهارشنبه آغاز میشود. امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه هم مدعی شده بعید است در کوتاه مدت دوباره مذاکرات وین از سرگرفته شود. انریکه مورا، معاون اتحادیه اروپا هم گفته از سه شنبه یا چهارشنبه هفته جاری جلسات وین دنبال میشود. چین و روسیه گفته اند هنوز برای رسیدن به توافق فاصله دارند و باید گفت‌وگوهای بیشتری صورت گیرد. سخنگوی کاخ سفید تاکید کرده بایدن متعد است که امریکا را به برجام بازگرداند. اروپایی ها هم در بیانیه ای مدعی اند خواسته های ایران غیرقابل است.

اخبار اقتصادی | از بودجه 1401 رونمایی شد

هیات وزیران در ادامه بررسی تبصره های لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور، بعدازظهر روز جمعه نیز جلسه فوق العاده تشکیل داد. در این جلسه که به ریاست ابراهیم رییسی، رئیس جمهور برگزار شد، اعضای دولت تبصره های دیگری از لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور را بررسی و در این خصوص با یکدیگر بحث و تبادل نظر کردند. هیات وزیران بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ را در جلسات آتی خود نیز ادامه خواهد داد. مسعود میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه گفته است: ۹ هزار ردیف تو در توی بودجه، کار نظارت را حتی برای نمایندگان دشوار کرده است. دیگر از لایحه قطور بودجه خبری نخواهد بود؛ بودجه ۱۴۰۱ با حداقل ردیف به مجلس خواهد رفت. همچنین جزییات بررسی لایحه بودجه از زبان سخنگوی دولت اعلام شد، بدین ترتیب از جمله احکام مهمی که در سند بودجه پیشنهادی دولت تصویب شده است، معافیت مالیاتی برای حمایت از کسب و کارهای کوچک در نظر گرفته شده است. همچنین یک پالایشگاه بزرگ با ظرفیت تولید سیصد هزار بشکه در روز با مشارکت بخش خصوصی در سال آینده ساخت آن آغاز می‌شود. توسعه حمل و نقل شهری و به ویژه تکمیل ناوگان آتش‌نشانی و تجهیز ماشین‌ها و نردبان‌های آتش‌نشانی از طریق منابع مالیاتی تامین می‌شود. سخنگوی دولت بر تورم زا نبودن بودجه ۱۴۰۱ هم تاکید کرد.

همچنین خبرگزاری تسنیم مدعی شده است در بودجه ۱۴۰۱ قیمت فروش هر بشکه نفت ۶۰ دلار و نرخ تسعیر ارزی نیز ۲۳ هزار تومان در نظر گرفته شد. نرخ تسعیر ۲۳ هزار تومانی در لایحه بودجه و سابقه تاریخی تفاوت نرخ ارز بازار آزاد با نرخ تسعیر در بودجه یک پالس به فعالان اقتصادی بازار است که به هیچ وجه منتظر کاهش نرخ دلار و تقویت پول ملی نباشند. لذا قطعا در روزهای بعد از اعلام وصول بودجه شاهد افزایش تقاضای ارز و رشد مجدد قیمت دلار و ورود احتمالی دلار به کانال ۳۰ هزار تومان در کوتاه مدت خواهیم بود و حتی شاهد نرخ‌هایی چون ۳۵ هزار تومان نیز خواهیم بود.

وزیر نفت در گزارشی به مجلس چند مورد را مطرح کرد: بدین ترتیب وی از ‌افزایش قابل توجه فروش نفت، میعانات گازی، گاز صادراتی  فرآورده‌ها و محصولات پتروشیمی، تحقق صد درصدی تعهدات مالی وزارت نفت در تبصره ۱4، احیای دیپلماسی انرژی، تشریح دلایل اهمیت سرمایه‌گذاری در صنعت نفت و برنامه احداث یک پتروپالایشگاه ۳۰۰ هزار بشکه‌ای توسط وزارت نفت به نام شهیدسلیمانی خبر داد. وزیر اقتصاد هم از کمک بانک ها به آسیب دیدگان کرونا خبر داد؛ بدین ترتیب با هماهنگی انجام شده، بانک های قرض الحسنه از هفته بعد به کمک سرپرستان خانوارهای می آیند که به دلیل کرونا بستری شده و از کسب و کار باز خواهند ماند.

اصلاح نرخ تسعیر ارز بانک ها

مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار هم از اصلاح نرخ تسعیر ارز بانک‌ها در آینده نزدیک خبر داد. او در مصاحبه ای گفته است: در خصوص صورت مالی بانکها یک کمیته مشترکی با بانک مرکزی داریم که مسائل مربوطه به بازار سرمایه و بانک مرکزی را پیگیری می‌کنیم چرا که بخش زیادی از بازار ما تحت تأثیر سیاست های بانک مرکزی است. یکی از مباحث اصلی ما در کمیته مشترک با بانک مرکزی شفاف سازی صورت مالی بانکها است. بحث نرخ تسعیر ارز بانک ها مسیر جدی بود که در دو سال گذشته مسایلی برای بانک ها ایجاد کرده بود که با رایزنی هایی که انجام شد به نقطه مشترکی رسیدیم که در آینده ای نزدیک این مسائل حل شود و نرخ تسعیر ارز بانک ها اصلاح شود که این امر به نفع شفافیت بانک ها و بازار سرمایه خواهد بود. وی همچنین خبر داده که عرضه‌های اولیه جذاب وارد بورس می‌شوند که به تدریج وارد بورس می‌شوند.

همچنین براساس صحبت های رئیس سازمان بورس و برخی شنیده ها، تازه ترین تصمیمات اخذ شده پیرامون قیمت خودرو ها احتمالا در هفته آینده اعلام می‌شود.

اخبار شرکت ها | تفاهم نامه پتروشیمی ها و بانکی ها

#ذوب  #فولاد | مصطفی علوی، مدیرعامل شرکت گاز استان اصفهان از اعمال محدودیت تامین گاز برای واحدهای تولید سیمان و صنایع فولاد و ذوب‌آهن اصفهان خبر داد.

#فارس | جعفر ربیعی، مدیرعامل گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس بعد از امضای سه تفاهم‌نامه بانکی گفت: با امضای این تفاهم‌نامه‌ها، از سیستم بانکی ۱۰۵ هزار میلیارد تومان به صنعت پتروشیمی و شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، منابع مالی تزریق می‌شود. با دریافت این تسهیلات پروژه‌های بزرگی که در چند روز آینده اعلام می‌کنیم آغاز یه کار خواهد کرد و تا سال ۱۴۰۶ به اتمام خواهد رسید؛ که این خبر بسیار خوبی برای صنعت پتروشیمی کشور است.

#خپارس | طبق توافق صورت گرفته پارس خودرو با سایپا (#خساپا) نرخ حق الزحمه تولید هر دستگاه کوئیک معمولی و ساینا از 4.8 میلیون تومان به 13.8 میلیون تومان افزایش و از ابتدای سال 1400 اعمال میشود.

#فایرا | آلومینیوم ایران از افزایش 89 درصدی سود عملیاتی در 6 ماه اول امسال نسبت به دوره مشابه سال گذشته خبر داد. دلیل اصلی این افزایش افزایش متوسط نرخ فروش متاثر از افزایش نرخ ارز و افزایش متوسط نرخ شمش آلومینیوم در بازار جهانی (LME) اعلام شد.

#سپ | افزایش سرمایه ۶۰ درصدی پرداخت الکترونیک سامان کیش از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی مورد تایید حسابرس قرار گرفت.

#بموتو | جلسه مجمع عمومی موتوژن در تهران (هتل سیمرغ – واقع در تهران ، خیابان ولیعصر ، پائین تر از پارک ساعی ، نبش کوچه دلبسته ، شماره ۲۱۴۱) در ساعت 1- یکشنبه 21 آذر برگزار میشود.

#قنیشا | جلسه مجمع عمومی قند نیشابور در ساعت 10:00 روز یکشنبه مورخ 1400/09/21 در تهران (بلوار کشاورز بین خیابان فلسطین و نادری پلاک 126 هتل اسپیناس) در ساعت 10 روز یکشنبه 21 آذر برگزار میشود.

  • XLbtCDG7hGvl
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید