نگرانی فعالان بازار آهن و فولاد از ایجاد اختلال در بازار به دلیل سویه جدید کرونا

کدخبر: ۴۵۹۳۰۲
انتشار خبر خفیف بودن علائم امیکرون در میان مبتلایان و در عین حال افزایش موجودی سنگ‌آهن در انبارهای وارداتی چین توانست از رونق معاملات این بخش کاسته و مجدد سنگ‌آهن به کانال 90 دلاری برگشت.
نگرانی فعالان بازار آهن و فولاد از ایجاد اختلال در بازار به دلیل سویه جدید کرونا

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، سنگ‌آهن در اولین هفته از ماه دسامبر تجربه صعود به کانال 100 دلاری و عقبگرد به کانال 90 دلاری را تجربه کرد. در شرایطی که بهبود تقاضا برای سنگ‌آهن در بازار داخلی چین ظرف هفته‌های پایانی سال جاری میلادی و نگرانی نسبت به اختلال در بخش عرضه این محصول با شیوع سویه جدید کرونا به رشد بهای این محصول منجر شد، انتشار خبر خفیف بودن علائم امیکرون در میان مبتلایان و در عین حال افزایش موجودی سنگ‌آهن در انبارهای وارداتی چین توانست از رونق معاملات این بخش کاسته و مجدد سنگ‌آهن به کانال 90 دلاری برگشت.

 براساس داده‌های اطلاعاتی موسسه S&P Global بهای معامله سنگ‌آهن فاین عیار 62 درصد تحویل بنادر شمالی چین در روز پایانی هفته ابتدایی دسامبر منتهی به روز جمعه سوم این ماه در کانال 90 دلاری بسته شد و این محصول با نرخ 98 دلار و 50 سنت به ازای هر تن مورد دادوستد قرار گرفت. این در حالی بود که ظرف 3 روز ابتدایی این هفته یعنی از دوشنبه 29 نوامبر تا چهارشنبه اول دسامبر سنگ‌آهن در کانال 100 دلاری نوسان نرخ داشت، اما ظرف 2 روز پایانی هفته اقبال از فروشندگان این محصول برگشت و مجدد این محصول به کانال 90 دلاری عقب‌نشینی کرد.

تقاضای چینی‌ها برای سنگ‌آهن افزایشی بود

در حالی سنگ‌آهن اولین هفته از ماه دسامبر را در کانال 100 دلاری شروع کرد که بهای سنگ‌آهن فاین عیار 62 درصد تحویل بنادر شمالی چین در 18 نوامبر تا 87 دلار و 20 سنت نیز سقوط کرده بود و بسیاری از تحلیلگران افت بیشتر نرخ این محصول را با توجه به برآورد ضعیف تقاضا محتمل می‌دانستند. با این وجود افزایش تقاضا برای سنگ‌آهن از سوی چینی‌ها با برآورد رشد تقاضا برای فولاد ظرف هفته‌های پیش‌رو باعث شد تا سنگ‌آهن در مدار رشد نرخ نوسان کند.

نشریه پلتس در گزارش روز سوم نوامبر به افزایش تقاضا برای سنگ‌آهن و فولاد در بازار داخلی چین اشاره کرده و این موضوع را زمینه‌ساز افزایش نرخ سنگ‌آهن در روزهای باقی مانده از سال جاری میلادی ارزیابی کرده است. در عین حال در این گزارش از بروز نشانه‌هایی در بازار زغال‌سنگ حرارتی و کک‌شو در بازار داخلی چین ظرف هفته گذشته منتهی به روز جمعه سوم دسامبر اشاره شده که پتانسیل حمایت از نرخ فولاد در بازار داخلی این کشور را دارد.

در عین حال موجودی سنگ آهن 45 بندر چین در 3 دسامبر به 154 میلیون و 570 هزار تن رسیده که این رقم نسبت به موجودی این بنادر هفته‌های قبل بیشتر بوده و می‌تواند سیگنالی در جهت عقبگرد بیشتر نرخ این محصول در هفته آینده باشد.

البته در این شرایط اخباری مبنی بر افزایش تقاضا برای سنگ‌آهن از سوی برخی فولادسازان چینی به خصوص واحدهایی در استان تانگشان چین منتشر می‌شود که این افزایش فعالیت می‌تواند از رشد قیمتی در این بخش حمایت کند.

 کم‌خطر تلقی شدن امیکرون نگرانی کاهش عرضه سنگ‌آهن را از میان برد

خبر جهش سویه جدید کرونا و خطرناک تلقی شدن آن به بروز نگرانی میان فعالان بازار آهن و فولاد نسبت به ایجاد اختلال در بخش عرضه سنگ‌آهن به بازارهای جهانی منجر شد و یکی از دلایل صعود بهای سنگ‌آهن به کانال 100 دلاری در روز ابتدایی هفته گذشته یعنی دوشنبه 29 نوامبر بود. اگرچه شرکت‌های داروسازی نسبت به اثربخش بودن واکسن‌های فعلی نسبت به این سویه جدید تردید دارند اما داده‌های فعلی از بروز علائم خفیف میان مبتلایان به این سویه جدید حکایت دارد. این موضوع از ریسک کاهش عرضه سنگ‌آهن با محدودیت‌های قرنطینه‌ای کاست و سیگنالی در جهت عقبگرد قیمتی سنگ‌آهن ظرف 2 روز پایانی این هفته منتهی به روز جمعه سوم نوامبر بود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید