چند شرکت میخواهند نیروگاه تجدید پذیر در ایران بسازند

کدخبر: ۴۵۹۵۰۵
ساتبا آمار جدیدی از تعداد شرکت های متخصص در حوزه ساخت نیروگاه های تجدیدپذیر اعلام کرد.
چند شرکت میخواهند نیروگاه تجدید پذیر در ایران بسازند

به گزارش اقتصادنیوز و به نقل از ایرنا، ساخت ۱۰ هزارمگاوات نیروگاه انرژی های تجدیدپذیر یکی از برنامه‌هایی است که «علی اکبرمحرابیان» وزیر نیرو  تحقق آن را در بدولت سیزدهم اعلام کرده بود.

چندی پیش وی با بیان اینکه دولت کنونی ایران برنامه‌ای چهار ساله برای افزایش ۱۰ هزار مگاواتی انرژی‌های تجدیدپذیر دارد، خاطرنشان‌کرد: بازار توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر ایران، با اتکا به پتانسیل بالای منابع انرژی‌های تجدیدپذیر اعم از خورشیدی، بادی، زیست‌توده و زمین‌گرمایی، از طریق امکان عقد قراردادهای بلندمدت با نرخ‌های تشویقی، بازار بسیار جذابی برای سرمایه‌گذاران است.

وزیر نیرو ادامه‌داد: ایران از قانون تشویق و حمایت از سرمایه‌گذاری خارجی برخوردار بوده و فرصت اقتصادی مناسبی برای سرمایه‌گذاران حوزه تجدیدپذیر برای ایجاد مزارع تجدیدپذیر فراهم کرده است که در صورت نیاز می‌توان آن را در جلسه های تخصصی بیشتر تشریح کرد.

پس از آن بود که رییس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق ایران (ساتبا) گفت: ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه جدید در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر با کمک سرمایه‌گذاران بخش خصوصی احداث می‌شود.

«محمود کمانی» در جمع خبرنگاران افزود: این میزان نیروگاه انرژی‌های تجدیدپذیر در بازه زمانی چهار ساله احداث خواهد شد.

وی ادامه‌داد: انرژی‌های تجدیدپذیر کشورمان شامل خورشیدی، بادی، برق‌آبی کوچک، زیست‌توده و توربین انبساطی است که همه اینها فقط یک درصد سهم نیروگاهی کشور را به خود اختصاص داده‌ است که سهم بسیار ناچیزی است. اکنون ظرفیت نصب شده نیروگاه‌های تجدید پذیر کشور حدود ۹۰۰ مگاوات است که ۳۱۰ مگاوات نیروگاه بادی و ۳۹۰ مگاوات خورشیدی است.

اکنون و با گذشت بیش از یکصد روز از آغاز به‌کار دولت سیزدهم، گزارش تازه وزارت نیرو حاکی از آن است که طبق گفته رییس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق ایران استقبال شرکت‌ها از فراخوان احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر خوب بوده است؛ به‌گونه‌ای که  ۷۰ شرکت شامل ۱۰ شرکت خارجی و بقیه داخلی در این فراخوان ثبت نام و اعلام حضور کرده‌اند.

کمانی با اشاره به انجام ارزیابی اولیه سرمایه‌گذاران متقاضی درباره روند اجرای این طرح، اظهار داشت: این موضوع باید در بودجه سال ۱۴۰۱ بیاید که اقدام‌های اولیه آن در وزارت نیرو و سازمان برنامه و بودجه انجام شده و مورد پذیرش قرار گرفته است.

وی ادامه‌داد: مرحله بعدی نیز تصویب در مجلس شورای اسلامی است و به موازات آن باید مدل اقتصادی آماده شده این کار در شورای اقتصاد تصویب شود تا بتوانیم سرمایه‌گذاران را با مدل مشخص شده انتخاب کنیم که این امر می‌تواند به صورت مناقصه یا بر مبنای اعداد مشخصی انجام شود.

رییس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق ایران افزود: بعد از انتخاب سرمایه‌گذاران و انعقاد قرارداد با متقاضیان، کارهای اجرایی آغاز می‌شود. پیش‌بینی ما این است که در مدت سه ماه آینده کارهای اولیه این اقدام انجام شده و به مرحله عقد قرارداد برسیم.

وی خاطرنشان‌کرد: در مدل قبلی، برای همه متقاضیان پروانه صادر می‌شد که بسیاری از آنها نیز به نتیجه نمی‌رسید، یکی از دلایل مهم این امر ناتوانی مجموعه‌ها برای احداث نیروگاه بود.

کمانی اضافه‌کرد: انتخاب نوع نیروگاه از جمله خورشیدی، بادی یا زیست‌توده بودن بر عهده خود سرمایه‌گذار است. از نظر پتانسیل نیز پتانسیل نیروگاه خورشیدی بیشتر است و پس از آن نیروگاه‌های بادی و زیست توده قرار دارند.

وی با بیان اینکه برنامه چهار ساله ما فقط برای احداث ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه است، اظهار داشت: برآورد اولیه ما از این مقدار حدود هفت هزار و ۵۰۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی، نزدیک به ۲ هزار و ۵۰۰ مگاوات نیروگاه بادی و اعداد کوچک نیز برای سایر بخش تجدیدپذیرها است.

رئیس سازمان ساتبا با اشاره به ثبت‌نام حدود ۶۰ تا ۷۰ شرکت در فراخوان احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر، گفت: حداقل ظرفیت متقاضیان، ۱۰ مگاوات برای نیروگاه خورشدی و ۵۰ مگاوات برای نیروگاه بادی است که تا پنج‌هزار مگاوات هم این ظرفیت وجود دارد.

وی درباره زمین احداث این نیروگاه‌ها، خاطرنشان‌کرد: بعد از مصوبه شورای اقتصاد، زمین مورد نیاز با معرفی نامه‌ها از سازمان حفاظت محیط زیست در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرد. اگر متقاضی خودش زمین داشته باشد و بخواهد در آن نیروگاه احداث کند هم مانعی نیست.

این مقام مسوول افزود: برنامه داریم تا در استان‌هایی که علاقه‌مند هستند شرایطی فراهم کنیم که مسیر دریافت مجوز زمین برای سرمایه‌گذاران پیچیده نباشد، یا به عبارتی مناطقی را تحت عنوان شهرک‌های انرژی تجدیدپذیر اختصاص دهیم که در تعدادی از استان‌ها از جمله استان سیستان بلوچستان این کار را به جلو می‌بریم و اکنون تقریبا مناطق مشخص شده است.

وی توضیح‌داد: در این روش، سرعت کار بالا می‌رود اما باید مناطق به شبکه اتصال نزدیک باشند تا هزینه اضافی برای اتصال به شبکه اخذ نشود.

کمانی گفت: در این فراخوان، محدودیتی برای حضور شرکت‌ها وجود نداشته و چند شرکت بین‌المللی به ظرفیت مجموع حدود ۱۰ هزار مگاوات نیز اعلام آمادگی کرده‌اند.

وی با بیان این‌که در مرحله اولیه، هماهنگی با وزارت نیرو انجام شده است، افزود: برنامه ما توسعه این طرح در استان‌هایی با تابش خورشید خوب است تا در توزیع استانی ۱۰ هزار مگاوات انرژی تجدیدپذیر نیز ظرفیت را به سمت استان‌هایی با بیشترین پتانسیل تابشی و زمین‌های بدون کاربری ببریم، در عین حال در زمینی که کاربری دیگری از جمله کشاورزی داشته باشد نیروگاه احداث نمی‌کنیم.

این مقام مسوول  با بیان این‌که بخش نیروگاه خورشیدی خانگی پیشتر و الان جزو برنامه‌های ساتبا است، اظهار داشت: حدود ۶ هزار نیروگاه کوچک خانگی با توان ۷۱ مگاوات داریم و می‌خواهیم این بخش را بیشتر برای منازل روستایی و شهرهای کوچک توسعه دهیم، این امر همچنین می‌تواند یک نگاه حمایتی برای اقشار کم برخوردار با خرید تضمینی برق باشد.

رییس سازمان ساتبا افزود: در حال انعقاد تفاهم‌نامه با کمیته امداد امام خمینی(ره) هستیم تا تعداد زیادی از این نیروگاه‌ها را در مناطق محروم تحت حمایت توسعه دهیم.

وی خاطرنشان‌کرد: مساله اصلی ما الان این است که باید منابع لازم برای خرید برق داشته باشیم، زیرا با توجه به اینکه نرخ برق پایین است، سرمایه‌گذاری در این حوزه جذابیتی ندارد، اما اگر نرخ برق واقعی باشد به‌صرفه است که سرمایه‌گذاران وارد این حوزه شوند اما در مجموع نگاه ما به دلیل حمایت دولت از خانوارها این است که خیلی نمی‌خواهیم نرخ برق را تغییر دهیم.

کمانی با بیان این‌که در چهار سال آتی دو بخش عمده احداث ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر و خرید خانگی پنج کیلووات نیروگاه‌های کوچک را پیش‌رو داریم، گفت: از نظر سرمایه‌گذاری هر کیلووات انرژی خورشیدی به میزان ۵۰۰ تا ۶۰۰ دلار نیاز به سرمایه‌گذاری دارد و در داخل کشور نیز برای هر پنج کیلووات به اندازه ۸۰ تا ۹۰ میلیون تومان منابع و سرمایه نیاز است. در منابع خرید برق نیز مبلغ یک‌هزار و ۳۵۰ تومان به ازای هر کیلووات ساعت برای بخش خانگی باید پرداخت کنیم.

وی با تاکید بر این‌که در بخش خانگی، همان خرید تضمینی برق را با نگاه حمایتی ادامه و توسعه می‌دهیم، افزود: قراردادهای قبلی به قوت خود باقی مانده است و تعهد کامل داریم، مسیر هیچ‌کدام از کسانی را که در مرحله عقد قرارداد بوده و مجوزهای لازم برای احداث نیروگاه را گرفته بودند به‌هم نزدیم و این افراد همچنان می‌توانند مسیر خودشان را به روال مدل قبلی طی کنند.

رییس سازمان ساتبا ادامه‌داد: نزدیک به ۱۷۰ متقاضی در حال احداث نیروگاه با مدل قبلی داریم که در این زمینه نیز به تعهدات خودمان به‌طور کامل عمل می‌کنیم.

به گزارش ایرنا، پیشتر وزیر نیرو گفت که به منظور توسعه زیرساخت‌های تامین برق در کشور و جلوگیری از خاموشی‌های احتمالی، ۳۰ هزار مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی تا چهار سال آینده به شبکه برق کشور اضافه می‌شود.

 محرابیان خاطرنشان کرد: بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده ۱۰ هزار مگاوات از این ظرفیت توسط نیروگاه‌های جدید حرارتی و تبدیل واحدهای سیکل‌ ساده به سیکل‌ترکیبی، ۱۰ هزار مگاوات با سرمایه‌گذاری صنایع در بخش تولید برق و ۱۰ هزار مگاوات توسط نیروگاه‌های تجدیدپذیر تامین خواهد شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید