گرانی شدید اقلام ضروری خوراکی

کدخبر: ۴۵۹۷۹۶
اقتصادنیوز: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گزارشی از گرانی اقلام اساسی مورد نیاز برای ادامه حیات شهروندان خبر داده است.
گرانی شدید اقلام ضروری خوراکی

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از جماران، مرکز اطلاعات راهبردی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گزارشی به بررسی روند متوسط قیمت اقلام خوراکی منتخب در مناطق شهری پرداخته است. 

این مرکز درگزارش خود تاکید کرده است: «تامین غذا و خوراکی همواره یکی از نیازهای اولیه بشر بوده است. شاید افزایش قیمت بسیاری از کالاها  مانند طلا، ارز، سکه، خودرو و حتی مسکن مجبور به خروج از بازار و نادیده گرفتن تقاضا نماید اما در بازار مواد غذایی هرچقدر هم که قیمت ها افزایش یابد باز تقاضا وجود دارد و حیات انسان به این کالاها وابسته است. از این رو کوچکترین افزایش قیمت در بازار مصرفی مواد غذایی بلافاصله در زندگی و معیشت اقشار مختلف جامعه تاثیر می گذارد.»

در گزارش مذکور 24 کالا به عنوان نیازهای اساسی خانوارها انتخاب و روند افزایش قیمت این کالاها در سه مقطع زمانی آبان 1399، مهر 1400 و آبان 1400 بررسی شده است. 

مطابق اطلاعات این گزارش برنج ایرانی و خارجی هر کدام به تریب 55.9 و 18.7 درصد نسبت به سال گذشته افزایش قیمت تجربه کرده اند و حتی در عرض یک ماه نیز گران تر شده اند.

برنج

قیمت گوشت گوسفند، گوساله و مرغ نیز به ترتیب 16، 36 و 31 درصد رشد کرده اند. این گروه غذایی تنها کالاهایی هستند که ارز ترجیحی (دولتی) به بخشی از فرایند آنها تخصیص پیدا می کند و همین موضوع باعث شده که افزایش قیمت ان ها در یک سال گذشته به مراتب کمتر از تورم سایر کالاهایی باشد که ارز 4200 تومانی به آنها تخصیص پیدا نمی کند.

123

لبنیات از دیگر کالاهایی است که در این گزارش بیش از 70 درصد گرانی  در یک سال را تجربه کرده اند. 

شیر، ماست و پنیر پاستوریزه به ترتیب 61، 74 و 79 درصد افزایش قیمت داشته اند. 

لبنیات

در  سایر گروه های خوراکی نیز تغییرات قیمت چشم گیری در عرض یکسال دیده می شود. به عنوان مثال کره پاستوریزه 49 درصد، روغن خوراکی 55.8 درصد، رب گوجه 75 درصد، قند 67 درصد، لوبیا چیتی 56.4 درصد، سیب زمینی 71.3 درصد و شکر 70 درصد گران تر شده است. 

در گروه میوه جات نیز بین 30 تا 52 درصد افزایش قیمت به چشم می خورد. نودار زیر روند افزایش قیمت موز، خیار، پرتقال و سیب را نشان می دهد. 

میوه

به گزارش جی پلاس، در بین کالاهای مورد اشاره، در یک ماه مهر تا آبان 1400 گوجه فرنگی، رب گوجه فرنگی و سیب زمینی بیشترین گرانی را به همراه داشت و در بازه یک ساله آبان 1399 تا آبان 1400 پنیر ایرانی، رب گوجه فرنگیو کاست پاستوریزه با  79، 75 و 73.9 درصد بیشترین افزایش قیمت را تجربه کردند. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید