دولتی ها میخواهند یک میلیون شغل برای بیکاران ایجاد کنند/ برنامه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی

کدخبر: ۴۶۰۷۴۳
چند دستگاه دولتی در اشتغال یک میلیونی افراد مشارکت دارند.
دولتی ها میخواهند یک میلیون شغل برای بیکاران ایجاد کنند/ برنامه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی

به گزارش اقتصادنیوز و به نقل از ایرنا، محمود کریمی‌بیرانوند در گفت‌وگو با ایرنا در تشریح جزییات زیست بوم اشتغال افزود: زیست‌بوم اشتغال کشور با تاکید بر ایجاد یک میلیون شغل در نخستین جلسه شورای عالی اشتغال دولت سیزدهم با حضور رییس جمهوری به عنوان رییس این شورا و وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی به عنوان دبیر این شورا رونمایی شد.

وی افزود: زیست بوم ملی اشتغال را به عنوان یک کار ویژه در دولت سیزدهم دنبال کردیم، هدف گذاری در زیست بوم اشتغال، احیای مشاغلی است که در گذشته به خاطر کرونا یا سایر موارد دچار آسیب شده اند و بخش دیگر ایجاد مشاغل جدید با تاکید بر رونق تولید است.

سرپرست معاونت اشتغال و کارآفرینی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: رییس جمهوری رویکرد مثبتی برای این زیست بوم داشتند و در این زمینه ۲۱ مصوبه تصویب شد که این مصوبه ها در حال پیگیری است و تمهیدات لازم برای برگزاری جلسه دوم شورای عالی اشتغال تدارک دیده شده است تا در هفته آینده برگزار شود.

وی با اشاره به تشکیل کمیسیون تخصصی برای زیست بوم اشتغال گفت: در این کمیسیون ۴۰ نهاد و دستگاه حاکمیتی حضور دارند که در ذیل آن هشت کارگروه تخصصی شکل گرفت که روسای آن معاونان وزیران مربوطه در وزارت خانه های مختلف هستند.

بیرانوند بیان داشت: جلسه های مختلفی در ذیل این کمیسیون و کارگروه های تخصصی با حضور متولیان و دستگاه های مختلف برگزار شده است و وزارتخانه تعاون همه امور را در فرایند ایجاد اشتغال پیگری می کند زیرا ایجاد شغل تنها کار یک نهاد و یک وزارتخانه به تنهایی نیست.

وی خاطر نشان کرد: همه دستگاه ها در زمینه ایجاد اشتغال نقش دارند و باید به مدل اشتغال از مرحله استعدادیابی،  مهارت آموزی، صدور مجوزها، کارآفرینی تا مرحله تامین مالی و همه موارد پرداخته شود؛ اگر با این مدل به شغل نگاه شود شاهد گسترش اشتغال و تقویت چرخه تولید خواهیم شد.

نقش دستگاه ها در ایجاد اشتغال، مانع زدایی است

سرپرست معاونت اشتغال و کارآفرینی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه نقش دستگاه ها در ایجاد اشتغال، مانع زدایی است، گفت: همه دستگاه ها در حیطه فعالیت و عملکرد خود باید تسهیل در قوانین، مانع زدایی و بسترسازی را فراهم کنند در این صورت با تاکید بر مبنای تقویت تولید، اشتغال ایجاد می شود در مرحله بعد بخش خصوصی و کارآفرینی وارد عمل خواهند شد.

بیرانوند خاطر نشان کرد: ۲۲ رسته شغلی در سطح ملی، هشت رسته در سطح استانی و سه رسته در هر ناحیه در نظر گرفته شده است تا با تقویت این مشاغل، بهبود فضای کسب و کار را شاهد باشیم.

وی به خط اعتباری زیست بوم اشتغال اشاره کرد و گفت: پیشنهادهای این وزراتخانه در بودجه سال آینده اعلام شده است که امیدواریم در مجلس مورد تصویب قرار گیرد.

یک میلیون شغل در کرونا از دست رفته است

این مقام مسوول با اشاره به اینکه یک میلیون شغل به خاطر کرونا از دست رفته است، تصریح کرد: تسهیلاتی برای این مشاغل ارائه شده است و در زیست بوم اشتغال ملی نیز به دنبال احیای این مشاغل هستیم.

سرپرست معاونت اشتغال و کارآفرینی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان داشت: همچنین در این زیست بوم، عموم مردمی که دنبال اشتغال هستند مد نظر است از فارغ التحصیلان دانشگاهی تا کسانی که کارگر ساده هستند ضمن اینکه هر کارجویی باید دارای حداقل های مهارت باشد که در این زمینه نقش همه نهادهای آموزشی و فنی و حرفه ای مهم است.

وی گفت: در زمینه ایجاد اشتغال، استعدادیابی و فرهنگسازی بسیار مهم است که دستگاه ها و نهادهای دولتی و بخش خصوصی باید در این زمینه باید فعال عمل کنند.

ایجاد ۱۴هزار شغل صرفا ذیل بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه تا پایان امسال

 این مقام مسوول با اشاره به ایجاد ۱۴هزار شغل صرفا ذیل بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه تا پایان امسال اظهار داشت: در صورت تامین بودجه این تعداد شغل ایجاد می شود.

بیرانوند افزود: مسوولیت بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ نیز بر عهده وزارت اقتصاد است و وزارت کار به عنوان یکی از نهادها در ایجاد اشتغال در چهار رسته شغلی «فرهنگ و هنر»، «بهداشت و درمان» ،«ورزش و سلامت» و «مشاغل خرد و خانگی» سهم دارد.

وی ابراز داشت: سهم این وزارتخانه از این بودجه، ۸۵۰ میلیارد تومان است که تاکنون تنها ۲۶۰ میلیارد تومان تخصیص پیدا کرده است که در همین راستا در حال بستن قرارداد با موسسه های مربوطه در ایجاد شغل هستیم. در ضمن ۱۰درصد از منابع این بخش صرف مشاغل خانگی خواهد شد و مابقی در حوزه طرح های کارفرمایی استفاده خواهد شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید